Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

Notulen  gemeenteraad

do 25/01/2024 - 20:00 de raadzaal van het gemeentehuis, Sint-Rijkersstraat 19 te 8690 Alveringem
Aanwezig: Dries Decorte, voorzitter gemeenteraad
Gerard Liefooghe, burgemeester
Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, schepenen
Karolien Avonture, voorzitter BCSD
Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, gemeenteraadsleden
Julie Saubain, algemeen directeur wn.
Verontschuldigd: Wouter Accou, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Organisatie

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Politiezone Spoorkin - vaststelling begroting 2024 - gewone en buitengewone dienst

          Voorwerp en motivering

          De politiebegroting 2024 van de zone Spoorkin, de gemeenten Veurne, Lo-Reninge en Alveringem, werd in het politiecollege van 28.11.2023 aanvaard. De dotaties stijgen met 2% ten opzichte van 2023. Een overzicht per gemeente:

          • Veurne: € 1.695.111
          • Alveringem: € 461.852
          • Lo-Reninge: € 323.445
          Regelgeving

          Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (BS 05.01.1999), meer bepaald de artikelen 26, 27, 33, 34, 39, 40, 41 en artikelen 71 tot 89.

          Ministeriële Omzendbrief ZPZ 8 van 18 oktober 2000 - Politiehervorming - Richtlijnen inzake de gemeentebegroting en -boekhouding m.b.t. de politiehervorming (BS 15.11.2000).

          Wet van 02 april 2001 tot wijziging van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, meer bepaald artikel 250 bis en artikel 250 quinquies (BS 14.04.2001).

          Koninklijk Besluit van 2 augustus 1990 betreffende de algemene regeling van de gemeentebegroting.

          Nieuwe gemeentewet, meer bepaald titel V.

          Koninklijk Besluit van 20 december 2000 (BS 29.12.2000) betreffende de berekeningswijze van het aantal stemmen waarover een burgemeester beschikt in het politiecollege.

          Ministeriële Omzendbrief PLP 6 van 19 maart 2001 betreffende de berekeningswijze van het aantal stemmen waarover een burgemeester beschikt in het politiecollege (BS 13.04.2001).

          Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het Algemeen Reglement op de boekhouding van de lokale politie.

          Omzendbrief BA/2001/13 van 7 september 2001 - Nieuwe lokale politie - eengemeentezones en meergemeentezones - administratief toezicht - specifiek toezicht en gewoon toezicht.

          Ministeriële Omzendbrief PLP 12 van 08 oktober 2001 betreffende de rol van de Gouverneurs in het kader van het algemeen specifiek toezicht voorzien door de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (BS 30.10.2001).

          De toelichting bij de beslissing van de Ministerraad van 9 maart 2001 inzake de federale dotatie (BS 16.06.2001).

          Koninklijk Besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone (BS 24.11.2001).

          Ministeriële Omzendbrief PLP 17 van 6 december 2001 houdende tussenkomst van de federale overheid in de financiering van de lokale politiekorpsen - federale toelage.

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De raad neemt kennis van de begroting 2024 van de Politiezone Spoorkin.

          De bijdrage van de gemeente Alveringem van € 461.852, zoals ingeschreven in de politiebegroting 2024, wordt goedgekeurd en aan de politiezone Spoorkin toegekend.

          Dit besluit bezorgen aan de politiezone en binnenlandse zaken.

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Ingebruikname vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie

          Voorwerp en motivering

          Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.

          De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

          De gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

          Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.

          Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

          De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.

          Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers, is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee.

          De gemeente Alveringem wenst de kost voor het ontsluiten, het samenvoegen en het ter beschikking stellen van vastgoedinformatie op de aanvrager te verhalen.

          Regelgeving

          Artikel 173 van de Grondwet.

          Artikel 40§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

          Artikels 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Julie Saubain
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad keurt het vernieuwde retributiereglement vastgoedinformatie goed als volgt:

          Artikel 1 - Definities
          Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
          1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
          2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
          3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
          4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
          5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
          6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
          8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
          9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
          10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
          15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;

          Artikel 2 - Algemeen
          De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de
          vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

          In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
          Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Alveringem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

          Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
          Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

          Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.

          De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

          Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
          • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
          • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • gerechtelijke overheden;
          • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
          • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

          Artikel 4 - Bedrag
          Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie bedraagt € 50 per kadastraal perceel.

          Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

          • De percelen aangrenzend zijn
          • De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
          • Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).

          Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

          Artikel 5 - Inning
          Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

          Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
          §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Alveringem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

          Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Alveringem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

          De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Alveringem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

          Artikel 7 – Ondertekening
          De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Alveringem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

          Artikel 8 – Vervanging voorgaande reglementering
          Dit reglement vervangt vanaf heden alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

          Artikel 9 - Bekendmaking
          Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Varia

      • Mededelingen en mondelinge vragen

        Voorwerp en motivering

        Mededelingen:
        Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.

        Mondelinge vragen:
        Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden.

        • meter- en peterschap bloembakken (antwoord door Jacques Blanckaert)
          "Hoeveel peters en meters zijn er al voor de bloembakken?"
        • elektrische laadpalen kerk Alveringem (antwoord door Jacques Blanckaert)
          "Wanneer worden de beloofde elektrische laadpalen rond de kerk van Alveringem geplaatst?"
        • fietspad Leisele-Beveren (antwoord door Jacques Blanckaert)
          "Hoe vermijden dat de groenstrook tussen de weg en het fietspad ook vaak bereden wordt en op deze wijze het fietspad met modder bespoten wordt?"
        • doven verlichting (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "Is het een keuze om de verlichting ‘s nachts niet meer of gedeeltelijk te doven?"
        • wateroverlast Leisele (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "Ivm de wateroverlast  in Leisele: welke werken werden uitgevoerd sedert de overstroming in jan 2023 om de situatie te verbeteren, hebben deze werken invloed op de overstroming deze winter. Welke werken worden nu voorzien om de situatie voor altijd op te lossen."
        • kattenbeleid (antwoord door Jacques Blanckaert)
          "aanpassing kattenbeleid: graag toelichting"
        • ijzel Izenbergestraat (antwoord door Jacques Blanckaert)
          "op 18 januari was oa de Izenbergestraat praktisch niet berijdbaar wegens ijzel, er werd slechts om 22 u gestrooid terwijl het om 17 reeds sneeuwde, hoe komt dat."
        Regelgeving

        Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

        Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.

Namens gemeenteraad,

Julie Saubain
algemeen directeur wn.

Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad