Gemeente en OCMW hebben voor het boekjaar 2023 een geïntegreerde jaarrekening, maar stellen elk hun deel van de rekening vast.
De jaarrekening bestaat uit drie onderdelen:
In de jaarrekening over het boekjaar 2023 wordt het financieel evenwicht aangetoond:
De bijkomende documentatie bij de jaarrekening kan worden geraadpleegd op www.alveringem.be/bestuur/beleidsdocumenten.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Besluiten van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 28 december 2020 over de vaststelling van de waarderingsregels van gemeente en OCMW Alveringem.
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vast.
Gemeente- en OCMW-raad hebben elk hun deel van de jaarrekening over het boekjaar 2023 vastgesteld.
De gemeenteraad keurt het deel van de rekening goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, waardoor de rekening definitief wordt vastgesteld.
De jaarrekening bestaat uit drie onderdelen:
In de jaarrekening over het boekjaar 2023 wordt het financieel evenwicht aangetoond:
De bijkomende documentatie bij de jaarrekening kan worden geraadpleegd op www.alveringem.be/bestuur/beleidsdocumenten.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Besluiten van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 28 december 2020 over de vaststelling van de waarderingsregels van gemeente en OCMW Alveringem.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2023 over de vaststelling van het deel van het OCMW van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 over de vaststelling van het deel van de gemeente van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
De gemeenteraad keurt het deel van de rekening goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, waardoor de jaarrekening over het boekjaar 2023 definitief wordt vastgesteld met de volgende saldi:
Er is geen tussenkomst van de gemeente in het resultaat van het OCMW.
Woonmaatschappij IJzer & Zee nodigt per brief het lokaal bestuur Alveringem uit voor de Buitengewone Algemene Vergadering op vrijdag 07.06.2024 om 17.30 u. en voor de Algemene Vergadering op vrijdag 07.06.2024 om 18.30 u.
Beide vergaderingen vinden plaats in de vergaderzaal van hun kantoor, Brugse Steenweg 2 te Veurne.
Agenda Buitengewone Algemene Vergadering:
Agenda Gewone Algemene Vergadering:
Conform de statuten, heeft iedere vennoot het recht controle uit te oefenen op de financiële toestand en de jaarrekeningen van de vennootschap en ook op de regelmatigheid van haar verrichtingen.
De jaarrekeningen en de bijhorende stukken liggen vanaf heden ter inzage op de zetel, Brugse Steenweg 2 - Veurne.
Het jaarverslag van de Woonmaatschappij IJzer & Zee 2023, ligt ter inzage op het secretariaat van de gemeente Alveringem.
De gemeenteraad duidde in zitting van 24.01.2019 Ignace Decroos aan als vertegenwoordiger voor de gemeente Alveringem op de (bijzondere) algemene vergaderingen van Woonmaatschappij IJzer & Zee voor de legislatuur 2019-2024.
Door de laattijdige uitnodiging werd het besluit tot goedkeuren van de agenda en het bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers met hoogdringendheid opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 27 mei 2024. Dit besluit wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van IJzer & Zee.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 over de aanstelling van de vertegenwoordiger in de (bijzondere) algemene vergaderingen van IJzer en Zee voor de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad bekrachtigt volgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen, genomen bij hoogdringendheid op 27 mei 2024:
Het CBS neemt akte van de agenda en beslist om elk punt goed te keuren op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer & Zee op vrijdag 07.06.2024 om 17.30 u. in de vergaderzaal van hun kantoor, Brugse Steenweg 2 te Veurne.
Het CBS neemt akte van de agenda en beslist om elk punt goed te keuren op de dagorde van de algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer & Zee op vrijdag 07.06.2024 om 18.30 u. in de vergaderzaal van hun kantoor, Brugse Steenweg 2 te Veurne.
De vertegenwoordiger Ignace Decroos is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Een uittreksel van de beslissing en een volmacht bezorgen aan Woonmaatschappij IJzer & Zee vóór woensdag 29.05.2024.
Op 9 februari 2024 stemde het Vlaams Parlement voor een nieuw Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging. Dit decreet trad in werking op 15 maart 2024. Vanaf dan is het mogelijk om de as van één of meerdere reeds overleden en gecremeerde gezelschapsdieren samen met de (as van de) overleden eigenaar te begraven of bij te zetten op de begraafplaats. Hiervoor moet er wel een aanpassing gebeuren in het reglement.
De mogelijkheid om toe te staan om met de urne met as van eerder overleden huisdieren begraven of geplaatst te worden, ontstaat slechts op voorwaarde dat er ook in het reglement staat dat de urne van de eerder overleden echtgenoot of persoon waarmee de overledene een feitelijk gezin vormde, mee kan worden begraven of bijgeplaatst in een columbarium, zoals voorzien in artikel 24 §1 van het Decreet van 16 januari 2004.
Op basis van het nieuwe decreet werd het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen geüpdatet en werd er onder andere een artikel toegevoegd in verband met het begraven worden met de as van gezelschapsdieren. Volgende aanpassingen werden gedaan:
Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 9 februari 2024 tot wijziging van het Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, het decreet van 12 juli 2013 houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, als bijlage, goed.
Op vraag van de directie van het gemeentelijk onderwijs vraag het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad om 36 lestijden PWB voor het schooljaar 2024-2025 en 12 lestijden PWB tot en met 1 oktober 2024:
Nota en Powerpointvoorstelling als bijlage.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Decreet van 7 juli 2017 over de rechtspositie van de personeelsleden in de basiseducatie.
Decreet van 27 maart 1991 over de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet van 10 juli 2013 over het onderwijs XXIII.
Decreet van 31 juli 1990 over het onderwijs-II.
Codex secundair onderwijs van 17 december 2010.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde lestijden voor het gemeentelijk onderwijs voor het schooljaar 2024-2025 goed.
Aanvraag om een parkeerplaats voor mindervaliden te voorzien ter hoogte van de huisartsenpraktijk, Dorp 4.
Voorstel om de parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van Dorp 44 te schrappen en een nieuwe te voorzien ter hoogte van Dorp 4.
In Leiseledorp, ter hoogte van huisnummer 2, werd een oplaadpaal voor elektrische wagens geïnstalleerd.
Het is wenselijk om daarbij 2 parkeerplaatsen voor te behouden voor het opladen van elektrische wagens en dit voor een periode van maximum drie uur.
Als bijlage het gecoördineerd aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen.
De wet inzake de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, in het bijzonder de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 30 december 1982 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.
De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, in het bijzonder artikel 135 par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40§3, art. 286 §1 en 287 en 288.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in bijzonderheid op titel III gewijzigd bij de KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 22 mei 1989, 20 juli 1990, 28 januari 1991, 01 februari 1991, 18 maart 1991 en 18 september 1991.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaald worden, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 01 februari 1991, 11 maart 1991, 27 juni 1991 en 19 december 1991.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 april 2020, gewijzigd op 25 juni 2020, 27 augustus 2020, 27 mei 2021, 29 juli 2021, 30 september 2021, 22 december 2021, 24 november 2022, 24 augustus 2023, 28 september 2023, 28 maart 2024 en 23 mei 2024.
Artikel 28.1 van het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt aangepast als volgt:
Artikel 28.1: Deelgemeente Alveringem
Aan het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt toegevoegd:
Artikel 29.1 bis : Deelgemeente Leisele
In Fortem ter hoogte van huisnummer 28A werd een oplaadpaal voor elektrische wagens geïnstalleerd.
Het is wenselijk om daarbij 2 parkeerplaatsen voor te behouden voor het opladen van elektrische wagens en dit voor een periode van maximum drie uur.
Fortem is een gewestweg (N319). De wegbeheerder gaf gunstig advies.
Als bijlage:
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 30 december 1982 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.
De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, in het bijzonder artikel 135 §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989.
De wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3, artikel 286 §1 en artikel 287.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in bijzonderheid op titel III gewijzigd bij KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 22 mei 1989, 20 juli 1990, 28 januari 1991, 1 februari 1991, 18 maart 1991 en 18 september 1991.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaald worden, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 11 maart 1991, 27 juni 1991 en 19 december 1991.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het Algemeen Politiereglement op de Gewestwegen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 januari 2020, gewijzigd bij de gemeenteraad op 23 april 2020, 23 juli 2020, 22 december 2021, 28 april 2022, 17 augustus 2022 en 23 maart 2023.
De gemeenteraad voegt toe aan het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gewestwegen:
Artikel 12 bis
2 parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen – maximum drie uur
Artikel 12 bis.1
N319 (Fortem)
Artikel 12 bis.2
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met het symbool van een stekker en het onderbord ‘Max drie uur’.
Op 1 april 2024 wijzigde de wetgeving met betrekking tot het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein.
De gemeente Alveringem beschikt momenteel niet over een eigen reglement met betrekking tot het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein. Om aanvragen in de toekomst te behandelen en om over een duidelijke leidraad te beschikken is het aangewezen een reglement te hebben.
Het reglement werd uitgewerkt op basis van de vernieuwde wetgeving en rekening houdend met het reeds bestaande decreet. Dit werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op 3 juni 2024.
Reglement als bijlage.
Wet van 25 juni 1993 en latere wijzigingen.
KB van 24 september 2006 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het reglement met betrekking tot het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein goed.
Het reglement, als bijlage, maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Vanaf 1 januari 2024 moeten vergunningverlenende overheden verplicht lasten opleggen bij de goedkeuring van omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden wanneer een last in natura, onmogelijk, onwenselijk of onvoldoende is. Stedenbouwkundige lasten in natura en financiële stedenbouwkundige lasten kunnen gecombineerd worden.
De vergunningverlenende overheid heeft echter de keuze tussen het opleggen van financiële lasten of lasten in natura.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 november 2023 om enkel een financiële last op te leggen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 8 januari 2024 het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening goed.
De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening werd gedurende 30 dagen aan een openbaar onderzoek onderworpen. Er werden geen bezwaren ingediend.
Het Departement Omgeving verleende op 15 februari 2024 een gunstig advies.
De deputatie verleende op 29 februari 2024 een ongunstig advies. Artikel 1 §3 vermeldt het opleggen van een financiële last bij goedkeuring van omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden. Artikel 2 §2 legt enkel de lasten vast voor zonevreemde constructies.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening verleende op 6 maart 2024 volgend voorwaardelijk gunstig advies:
De bedragen die opgelegd worden als financiële last zijn veel te laag. Om deze reden mist huidig voorliggende tekst volledig zijn doel. Het creëren van de mogelijkheid voor de aanvrager om te kiezen voor een last in natura verhoogt de ruimtelijke kwaliteit van de open ruimte. De voorgestelde financiële lasten zijn geen enkele meerwaarde t.a.v. deze ruimtelijke kwaliteit. Er zal enkel maar gekozen worden voor een last in natura wanneer de financiële last hoog genoeg wordt gelegd.
De gecoro verleent een unaniem voorwaardelijk gunstig advies mits:
Het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening werd aangepast aan het advies van de deputatie.
Het college van burgemeester en schepenen besliste om het advies van de gecoro niet te volgen om reden van:
Artikels 2.3.1 en 2.3.2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Artikels 75 en 77 Decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening lasten goed.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Mondelinge vragen:
Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.
Namens gemeenteraad,
Julie Saubain
algemeen directeur wn.
Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad