Nominatieve subsidies zijn werkings- of investeringstoelagen die niet worden toegekend op basis van een subsidiereglement, maar louter op basis van een raadsbeslissing. Tot en met het budgetjaar 2019 maakte de lijst van nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget. In het nieuwe BVR BBC wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. De raad moet dus afzonderlijk besluit nemen tot nominatieve toekenning van de subsidies.
De nodige kredieten voor de uitbetaling van deze subsidies werden voorzien in het meerjarenplan.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, §2, 23° dat bepaalt dat de gemeenteraad het vaststellen van de subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies niet kan delegeren.
Art. 27, §1, 1° decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2023 toe volgens bijgevoegde lijst. Deze mogen uitbetaald worden in de loop van het jaar 2023.
De Europese verordening 2016/679 van 27 april 2016, gekend als AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), legt organisaties maatregelen op om de gegevens van natuurlijke personen te beschermen en de verwerking van deze persoonsgegevens te reguleren.
In het verleden ging het lokaal bestuur een samenwerking aan met de firma Secure Data om het informatieveiligheids- en gegevensbeschermingsbeleid van het bestuur te ondersteunen en te operationaliseren. Deze firma stopte met haar werkzaamheden. Gezien de omvang van dit domein en nodige specifieke kennis wil het bestuur zich in de toekomst verder laten ondersteunen door een externe partner op dit gebied.
De kostendelende vereniging intergemeentelijk informatiebeheer (KDV IGIB), opgericht in de schoot van WVI, heeft tot doel voor haar leden een gezamenlijke dienstverlening uit te bouwen, specifiek gericht op het ondersteunen van de leden bij de uitoefening van hun taken op het vlak van informatiebeheer. Zij zet hiertoe het nodige gekwalificeerde personeel in. Samenwerkingsovereenkomst als bijlage.
KDV-IGIB heeft o.a. een intergemeentelijke DPO in dienst. De intergemeentelijke DPO wordt nominatief aangesteld als de functionaris gegevensbescherming in de lokale besturen die een beroep op hem doen. Hij neemt alle wettelijke taken van de functionaris gegevensbescherming op zich binnen het lokaal bestuur waar hij aangesteld is.
Er is momenteel ruimte in het takenpakket van deze intergemeentelijke DPO om één lokaal bestuur er bij te nemen met een inzet van 4 u. per week. De aanwezigheid van een externe DPO in het bestuur aan 4 u. per week zal een duurzame werking mogelijk maken op het vlak van informatieveiligheid en gegevensbescherming door een medewerker die het lokaal bestuur kent dankzij de fysieke en frequente systematische aanwezigheid.
De kostprijs wordt jaarlijks binnen de stuurgroep van KDV-IGIB vastgelegd. Deze bestaat hoofdzakelijk uit de salariskost van de intergemeentelijke DPO die verdeeld wordt over de leden die er beroep op doen. De stuurgroep van de KDV-IGIB is samengesteld uit 1 vertegenwoordiger van elk deelnemend lokaal bestuur, i.c. de algemeen directeur.
De kostprijs voor 4 u. per week wordt momenteel geraamd op € 9.500 per jaar.
Om als lokaal bestuur Alveringem toe te kunnen treden tot de KDV-IGIB is de goedkeuring nodig van de raad voor maatschappelijk welzijn en van de gemeenteraad zodat de intergemeentelijke DPO voor beide entiteiten kan werken.
De opdracht kan in toepassing van artikel 30 'in-house-toezicht' van de wet op overheidsopdrachten van 17.06.2012 (B.S. 14.07.2016) worden toevertrouwd aan WVI zonder toepassing van de aanbestedingsregels in de relatie tussen WVI en het lokaal bestuur:
Algemene Verordening Gegevensbescherming (2016/679/EU) van 27 april 2016 over de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en over het vrije verkeer van die gegevens.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 30 (in-house-toezicht).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24.04.2023 over 'Functionaris gegevensbescherming (DPO) OCMW Alveringem - aanstelling'.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19.06.2023 over 'Functionaris gegevensbescherming (DPO) OCMW Alveringem - voorstel externe ondersteuning'.
De statuten van WVI.
De gemeenteraad gaat akkoord om als gemeente Alveringem toe te treden tot de kostendelende vereniging intergemeentelijk informatiebeheer volgens de samenwerkingsafspraken zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage.
Dit gebeurt, in toepassing van artikel 30 in-house-toezicht van de wet op overheidsopdrachten, zonder toepassing van de aanbestedingsregels in de relatie tussen WVI en het lokaal bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Het gecoördineerd en gelijktijdig indienen door het centraal kerkbestuur van de federatie Alveringem van de budgetten 2024, goedgekeurd in de zittingen van de kerkraad van:
samen met de toegevoegde samenvattende tabel van de hierin voorziene gemeentelijke toelage met het oog op goedkeuring door de gemeenteraad.
Deze budgetten werden gunstig geadviseerd door het bisdom op 5 juni 2023.
De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 23 1e lid.
De omzendbrief BB. 2013/01 dd. 01.03.2013 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Akte te nemen van de budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren-IJzer, Sint-Petrus Gijverinkhove, Sint-Lambertus Hoogstade, Sint-Mildreda Izenberge, Sint-Martinus Leisele en Sint-Jan Onthoofding Stavele.
Afschrift van dit besluit bezorgen aan het provinciebestuur en het representatief orgaan van de eredienst.
Het gecoördineerd en gelijktijdig indienen door het centraal kerkbestuur van de federatie Alveringem op het gemeentebestuur van de budgetwijzigingen 2023 van de kerkfabriek Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren-IJzer, Sint-Martinus Leisele en Sint-Jan Onthoofding Stavele en wijziging meerjarenplan Sint-Jan Onthoofding Stavele, goedgekeurd in de zittingen van:
met het oog op voorlegging voor goedkeuring aan de gemeenteraad.
De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, etc. in het bijzonder artikel 23 1e lid.
Het decreet lokaal bestuur.
De omzendbrief BB. 2013/01 dd. 01.03.2013 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ons besluit dd. 26.09.2019 inzake goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 van alle kerkfabrieken, dd. 23.07.2020 en 24.11.2022 houdende goedkeuring van de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025, en ons besluit van heden.
De gemeenteraad neemt akte van de wijzigingen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren-IJzer, Sint-Martinus Leisele en Sint-Jan Onthoofding Stavele en wijziging meerjarenplan Sint-Jan Onthoofding Stavele.
Een uittreksel van dit besluit bezorgen aan de betrokken kerkbesturen, het provinciebestuur en het representatief orgaan van de eredienst.
Poperinge bezorgt de jaarrekening 2022 van kerkfabriek Sint-Martinus Roesbrugge, goedgekeurd in zitting van de kerkraad van 14.02.2023 en positief geadviseerd door de gemeenteraad van Poperinge in zitting van 03.07.2023.
Artikel 52 §3 van het decreet over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikels 54 tot 56.
Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, etc. in het bijzonder de artikels 23 1e lid.
De omzendbrief BB.2007/01 dd. 12.01.2007 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Ons besluit dd. 24.10.2019 over de goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Roesbrugge, en latere wijzigingen.
De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2022 van Sint-Martinus Roesbrugge die sluit met een batig saldo.
Een uittreksel van dit besluit bezorgen aan het betrokken kerkbestuur.
De actualisatie van het schoolreglement werd door alle leden van de schoolraad goedgekeurd.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd in juli 2022 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens...).
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten is de basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs. Het schoolreglement is als bijlage bij dit besluit gevoegd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 40, §3 en artikel 41, tweede lid, 2°.
Het decreet van het basisonderwijs van 25 februari 1997; artikelen 8,12/1,14/ 0,14/ 1,27 bis, 44quater tem 44 septies.
Het decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16.
De gemeenteraad heft het bestaande schoolreglement 2022-2023 op.
De gemeenteraad keurt het nieuwe schoolreglement goed vanaf 1 september 2023.
De Gezinsbond Nationaal verzocht om de mogelijkheden te onderzoeken voor de inplanting van een geboortebos. De aanplant van een geboortebos is niet haalbaar omdat er geen beschikbare gronden zijn om te bebossen. Om tegemoet te komen aan de vraag stelt het college van burgemeester en schepenen voor om elke geborene of adoptant een geboorteboom te schenken via de jaarlijkse beplantingsactie.
Het reglement 'aanvraag geboorteboom' is als bijlage toegevoegd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt het reglement 'aanvraag geboorteboom' goed. Het reglement, als bijlage bij dit besluit, maakt integraal deel uit van het besluit.
De gemeenteraad besliste op 16.02.2023 om het perceel kadastraal gekend als Alveringem, 6de afdeling Gijverinkhove, Sectie A nr. 80/X2 (lot 1b op het opmetingsplan als bijlage) kosteloos over te nemen van het OCMW Alveringem met het oog dit perceel in het openbaar domein op te nemen.
De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid stelde de akte van kosteloze grondafstand (als bijlage) op.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 293.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Besluit van de gemeenteraad van 16.02.2023 tot 'Kostenloze overname - perceel akkerland - Bellestraat Gijverinkhove'.
De gemeenteraad keurt de akte van kosteloze grondafstand van het perceel kadastraal gekend als Alveringem, 6de afdeling Gijverinkhove, Sectie A nr. 80/X2 goed. De akte als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Kennisgeving volgens de omzendbrief KB/ABB 2018/4 over het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid moeten altijd ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Mondelinge vragen:
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad