Hier kan je de openbare documenten vinden van de bestuursorganen van lokaal bestuur Alveringem.
Je kan de informatie raadplegen via de kalender (rechts bovenaan deze pagina) of door een zoekterm in te geven in het zoekvenster (rechts bovenaan deze pagina).
De zittingsverslagen van de gemeenteraad vind je via deze link.
De zittingsverslagen van de raad voor maatschappelijk welzijn vind je via deze link.
De beleidsdocumenten (meerjarenplannen, rekening, …) vind je via deze link.
De Vlaamse Overheid legt de regels vast voor de bekendmakings- en meldingsplicht van de lokale besturen d.m.v.:
De publicatie- of bekendmakingsplicht is de plicht voor lokale besturen om binnen welbepaalde termijnen een aantal welomschreven besluiten, lijsten met besluiten en stukken te publiceren op hun webtoepassing. Dat verhoogt de transparantie voor en de controle door de burger.
De meldingsplicht is de plicht van lokale besturen of vereniging om de publicatie van bepaalde besluiten(lijsten) te melden aan de toezichthoudende overheid. De melding moet op dezelfde dag gebeuren als de publicatie (art. 330 DLB). Door de melding start de toezichttermijn. Als de toezichttermijn verstreken is, kan geen toezichtmaatregel meer genomen worden.
De gemeente Alveringem maakt haar besluiten en notulen op via de principes van gelinkte open data. Gelinkte open data zijn gegevens die je digitaal structureert en publiceert volgens eenzelfde standaard. Zo kunnen mensen en (zoek)machines ze gemakkelijk raadplegen op het internet.
De besluiten en notulen worden opgemaakt via een gevalideerde notuleringsoftware (softwareleverancier Cipal Schaubroeck) die voldoet aan de laatste standaarden en technische specificaties. Via deze notuleringsoftware worden de nodige documenten gepubliceerd op onze raadpleegomgeving: agenda’s, besluitenlijsten, notulen en uittreksels van besluiten.
De publicatie van reglementen en verordeningen gebeurt op de gemeentelijke website, ook via de geautomatiseerde wijze van bekendmaking.
De bekendmaking gebeurt met vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website worden bekendgemaakt én de datum waarop ze zijn aangenomen. Deze reglementen en verordeningen worden digitaal bijgehouden op onze gemeentelijke website en de notuleringsoftware. Dit registratiesysteem voldoet aan de verplichtingen bepaald in artikel 3 van het BVR en artikel 288 DLB.
Als je het gewenste document niet terugvindt, kan je dit steeds opvragen via info@alveringem.be.