Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 13 juni 2022 de samenwerking goed met DVV Westhoek en Regionaal Landschap Westhoek om deel uit te maken van een intergemeentelijke erfgoeddienst in de noordelijke Westhoek.
De gemeenteraad keurde op 29 december 2022 het beleidsplan intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst (HYDRA) goed.
Op 11 oktober 2023 greep de eerste opstartvergadering plaats. Verslag als bijlage.
De werking van IOED HYDRA wordt op 1 januari 2024 opgestart. Met een frequentie van 4 keer per jaar zal er worden samengekomen. Per gemeente wordt er een ambtelijke en politieke vertegenwoordiger aangeduid die zal deelnemen aan de overlegmomenten.
Voor het werkingsjaar 2024 werd een jaaractieplan opgesteld. Het jaaractieplan moet tegen het einde van 2023 worden ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 19 oktober 2023 het jaaractieplan goed en besliste om de omgevingsambtenaar aan te stellen als ambtelijke vertegenwoordiger.
Worden voorgedragen als kandidaat politiek vertegenwoordiger in de IOED Hydra:
Na geheime stemming behaalt Sylvie Thieren 10 stemmen en Ann Dewaele 6 stemmen.
Decreet van 12 juli 2013 over het onroerend erfgoed.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 over de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet.
Ministerieel Besluit over de erkenning van IOED HYDRA.
Ministerieel schrijven van 19 september 2023 over de toekenning van een werkingssubsidie aan HYDRA.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd in zitting van 24 januari 2019, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad duidt Sylvie Thieren aan als politiek vertegenwoordiger om deel te nemen aan de overlegmomenten van IOED HYDRA.
Per brief nodigt WVI Alveringem uit op de buitengewone algemene vergadering (BAV) van de deelnemers op woensdag 13 december 2023 om 18.30 u. in zaal De Magneet, Egemstraat 49 te 8740 Pittem.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking en artikel 447 van het DLB dat melding maakt van een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van een van de andere organen en de onverenigbaarheden van artikel 436 van het decreet lokaal bestuur.
Statuten van WVI, artikel 12 en 13.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 november 2022 inzake de aanstelling van de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de WVI tot het einde van de legislatuur in 2024.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering op woensdag 13 december 2023 om 18.30 u. in zaal De Magneet, Egemstraat 49 te 8740 Pittem.
De vertegenwoordiger Dries Decorte of plaatsvervangend vertegenwoordiger Jacques Blanckaert is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een beslissing over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan info@wvi.be en r.calleeuw@wvi.be vóór de buitengewone algemene vergadering plaatsvindt.
Per brief nodigt WVI Alveringem uit op de buitengewone algemene vergadering (BAV) van de deelnemers op woensdag 13 december 2023 om 19.00 u. in zaal De Magneet, Egemstraat 49 te 8740 Pittem.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking en artikel 447 van het DLB dat melding maakt van een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van een van de andere organen en de onverenigbaarheden van artikel 436 van het decreet lokaal bestuur.
Statuten van WVI, artikel 12 en 13.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 november 2022 inzake de aanstelling van de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de WVI tot het einde van de legislatuur in 2024.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist om het enige agendapunt goed te keuren op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering op woensdag 13 december 2023 om 19.00 u. in zaal De Magneet, Egemstraat 49 te 8740 Pittem.
De vertegenwoordiger Dries Decorte of plaatsvervangend vertegenwoordiger Jacques Blanckaert is gemandateerd om het agendapunt goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een beslissing over de goedkeuring van het agendapunt bezorgen aan info@wvi.be en r.calleeuw@wvi.be vóór de buitengewone algemene vergadering plaatsvindt.
Via aangetekend schrijven en per mail nodigt IVVO Alveringem uit op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 19 december 2023 om 18 u. in vergaderzaal Hoeve Klein Zwaanhof, Kleine Poezelstraat 6 te Ieper.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 inzake de aanstelling van Sylvie Thieren als vertegenwoordiger, en Johan Albrecht als plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de IVVO voor de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 19 december 2023 om 18 u. in de vergaderzaal Hoeve Klein Zwaanhof, Kleine Poezelstraat 6 te Ieper.
De vertegenwoordiger Sylvie Thieren of plaatsvervangend vertegenwoordiger Johan Albrecht is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een uittreksel van dit besluit bezorgen aan IVVO via info@ivvo.be.
Via mail van 6 oktober 2023 nodigt de Dienstverlenende Vereniging Westhoek Alveringem uit op de bijzondere algemene vergadering van woensdag 13 december 2023 om 18 u. in Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te Diksmuide.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking, waaronder in uitvoering artikel 432, waardoor de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering.
De statuten van DVV Westhoek, meer bepaald artikel 18 inzake bijeenkomsten algemene vergadering.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 over de aanstelling van vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van DVV Westhoek tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de bijzondere algemene vergadering op woensdag 13 december 2023 om 18 u. in Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te Diksmuide.
De vertegenwoordiger Jacques Blanckaert of plaatsvervangend vertegenwoordiger Ignace Decroos is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan DVV Westhoek en dit vóór de algemene vergadering plaatsvindt.
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen.
Onderstaande agenda van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van dinsdag 19 december 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 oktober 2023.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 inzake de aanstelling van Dries Decorte als vertegenwoordiger, en Johan Albrecht als plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Gaselwest voor de legislatuur 2019-2024.
Neemt kennis van de bijkomende documentatie.
Gaat akkoord met de diverse agendapunten op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 december 2023 om 18 u., met volgende punten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 19 december 2023 om 18 u., wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest via het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Stad Poperinge bezorgde ons het budget 2024 voor de kerkfabriek Sint-Martinus Roesbrugge per mail op 9 november 2023.
Het budget werd goedgekeurd door de kerkraad op 18 mei 2023.
De gemeentelijke exploitatietoelage voor het gezegde kerkbestuur werd begroot op € 20.660,13 waarvan 23% of € 4.751,83 ten laste valt van de gemeente Alveringem.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikels 2, 47 en 48.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, etc. in het bijzonder de artikels 20 en 21.
De omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
De raad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Roesbrugge.
Het gemeentelijk aandeel in de toelagen van 23%, ofwel € 4.751,83, inschrijven op het gemeentelijke budget voor het dienstjaar 2024.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kiest om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden zijn ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur Alveringem wil gebruik maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het basisonderwijs.
Naar de letter van het participatiedecreet is een overleg met de schoolraad niet nodig, maar het is toch wenselijk om de schoolraad te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken.
Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, is het raadzaam om de vakorganisaties schriftelijk te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken.
Het schoolbestuur Alveringem stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn scholen van het basisonderwijs.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen.
De gemeenteraad keurt het leerplan 'Leer Lokaal' van OVSG goed voor gebruik in het gemeentelijk basisonderwijs Spelenderwijs Alveringem, Nieuwstraat 50, 8690 Alveringem en wijkafdeling Stavele, Ijzerstraat 6, 8691 Stavele.
Afschrift van deze beslissing bezorgen aan:
Het gaat over een materiele vergissing van de VLM naar aanleiding van de ruilverkaveling Fortem: de grens van het openbaar domein had moeten doorlopen langs de Groenedreef in de plaats van onderbroken te worden ter hoogte van het erf.
De gemeente wil deze vergissing rechtzetten om te vermijden dat de gemeente moet instaan voor het onderhoud van deze particuliere oprit naar de boerderij.
Een schatting pro fisco is toegevoegd bij dit besluit om de registratierechten te bepalen van de kosteloze overdracht.
Het kadasternummer van het perceel (uitweg) is 38002 A 378 A P0000.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Het perceel met nummer 38002 A 378 A P0000, kosteloos over te dragen aan de eigenaar van de aanpalende hoeve. De kosten van de overdracht zijn ten laste van de begunstigde.
Het CBS is belast met de uitvoering van dit besluit.
In juni 2017 zijn 3 percelen van de ruilverkaveling Sint-Rijkers overgedragen aan de gemeente. De gemeente kan de gronden niet verpachten, enkel aanbieden met een gebruiksovereenkomst, kosteloos voor maximaal één (1) jaar.
De voorwaarden van het gebruik zijn:
Deze randvoorwaarden moeten in de komende jaren nog verder uitgewerkt worden in een nog op te stellen beheerplan. In de loop van 2018 zijn de percelen door het ruilverkavelingscomité ingezaaid (de delen waar nu nog akkerland is) en waar nodig voorzien van nieuwe weide-afsluitingen en poorten. In de volgende jaren zullen ook een aantal, nog te ontwerpen, inrichtingswerken uitgevoerd worden in functie van het visualiseren van bepaalde archeologische zaken. Er zal een landschapskunstwerk gerealiseerd worden op de site van de voormalige Kerk Sint-Rijkers.
Het gaat over de volgende percelen (oude nummers):
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de gebruiksovereenkomst aan te bieden met bovenstaande contractvoorwaarden.
Site voormalige kerk Sint-Rijkers zonder smalle strook: Wordt voorlopig niet meer aangeboden, in afwachting van de modaliteiten van de realisatie van het landschapskunstwerk. Nieuw nummer 788A.
Site voormalige pastorie Sint-Rijkers + smalle strook tussen weide en Papestraat. Nieuw nummer 791A + smalle strook van 788A.
Site Klarewal. Nieuw nummer 1688A.
De percelen zijn al voor een jaar toegewezen aan de gebruikers. Het betreft een verlenging tot 30.11.2024.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Site voormalige kerk Sint-Rijkers 788A (zonder smalle strook) voorlopig niet meer aanbieden in afwachting van de modaliteiten voor de realisatie van het landschapskunstwerk.
De andere percelen in kosteloos gebruik aan te bieden aan de huidige bezetters:
De gebruiksovereenkomst af te sluiten tot 30.11.2024. Het contract volgt het model van de VLM met de contractvoorwaarden (Niet scheuren, dus uitsluitend graslandgebruik - Geen grondbewerkingen - Minimale bemesting) en de toekomstige randvoorwaarden.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Mondelinge vragen:
Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad