Terug
Gepubliceerd op 31/07/2024

Notulen  gemeenteraad

do 20/06/2024 - 20:31 de raadzaal van het gemeentehuis, Sint-Rijkersstraat 19 te 8690 Alveringem
Aanwezig: Dries Decorte, voorzitter gemeenteraad
Gerard Liefooghe, burgemeester
Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, schepenen
Karolien Avonture, voorzitter BCSD
Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, gemeenteraadsleden
Julie Saubain, algemeen directeur wn.
Verontschuldigd: Martine Huyghe, gemeenteraadslid
Wouter Accou, algemeen directeur
Afwezig: Philip Ameloot, Astrid Dewilde, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Organisatie

      • Financiën

        • Jaarrekening 2023 - vaststelling deel gemeente

          Voorwerp en motivering

          Gemeente en OCMW hebben voor het boekjaar 2023 een geïntegreerde jaarrekening, maar stellen elk hun deel van de rekening vast.

          De jaarrekening bestaat uit drie onderdelen:

          • de beleidsevaluatie
          • de financiële nota
          • de toelichting.

          In de jaarrekening over het boekjaar 2023 wordt het financieel evenwicht aangetoond:

          • het beschikbaar budgettair resultaat is positief
          • de autofinancieringsmarge is positief.
          Er is geen tussenkomst voorzien van de gemeente in het resultaat van het OCMW.

          De bijkomende documentatie bij de jaarrekening kan worden geraadpleegd op www.alveringem.be/bestuur/beleidsdocumenten.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

          Besluiten van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 28 december 2020 over de vaststelling van de waarderingsregels van gemeente en OCMW Alveringem.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vast.

        • Jaarrekening 2023 - gemeente en OCMW - definitieve vaststelling

          Voorwerp en motivering

          Gemeente- en OCMW-raad hebben elk hun deel van de jaarrekening over het boekjaar 2023 vastgesteld.

          De gemeenteraad keurt het deel van de rekening goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, waardoor de rekening definitief wordt vastgesteld.

          De jaarrekening bestaat uit drie onderdelen:

          • de beleidsevaluatie
          • de financiële nota
          • de toelichting.

          In de jaarrekening over het boekjaar 2023 wordt het financieel evenwicht aangetoond:

          • het beschikbaar budgettair resultaat is positief
          • de autofinancieringsmarge is positief.

          De bijkomende documentatie bij de jaarrekening kan worden geraadpleegd op www.alveringem.be/bestuur/beleidsdocumenten.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

          Besluiten van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 28 december 2020 over de vaststelling van de waarderingsregels van gemeente en OCMW Alveringem.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 mei 2023 over de vaststelling van het deel van het OCMW van de jaarrekening over het boekjaar 2022.

          Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 over de vaststelling van het deel van de gemeente van de jaarrekening over het boekjaar 2022.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Ignace Decroos, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert
          Onthouders: Jean-Pierre Mouton, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Ann Dewaele
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 5 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad keurt het deel van de rekening goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld, waardoor de jaarrekening over het boekjaar 2023 definitief wordt vastgesteld met de volgende saldi:

          • budgettaire resultaat van het boekjaar: € -196.736
          • gecumuleerde budgettaire resultaat: € 9.080.883
          • beschikbaar budgettair resultaat: € 9.080.883
          • autofinancieringsmarge: € 2.496.870
          • balanstotaal op 31 december van het boekjaar: € 61.100.526
          • staat van opbrengsten en kosten: overschot van € 1.249.293.

          Er is geen tussenkomst van de gemeente in het resultaat van het OCMW.

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Woonmaatschappij IJzer & Zee - algemene vergadering en buitengewone vergadering van 07.06.2024 - vaststelling mandaat vertegenwoordiger - bekrachtiging

          Voorwerp en motivering

          Woonmaatschappij IJzer & Zee nodigt per brief het lokaal bestuur Alveringem uit voor de Buitengewone Algemene Vergadering op vrijdag 07.06.2024 om 17.30 u. en voor de Algemene Vergadering op vrijdag 07.06.2024 om 18.30 u.

          Beide vergaderingen vinden plaats in de vergaderzaal van hun kantoor, Brugse Steenweg 2 te Veurne.

          Agenda Buitengewone Algemene Vergadering:

          1. Onderzoek van de documenten en verslagen die kosteloos ter beschikking van de aandeelhouders werden gesteld overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 12:61, 12:62 en 12:64 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen 
          2. Partiële splitsing
          3. Goedkeuring van statutenwijzigingen ingevolge de partiële splitsing door overneming
          4. Vaststelling van de totstandkoming van de partiële splitsing
          5. Machtiging aan de bestuurders voor de uitvoering van de genomen besluiten
          6. Opdracht aan de instrumenterende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen

          Agenda Gewone Algemene Vergadering:

          1. Goedkeuring verslag voorgaande Algemene Vergadering d.d. 02.06.2023
          2. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur van 08.05.2024 over het boekjaar 2023
          3. Goedkeuring verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2023
          4. Goedkeuring van de balans- en de resultatenrekening over het boekjaar 2023
          5. Bestemming van het resultaat van het boekjaar 2023
          6. Kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
          7. Kwijting aan de bedrijfsrevisor over het boekjaar 2023
          8. Ontslag mevr. Pascale Feys als lid van de Raad van Bestuur
          9. Vaststelling vergoeding audit honorarium bedrijfsrevisor
          10. Vaststelling vergoeding van de Voorzitter en de leden van de Raad van Bestuur
          11. Varia

          Conform de statuten, heeft iedere vennoot het recht controle uit te oefenen op de financiële toestand en de jaarrekeningen van de vennootschap en ook op de regelmatigheid van haar verrichtingen.

          De jaarrekeningen en de bijhorende stukken liggen vanaf heden ter inzage op de zetel, Brugse Steenweg 2 - Veurne.
          Het jaarverslag van de Woonmaatschappij IJzer & Zee 2023, ligt ter inzage op het secretariaat van de gemeente Alveringem.

          De gemeenteraad duidde in zitting van 24.01.2019 Ignace Decroos aan als vertegenwoordiger voor de gemeente Alveringem op de (bijzondere) algemene vergaderingen van Woonmaatschappij IJzer & Zee voor de legislatuur 2019-2024.

          Door de laattijdige uitnodiging werd het besluit tot goedkeuren van de agenda en het bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers met hoogdringendheid opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 27 mei 2024.  Dit besluit wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Regelgeving

          De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.

          De statuten van IJzer & Zee.

          De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 over de aanstelling van de vertegenwoordiger in de (bijzondere) algemene vergaderingen van IJzer en Zee voor de legislatuur 2019-2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad bekrachtigt volgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen, genomen bij hoogdringendheid op 27 mei 2024:

          Het CBS neemt akte van de agenda en beslist om elk punt goed te keuren op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer & Zee op vrijdag 07.06.2024 om 17.30 u. in de vergaderzaal van hun kantoor, Brugse Steenweg 2 te Veurne.

          Het CBS neemt akte van de agenda en beslist om elk punt goed te keuren op de dagorde van de algemene vergadering van Woonmaatschappij IJzer & Zee op vrijdag 07.06.2024 om 18.30 u. in de vergaderzaal van hun kantoor, Brugse Steenweg 2 te Veurne.

          De vertegenwoordiger Ignace Decroos is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.

          Een uittreksel van de beslissing en een volmacht bezorgen aan Woonmaatschappij IJzer & Zee vóór woensdag 29.05.2024.

      • Burgerzaken

        • Gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen - voorstel tot wijziging

          Voorwerp en motivering

          Op 9 februari 2024 stemde het Vlaams Parlement voor een nieuw Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging. Dit decreet trad in werking op 15 maart 2024. Vanaf dan is het mogelijk om de as van één of meerdere reeds overleden en gecremeerde gezelschapsdieren samen met de (as van de) overleden eigenaar te begraven of bij te zetten op de begraafplaats. Hiervoor moet er wel een aanpassing gebeuren in het reglement.

          De mogelijkheid om toe te staan om met de urne met as van eerder overleden huisdieren begraven of geplaatst te worden, ontstaat slechts op voorwaarde dat er ook in het reglement staat dat de urne van de eerder overleden echtgenoot of persoon waarmee de overledene een feitelijk gezin vormde, mee kan worden begraven of bijgeplaatst in een columbarium, zoals voorzien in artikel 24 §1 van het Decreet van 16 januari 2004.

          Op basis van het nieuwe decreet werd het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen geüpdatet en werd er onder andere een artikel toegevoegd in verband met het begraven worden met de as van gezelschapsdieren. Volgende aanpassingen werden gedaan:

          • Artikel 4: Het woord 'geneesheer' werd vervangen door 'arts'
          • Artikel 6 werd weggelaten. In het decreet staat dat de kisting mag bijgewoond worden door de burgemeester en zijn gemachtigde. Dit staat ook al vermeld in artikel 5. De aanwezigheid van de burgemeester of zijn gemachtigde is niet verplicht. Artikel 6 lijkt daarom overbodig.
          • Artikel 10 werd weggelaten. Dit spreekt over de noodzaak aan een verlof tot vervoer om menselijke overschotten te vervoeren. Het verlof tot vervoer bestaat echter niet meer en wordt ook niet vermeld in het nieuwe decreet.
          • Artikel 8: Het decreet voorziet dat het vervoer van lichamen niet meer individueel moet. Hierdoor werd artikel 8 gewijzigd naar de inhoud van het decreet dat lichamen op passende wijze met respect voor de overledene dienen vervoerd te worden.
          • Artikel 35 werd aangepast om te voldoen aan de dwingende voorwaarde om de urne van huisdieren te kunnen begraven met de overleden eigenaar, dat er ook bij reglement wordt toegestaan dat de urne met de as van de eerder overleden echtgenoot of feitelijk gezinslid mee kan worden begraven of bijgeplaatst.
          • Artikel 56 werd aangepast om duidelijk te maken dat extra foto's van huisdieren niet toegelaten zijn op de dekplaten. Dit om het uitzicht van de columbariums en urnenkelders sereen te houden.
          • Artikel 56 bis werd toegevoegd om het mogelijk te maken om begraven te worden met het huisdier. De definitie van huisdier werd overgenomen uit het decreet.
          Regelgeving

          Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

          Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          Decreet van 9 februari 2024 tot wijziging van het Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, het decreet van 12 juli 2013 houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, als bijlage, goed.

      • Onderwijs

        • Gemeentelijk onderwijs - goedkeuring PWB lesuren - 2024-2025

          Voorwerp en motivering

          Op vraag van de directie van het gemeentelijk onderwijs vraag het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad om 36 lestijden PWB voor het schooljaar 2024-2025 en 12 lestijden PWB tot en met 1 oktober 2024:

          • 12 lestijden PWB in het kleuteronderwijs 
          • 24 lestijden PWB in het lager onderwijs
          • 12 lestijden PWB ondersteuning anderstalige nieuwkomers tot en met 1 oktober 2024

          Nota en Powerpointvoorstelling als bijlage.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.

          Decreet van 7 juli 2017 over de rechtspositie van de personeelsleden in de basiseducatie.

          Decreet van 27 maart 1991 over de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.

          Decreet van 10 juli 2013 over het onderwijs XXIII.

          Decreet van 31 juli 1990 over het onderwijs-II.

          Codex secundair onderwijs van 17 december 2010.

          Decreet van 1 december 1998 over de centra voor leerlingenbegeleiding.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Ignace Decroos, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert
          Onthouders: Jean-Pierre Mouton, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Ann Dewaele
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 5 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad keurt de voorgestelde lestijden voor het gemeentelijk onderwijs voor het schooljaar 2024-2025 goed.

      • Hulpdiensten en veiligheid

        • Aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen - wijzigingen

          Voorwerp en motivering

          Aanvraag om een parkeerplaats voor mindervaliden te voorzien ter hoogte van de huisartsenpraktijk, Dorp 4.
          Voorstel om de parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van Dorp 44 te schrappen en een nieuwe te voorzien ter hoogte van Dorp 4.

          In Leiseledorp, ter hoogte van huisnummer 2, werd een oplaadpaal voor elektrische wagens geïnstalleerd.
          Het is wenselijk om daarbij 2 parkeerplaatsen voor te behouden voor het opladen van elektrische wagens en dit voor een periode van maximum drie uur.

          Als bijlage het gecoördineerd aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen.

          Regelgeving

          De wet inzake de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, in het bijzonder de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 30 december 1982 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.

          De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, in het bijzonder artikel 135 par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989.

          De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40§3, art. 286 §1 en 287 en 288.

          Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in bijzonderheid op titel III gewijzigd bij de KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 22 mei 1989, 20 juli 1990, 28 januari 1991, 01 februari 1991, 18 maart 1991 en 18 september 1991.

          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaald worden, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 01 februari 1991, 11 maart 1991, 27 juni 1991 en 19 december 1991.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

          Het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 april 2020, gewijzigd op 25 juni 2020, 27 augustus 2020, 27 mei 2021, 29 juli 2021, 30 september 2021, 22 december 2021, 24 november 2022, 24 augustus 2023, 28 september 2023, 28 maart 2024 en 23 mei 2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 28.1 van het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt aangepast als volgt:

          Artikel 28.1: Deelgemeente Alveringem

          • 'Dorp ter hoogte van huisnummer 44: 1 plaats' wordt vervangen door 'Dorp ter hoogte van huisnummer 4: 1 plaats'

          Aan het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt toegevoegd:

          Artikel 29.1 bis : Deelgemeente Leisele

          • Leiseledorp ter hoogte van huisnummer 2: 2 plaatsen
        • Aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gewestwegen – parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen te Fortem

          Voorwerp en motivering

          In Fortem ter hoogte van huisnummer 28A werd een oplaadpaal voor elektrische wagens geïnstalleerd.
          Het is wenselijk om daarbij 2 parkeerplaatsen voor te behouden voor het opladen van elektrische wagens en dit voor een periode van maximum drie uur.

          Fortem is een gewestweg (N319). De wegbeheerder gaf gunstig advies.

          Als bijlage:

          • positief advies van de wegbeheerder
          • het gecoördineerd aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gewestwegen
          Regelgeving

          De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 30 december 1982 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.

          De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, in het bijzonder artikel 135 §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989.

          De wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3, artikel 286 §1 en artikel 287.

          Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in bijzonderheid op titel III gewijzigd bij KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 22 mei 1989, 20 juli 1990, 28 januari 1991, 1 februari 1991, 18 maart 1991 en 18 september 1991.

          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaald worden, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 11 maart 1991, 27 juni 1991 en 19 december 1991.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

          Het Algemeen Politiereglement op de Gewestwegen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 januari 2020, gewijzigd bij de gemeenteraad op 23 april 2020, 23 juli 2020, 22 december 2021, 28 april 2022, 17 augustus 2022 en 23 maart 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad voegt toe aan het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gewestwegen:

          Artikel 12 bis

          2 parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen – maximum drie uur

          Artikel 12 bis.1

          N319 (Fortem)

          • ter hoogte van kilometerpaal 6.470 (t.h.v. Fortem 28A)

          Artikel 12 bis.2

          Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9a met het symbool van een stekker en het onderbord ‘Max drie uur’.

    • Mens & vrije tijd

      • Economie

        • Reglement over het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein

          Voorwerp en motivering

          Op 1 april 2024 wijzigde de wetgeving met betrekking tot het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein.

          De gemeente Alveringem beschikt momenteel niet over een eigen reglement met betrekking tot het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein. Om aanvragen in de toekomst te behandelen en om over een duidelijke leidraad te beschikken is het aangewezen een reglement te hebben.

          Het reglement werd uitgewerkt op basis van de vernieuwde wetgeving en rekening houdend met het reeds bestaande decreet. Dit werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op 3 juni 2024.

          Reglement als bijlage.

          Regelgeving

          Wet van 25 juni 1993 en latere wijzigingen.

          KB van 24 september 2006 en latere wijzigingen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad keurt het reglement met betrekking tot het uitvoeren van ambulante activiteiten op het openbaar domein goed.

          Het reglement, als bijlage, maakt integraal deel uit van deze beslissing.

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake lasten - goedkeuring

          Voorwerp en motivering

          Vanaf 1 januari 2024 moeten vergunningverlenende overheden verplicht lasten opleggen bij de goedkeuring van omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden wanneer een last in natura, onmogelijk, onwenselijk of onvoldoende is. Stedenbouwkundige lasten in natura en financiële stedenbouwkundige lasten kunnen gecombineerd worden.

          De vergunningverlenende overheid heeft echter de keuze tussen het opleggen van financiële lasten of lasten in natura.

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 november 2023 om enkel een financiële last op te leggen.

          Het college van burgemeester en schepenen keurde op 8 januari 2024 het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening goed.

          De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening werd gedurende 30 dagen aan een openbaar onderzoek onderworpen. Er werden geen bezwaren ingediend.

          Het Departement Omgeving verleende op 15 februari 2024 een gunstig advies.

          De deputatie verleende op 29 februari 2024 een ongunstig advies. Artikel 1 §3 vermeldt het opleggen van een financiële last bij goedkeuring van omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden. Artikel 2 §2 legt enkel de lasten vast voor zonevreemde constructies.

          De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening verleende op 6 maart 2024 volgend voorwaardelijk gunstig advies:

          De bedragen die opgelegd worden als financiële last zijn veel te laag. Om deze reden mist huidig voorliggende tekst volledig zijn doel. Het creëren van de mogelijkheid voor de aanvrager om te kiezen voor een last in natura verhoogt de ruimtelijke kwaliteit van de open ruimte. De voorgestelde financiële lasten zijn geen enkele meerwaarde t.a.v. deze ruimtelijke kwaliteit. Er zal enkel maar gekozen worden voor een last in natura wanneer de financiële last hoog genoeg wordt gelegd.

          De gecoro verleent een unaniem voorwaardelijk gunstig advies mits:

          • Het reglement de mogelijkheid voorziet om te kunnen kiezen tussen een last in natura en een financiële last
          • De bedragen van de financiële last hoog genoeg worden gelegd zodat de keuze voor een last in natura aantrekkelijker wordt.

          Het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening werd aangepast aan het advies van de deputatie.

          Het college van burgemeester en schepenen besliste om het advies van de gecoro niet te volgen om reden van:

          • het opleggen van een last in natura vereist een grote administratieve beslommering. Zo moet er steeds een financiële waarborg worden gevraagd die de volledige geraamde kostprijs van de lasten dekt. Het bepalen van de omvang van de last, het vastleggen van de waarborg, de controle van uitvoering van de werken, de vrijgave van de waarborg, ... is allemaal tijdrovend, zeker voor een landelijke gemeente met een beperkte bestaffing.
          • veel zonevreemde woningen zijn gevestigd op een heel klein perceel, waardoor lasten in natura praktisch niet haalbaar en zeker niet wenselijk zijn voor het behoud van een goede woon- en omgevingskwaliteit voor de bewoners.
          • verbouwingsprojecten zijn heel duur geworden door de regelgeving naar betere EPB-scores en door de uit de hand lopende prijzen van bouwmaterialen, zodat het niet wenselijk is om verbouwers met bijkomende dure financiële lasten op te zadelen. Het bestuur is van oordeel dat ze de verantwoordelijkheid heeft naar de jeugd, die te maken heeft met een krappe woningmarkt enerzijds en de competitie van kapitaalkrachtige derden die op het platteland willen komen wonen anderzijds.
          Regelgeving

          Artikels 2.3.1 en 2.3.2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

          Artikels 75 en 77 Decreet betreffende de omgevingsvergunning.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert
          Onthouders: Jean-Pierre Mouton, Ann Dewaele
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad keurt de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening lasten goed.

    • Varia

      • Mededelingen en mondelinge vragen

        Voorwerp en motivering

        Mededelingen:
        Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.

        Mondelinge vragen:
        Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden.

        • Broodautomaat Gijverinkhove (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "Broodautomaten: de broodautomaat van Gijverinkhove is onzichtbaar aan de kant van de N8; waarom werd deze niet op het marktpleintje geplaatst, hoe wordt dit opgelost?"
        • Broodautomaat Izenberge (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "De broodautomaat in Izenberge is een gevaar voor de voetgangers; de kabelverbinding van de automaat met de electriciteitskast ligt intussen los op het voetpad, graag dringend en met een kabelgoot aanpakken. Waarom wordt dit niet onmiddellijk volgens de regels uitgevoerd? Wie is er aansprakelijk als er iemand valt? Waar de vroegere automaat stond zijn er geen pijltjes die aangeven dat hij verhuisd is, wel pijltjes naar de concurrentie in Leisele. Waar zit de logica?"
        • Dossier sociale woningen (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "Het dossier sociale woningen gelegen tussen de Nieuwstraat en de Schooldreef heeft enorm veel gekost. Komt er nu toch nog overleg met de tegenpartij om te bouwen volgens scenario 2?"
        • Bestek straatkolken Aquaduin (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "In het bestek straatkolken uitgeschreven door Aquaduin wordt het ruimen van de straatkolken beperkt tot 1 maal ruimen in november. Meermaals per jaar is er overvloedige regenval zodat ongekuiste straatkolken mede oorzaak zijn van te trage waterafvoer. Waarom dan niet opteren om de straatkolken tweemaal per jaar te ruimen?"
        Regelgeving

        Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

        Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.

Namens gemeenteraad,

Julie Saubain
algemeen directeur wn.

Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad