Per brief, ontvangen op 19 februari 2024, nodigt Westkustpolder de vertegenwoordiger van gemeente Alveringem uit om deel te nemen aan de algemene vergadering op vrijdag 8 maart om 10 u. stipt (deuren open om 9.30 u.). De vergadering vindt plaats in de zaal 't Spaans Kwartier, Groenestraat 14, 8691 Izenberge.
Agenda:
Door de laattijdige uitnodiging werd het besluit tot goedkeuren van de agenda en het bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers met hoogdringendheid opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 26 februari 2024. Dit besluit wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Polderwet 3 juni 1957 en latere wijzigingen
Westkustpolder Huishoudelijk Reglement
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 voor de aanstelling van de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Westkustpolder tot het einde van de legislatuur in 2024.
De gemeenteraad bekrachtigt volgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen, genomen bij hoogdringendheid op 26 februari 2024:
Akkoord te gaan met de diverse agendapunten op de dagorde van de algemene vergadering op 8 maart 2024 om 10 u. stipt (deuren open om 9.30 u.). De vergadering vindt plaats in de zaal 't Spaans Kwartier te Groenestraat 14 te Izenberge.
De vertegenwoordiger Jacques Blanckaert of plaatsvervangend vertegenwoordiger Gerard Liefooghe is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Deze beslissing ter bekrachtiging agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Besluit bezorgen aan info@westkustpolder.be.
Per brief, ontvangen op 27 februari 2024, nodigt Zuidijzerpolder de vertegenwoordiger van gemeente Alveringem uit om deel te nemen aan de algemene vergadering op vrijdag 22 maart om 13.30 u. (deuren open om 13 u.). De vergadering vindt plaats in OC Oud Gemeentehuis, Dorpsplaats 7, 8647 Reninge.
Dagorde algemene vergadering 2024:
verwelkoming door de dijkgraaf
Voorstellen van algemeen belang en tussenkomsten die een voorafgaand onderzoek vereisen, moeten uiterlijk op 18 maart 2024 schriftelijk worden aangevraagd, zo niet kan er geen gevolg aan worden gegeven.
Door de laattijdige uitnodiging werd het besluit tot goedkeuren van de agenda en het bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers met hoogdringendheid opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 4 maart 2024. Dit besluit wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
Het huishoudelijk reglement van de Zuidijzerpolder, meer bepaald art. 9 - art. 10 - art. 14 - art. 19.
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 inzake de aanstelling van Gerard Liefooghe als vertegenwoordiger en Jacques Blanckaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor gemeentebestuur Alveringem op de algemene vergaderingen van de Zuidijzerpolder vanaf nu tot het einde van de legislatuur in 2024.
De gemeenteraad bekrachtigt volgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen, genomen bij hoogdringendheid op 4 maart 2024:
Akkoord te gaan met de diverse agendapunten op de dagorde van de algemene vergadering op vrijdag 22 maart om 13.30 u. (deuren open om 13 u.). De vergadering vindt plaats in OC Oud Gemeentehuis, Dorpsplaats 7, 8647 Reninge.
De vertegenwoordiger Gerard Liefooghe of plaatsvervangend vertegenwoordiger Jacques Blanckaert is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Deze beslissing ter bekrachtiging agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Besluit bezorgen aan info@zuidijzerpolder.be.
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 september 2023 een aanpassing goed van het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen om één parkeerplaats te voorzien voor kortparkeren ter hoogte van Beverenstraat 7, van maandag tot en met vrijdag tussen 7 u. en 19 u. Dit gebeurde op vraag van de uitbaatster van de kinderopvang, gelegen Beverenstraat 18.
De uitbaatster van De Zwarte Leeuw, Beverenstraat 14, verzoekt om een voorbehouden parkeerplaats kortparkeren 15 minuten te voorzien ter hoogte van haar automatenshop.
Omwille van de parkeerdruk in de Beverenstraat is het niet wenselijk om nog een bijkomende parkeerplaats te reserveren voor kortparkeren. Vandaar het voorstel om voor de parkeerplaats met kortparkeren ter hoogte van huisnummer 7, de beperking van maandag tot en met vrijdag tussen 7 u. en 19 u. te schrappen zodat deze ene plaats ook buiten de openingsuren van de kinderopvang voor kortparkeren is voorbehouden.
Bijkomend werd een parkeerproblematiek gesignaleerd in de Oude Fortemstraat ter hoogte van de loods. De in- en uitritten van de loods worden momenteel regelmatig geblokkeerd door geparkeerde wagens. Vandaar het voorstel om een parkeerverbod toe te voegen in de Oude Fortemstraat van 15 meter aan weerszijden van de gemeentelijke loods. Deze maatregel zal worden ter kennis gebracht door een gele onderbroken streep.
Als bijlage het gecoördineerd aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen.
De wet inzake de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, in het bijzonder de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 30 december 1982 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.
De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, in het bijzonder artikel 135 par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40§3, art. 286 §1 en 287 en 288.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in bijzonderheid op titel III gewijzigd bij de KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 22 mei 1989, 20 juli 1990, 28 januari 1991, 01 februari 1991, 18 maart 1991 en 18 september 1991.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaald worden, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 01 februari 1991, 11 maart 1991, 27 juni 1991 en 19 december 1991.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 april 2020, gewijzigd op 25 juni 2020, 27 augustus 2020, 27 mei 2021, 29 juli 2021, 30 september 2021, 22 december 2021, 24 november 2022, 24 augustus 2023 en 28 september 2023.
Artikel 24 bis van het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt aangepast als volgt:
Artikel 24 bis :
Beperkte parkeertijd maximum 15 minuten, over een afstand van 6 meter, van maandag tot en met vrijdag tussen 7 u. en 19 u., op de voorziene parkeerplaatsen
Artikel 24 bis.1 : Deelgemeente Leisele
Artikel 24 bis.2 :
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E9a, met een blauw onderbord 'max 15 min van maandag t.e.m. vrijdag tussen 7u. en 19u.' en een wit onderbord met zwarte pijl naar boven en opschrift 6 meter.
Bij Artikel 31.1 van het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt toegevoegd:
Artikel 31.1 : Deelgemeente Alveringem
Deze maatregel zal worden ter kennis gebracht door middel van een gele onderbroken streep.
De dienst mens maakte een reglement op voor de toepassing en het gebruik van de UiTPAS in Alveringem. De pasjes werden laattijdig geleverd en hierdoor liep de volledige werking vertraging op. Reglement en aanvraagformulier verminderd kansentarief als bijlage.
De gemeenteraad keurt het reglement en het aanvraagformulier voor de toepassing en het gebruik van de UiTPAS in Alveringem goed.
Het reglement en het aanvraagformulier, als bijlage, maken integraal deel uit van dit besluit.
Het departement omgeving bezorgde de gemeente op 26 juni 2023 een proces verbaal in verband met de aanpak van de zwerfkatten.
Naar aanleiding van dit proces verbaal werd er een nieuw zwerfkattenbeleid opgemaakt, gebaseerd op de leidraad bezorgd door Vlaanderen.
Om dit te realiseren is een samenwerking nodig met de lokale dierenartsen. Alle lokale dierenartsen werden gecontacteerd, zes dierenartsen stelden zich kandidaat.
Na goedkeuring van het nieuwe zwerfkattenbeleid wordt met hen een schriftelijke overeenkomst gesloten.
Als bijlage:
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de identificatie, registratie en sterilisatie (verv. BVR 23 februari 2018, art. 1, I: 1 april 2018)] van katten.
De gemeenteraad keurt het zwerfkattenbeleid goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
De woning in de Roesbruggestraat 25 is vrij van huur. Het is opportuun om de woning te verkopen gezien de staat ervan en de nodige investeringen.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de woning, perceelnummer 268/T, te verkopen via een openbare procedure via de dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
De dienst vastgoedtransacties schat de instelprijs op € 249.000 voor de openbare verkoop.
De instelprijs is het minimaal te ontvangen bod om te kunnen deelnemen aan de mondelinge zitting.
Als bijlage:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 293.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad beslist om over te gaan tot de verkoop met opbod van volgend onroerend goed: Roesbruggestraat 25, Alveringem met als perceelnummer 268/T.
De minimale verkoopprijs wordt bepaald op € 249.000.
De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt gemachtigd om de verkoopprocedure te organiseren, de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen.
Het voorgelegde ontwerp van verkoopakte wordt goedgekeurd.
De financieel directeur wordt gemachtigd om ontslag van ambtshalve inschrijving te geven na betaling van de koopsom.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 september 2023 de ontwerpopdracht voor de opdracht herstel landbouwwegen in beton dienstjaar 2023 toe te wijzen aan Sweco Belgium.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 22090029 opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium.
De werken, voorzien in dit dossier, zijn:
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 173.218,78 incl. btw, waarvan € 153.279,78 incl. btw ten laste van gemeente Alveringem en € 19.939,00 ten laste van Aquaduin.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder budgetcode 2024/ACT-98/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-11.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestek met nr. 22090029 en de raming voor de opdracht “herstel landbouwwegen in beton dienstjaar 2023”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 173.218,78 incl. btw, waarvan € 153.279,78 incl. btw ten laste van gemeente Alveringem.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Mondelinge vragen:
Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.
Kennisgeving volgens de omzendbrief KB/ABB 2018/4 over het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid moeten altijd ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Kjell Declercq is aangesteld door de gemeenteraad als financieel directeur. Hij treedt in dienst op 01.04.2024. Kjell Declercq moet de eed afleggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Besluit van de gemeenteraad van 28.03.2024 over de aanstelling van Kjell Declercq als financieel directeur.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en meer bepaald art. 163 waarin gesteld wordt dat de financieel directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de eed aflegt in handen van de voorzitter.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en meer bepaald art. 28 § 2 waarin gesteld wordt dat de besloten vergadering van de gemeenteraad in geval van eedaflegging van een personeelslid, alleen met dat doel, onderbroken kan worden.
Kjell Declercq legt de eed af als financieel directeur. Van de eedaflegging wordt een akte opgemaakt. Vanaf 01.04.2024 is hij financieel directeur van de gemeente en het OCMW van Alveringem.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad