Creat Services dv nodigt de vertegenwoordiger van de gemeente Alveringem uit op de algemene vergadering op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers worden in mei 2025 persoonlijk uitgenodigd per e-mail.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2025 over de aanstelling van Dries Decorte als vertegenwoordiger en Sylvie Thieren als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Creat Services dv.
De statuten van Creat Services dv.
De gemeenteraad neemt kennis en keurt de agenda goed voor de algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vertegenwoordiger, Dries Decorte en de plaatsvervanger, Sylvie Thieren, van de gemeente Alveringem zijn gemandateerd om de agendapunten goed te keuren. Ze worden opgedragen om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Afschrift van dit besluit bezorgen aan Creat Services dv via e-mail: 20250617AV@creat.be.
Het is aangewezen om de bepalingen inzake delegatie van gemeenteraad aan college van burgemeester en schepenen opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad aangezien er een nieuw bestuur is.
De volgende delegaties van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen worden voorgesteld:
Delegatie met betrekking tot het begrip dagelijks bestuur binnen de wetgeving overheidsopdrachten
Voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten is volgens het decreet lokaal bestuur (DLB) steeds het college van burgemeester en schepenen bevoegd (artikel 56, §3,4°).
Voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten is volgens het DLB de gemeenteraad bevoegd (artikel 41, tweede lid, 10°), tenzij:
Het is aan de gemeenteraad om vast te stellen welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorstel om de bepalingen inzake dagelijks bestuur, laatst goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2021, over te nemen en volgende toe te voegen:
Delegatie met betrekking tot overeenkomsten
Het DLB (artikel 41, tweede lid, 5°) bepaalt dat het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196 (samenwerking op gebied van personeel), 234 (tussen gemeente en autonoom gemeentebedrijf) en 247 (tussen gemeente en gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting) niet gedelegeerd kunnen worden. Alle andere beheers- en samenwerkingsovereenkomsten kunnen worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Voorstel om deze bevoegdheid te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Dit laat toe om korter op de bal te spelen en zal de continuïteit van de dienstverlening ten goede komen.
Delegatie met betrekking tot personeelsbeheer
Volgens DLB artikel 41, tweede lid, 2° kan de raad de bevoegdheid met betrekking tot het vaststellen van reglementen over personeelsaangelegenheden delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.
In zitting van 23 november 2017 besliste de gemeenteraad om de bevoegdheid voor de lokale rechtspositieregeling en het organogram te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Voorstel om dit zo te behouden en ook de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.
Delegatie met betrekking tot financiële aangelegenheden
De bevoegdheid voor het aangaan van leningen en beleggingen wordt niet geregeld in het decreet lokaal bestuur. Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd, geldt dat de gemeenteraad bevoegd is.
Voorstel om te delegeren van gemeenteraad naar college van burgemeester en schepenen:
Delegatie met betrekking tot aanvullende verkeersreglementen
Het Decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens regelt de bevoegdheid over het uitvaardigen van aanvullende verkeersreglementen. Artikels 4 en 5 van het decreet bepalen de voorwaarden waaronder een gemeente aanvullende verkeersreglementen kan vaststellen en laten de gemeenteraad toe om die bevoegdheid over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen.
Voorstel om deze bevoegdheid over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen.
Het managementteam gaf op 31.03.2025 positief advies over dit voorstel.
Decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40, 41, en 56.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017 inzake delegatie bevoegdheid personeelsformatie, organogram en rechtspositieregeling.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019, gewijzigd op 26 december 2019 en 22 december 2021, inzake vaststelling begrip 'dagelijks bestuur' en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting.
De gemeenteraad keurt het reglement voor de delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen goed als volgt:
Delegatie met betrekking tot het begrip dagelijks bestuur binnen de wetgeving overheidsopdrachten
Onder dagelijks bestuur wordt verstaan:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om het dagelijks bestuur binnen de grenzen van dit gemeenteraadsbesluit te delegeren.
De bevoegdheden om wijzigingen goed te keuren tijdens de uitvoering van de opdracht worden als volgt geregeld:
Delegatie met betrekking tot overeenkomsten
De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten, met uitzondering van die overeenkomsten die uitdrukkelijk zijn toegewezen aan de gemeenteraad of deze bedoeld in artikel 41, tweede lid, 5° van het decreet lokaal bestuur.
Delegatie met betrekking tot personeelsbeheer
De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake het vaststellen van:
Delegatie met betrekking tot financiële aangelegenheden
De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake:
Delegatie met betrekking tot aanvullende verkeersreglementen
De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake het vaststellen van:
Dit besluit treedt in werking vanaf 01.05.2025 en vervangt vanaf deze datum alle voorgaande gemeenteraadsbesluiten over dagelijks bestuur en delegatie van bevoegdheden.
Artikel 266 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht en verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt.
De gemeenteraad kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting (DLB artikel 266).
Het is aangewezen om deze bepalingen opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad aangezien er een nieuw bestuur is.
Er zijn een aantal wijzigingen opgenomen:
Het managementteam gaf op 31 maart 2025 positief advies over dit voorstel.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40, 41, 176, 177 en 266.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, in het bijzonder artikel 99 over de categorieën van verrichtingen die niet kunnen uitgesloten worden van de visumverplichting.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019, gewijzigd op 26 december 2019 en 22 december 2021, inzake vaststelling begrip 'dagelijks bestuur' en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting.
De gemeenteraad stelt volgende bepalingen vast met betrekking tot het voorafgaand visum van de voorgenomen financiële verbintenissen:
Volgende verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:
Volgende verrichtingen zijn onderworpen aan de visumverplichting:
De financieel directeur kan bij elke verbintenis, zelfs als deze niet aan het visum onderworpen is, naast het eventueel verplichte visum een financieel advies afleveren. In voorkomend geval wordt er een onderscheid gemaakt tussen:
Dit besluit treedt in werking vanaf 01.05.2025 en vervangt vanaf deze datum alle voorgaande gemeenteraadsbesluiten over visum.
De dotaties van de gemeenten van de hulpverleningszone worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, moet de dotatie van elke gemeente van de hulpverleningszone worden vastgesteld door de provinciegouverneur.
De begroting 2025 van brandweer Westhoek werd goedgekeurd in de zoneraad van 26 september 2024. Er is geen verdeelsleutel goedgekeurd. Bij gebrek aan een formeel akkoord binnen de hulpverleningszone over de gemeentelijke dotatie stelt de gouverneur de dotatie vast.
De hoogte van de gemeentelijke dotaties, die voortvloeit uit de goedkeuring van de zonale begroting, wordt ter kennisgeving geagendeerd op elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de begroting op 31 maart 2025.
De gouverneur legt de dotatie 2025 voor Alveringem vast op € 227.273,44. Dit bedrag wordt ingeschreven in de zonale begroting van 2025, uitgesplitst over gewone en buitengewone dienst.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2014 over goedkeuring van de instap in de hulpverleningszone Westhoek (West-Vlaanderen 4) vanaf 1 januari 2015.
De wet van 15 mei 2007 over de civiele veiligheid, in het bijzonder artikel 68.
De bepaling in voormeld besluit dat de verdeelsleutel geëvalueerd werd in 2015 en dat, na onderhandelingen hierover binnen de zoneraad, een nieuwe verdeelsleutel werd opgesteld waarin een geleidelijke overgang over een periode van 10 jaar werd voorzien van een actuele bijdragevoet naar een toekomstige onderhandelde bijdragevoet, waarbij de actuele bijdragevoet eerst gecorrigeerd wordt op het vlak van meerkosten, die niet in de berekeningsbasis van de verdeelsleutel voor 2015 werden opgenomen, hetgeen door de overdragende gemeente buiten de verdeelsleutel aan de hulpverleningszone Westhoek dient betaald te worden.
De beslissing van de zoneraad van 3 september 2015 om bij de bepaling van de toekomstige gemeentelijke bijdragen een uitsplitsing te maken tussen enerzijds de ambulance- en anderzijds de brandweerwerking, waarbij de overgangsperiode van een gecorrigeerde naar een toekomstige onderhandelde bijdragevoet beperkt wordt tot 8 jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de gemeentelijke dotatie voor Alveringem aan de hulpverleningszone voor 2025 van € 227.273,44, zoals vastgesteld door de gouverneur.
Als er in de zoneraad alsnog een consensus is over de hoogte van individuele dotatie van elke gemeente voor het jaar 2025, dan primeert deze consensus boven het besluit van de gouverneur en zal de zonale begroting aangepast worden via een begrotingswijziging.
Per aangetekend schrijven van 27 maart 2025 nodigt Aquaduin Alveringem uit op de jaarvergadering van woensdag 21 mei 2025 om 19.00 u. in het gemeentehuis van Koksijde, Zeelaan 303.
Op de agenda van de jaarvergadering staan volgende punten:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Karolien Avonture en Frank Boussemaere als vertegenwoordigers op de algemene vergaderingen van Aquaduin voor de legislatuur 2025-2030.
De statuten van Aquaduin.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de jaarvergadering van Aquaduin op woensdag 21 mei 2025 om 19.00 u. in het gemeentehuis van Koksijde.
De vertegenwoordigers, Karolien Avonture en Frank Boussemaere, te mandateren om de agendapunten goed te keuren
Het stemmenaantal, waarover het gemeentebestuur van Alveringem binnen de algemene vergadering van Aquaduin beschikt, te verdelen over het aantal effectief op de algemene vergadering van 21 mei 2025 aanwezige vertegenwoordigers van het gemeentebestuur.
Een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan Aquaduin en dit vóór de vergadering plaatsvindt.
Per brief op 3 april 2025 nodigt de WVI Alveringem uit op de algemene vergadering van de deelnemers op woensdag 11 juni 2025 om 18.30 u. in het Provinciaal Hof, Markt 3, 8000 Brugge.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking en artikel 447 van het DLB dat melding maakt van een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van een van de andere organen en de onverenigbaarheden van artikel 436 van het decreet lokaal bestuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Sylvie Thieren als vertegenwoordiger en Dries Decorte als plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de WVI voor de legislatuur 2025-2030.
Statuten van WVI, artikel 12 en 13.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering van de WVI op woensdag 11 juni 2025 om 18.30 u. in het Provinciaal Hof, Markt 3, 8000 Brugge.
De vertegenwoordiger, Sylvie Thieren, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, Dries Decorte, is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een beslissing over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan info@wvi.be en r.calleeuw@wvi.be vóór de algemene vergadering plaatsvindt.
Zefier nodigt per mail op 4 april 2025 gemeente Alveringem uit voor de algemene vergadering, ook de jaarvergadering, op donderdag 12 juni 2025 om 14.00 u. in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
Een inschrijvingsformulier wordt begin mei eerstkomende via e-mail rechtstreeks aan de (plaatsvervangende) volmachtdrager bezorgd.
Agenda:
Het digitaal jaarverslag is te raadplegen via https://www.jaarverslag.zefier.be.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
De wet van 21 december 1994 over sociale en diverse bepalingen, meer bepaald artikel 180.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Frank Boussemaere als volmachtdrager en Carine Denuwelaere als plaatsvervangend volmachtdrager, op de algemene vergaderingen van Zefier voor de legislatuur 2025-2030.
De statuten van de cv Zefier, meer bepaald artikelen 26, 27 en 28.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering, ook de jaarvergadering, van Zefier op donderdag 12 juni 2025 om 14.00 u. in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Frank Boussemaere, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, Carine Denuwelaere, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Zefier van donderdag 12 juni 2025 om 14.00 u., wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Afschrift van dit besluit bezorgen aan Zefier via info@zefier.be.
Via mail van 4 april 2025 nodigt de dienstverlenende vereniging Westhoek Alveringem uit op de jaarvergadering van woensdag 25 juni 2025 om 18.00 u. in het Streekhuis Westhoek te Diksmuide.
Agenda:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van An-Sofie Goderis als vertegenwoordiger en Carine Denuwelaere als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van DVV Westhoek voor de legislatuur 2025-2030.
De statuten van DVV Westhoek, meer bepaald artikel 18 inzake bijeenkomsten algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering op woensdag 25 juni 2025 om 18.00 u. in Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te Diksmuide.
De vertegenwoordiger, An-Sofie Goderis, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, Carine Denuwelaere, is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan DVV Westhoek en dit vóór de algemene vergadering plaatsvindt.
Het lokaal bestuur Alveringem is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Per aangetekend schrijven van 3 april 2025 is het bestuur uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius West op donderdag 26 juni 2025 om 18.00 u. in feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.
De agenda werd door de Raad van Bestuur op 18 maart 2025 als volgt samengesteld:
De documentatiestukken werden toegevoegd als bijlage van dit agendapunt.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Robbie Barra als vertegenwoordiger en Dries Decorte als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West voor de legislatuur 2025-2030.
De statuten van Fluvius West.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op donderdag 26 juni 2025 om 18 u. in feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, Robbie Barra, of de plaatsvervangende vertegenwoordiger, Dries Decorte, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West via het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De politiezone Spoorkin bezorgt ons via mail de 'akte van eedaflegging van een werkend lid van de politieraad' van Frank Boussemaere, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis en Leen Warreyn.
Provinciedecreet, art. 57 §2.
Wet van 7 december 1998 over de organisatie van een geïntegreerde politiedienst.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
KB van 20 december 2000 over de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
Omzendbrief van de minister van binnenlandse zaken van 29 oktober 2024 over de verkiezing en installatie van de politieraadsleden van een meergemeentenzone.
De gemeenteraad neemt kennis van de 'akte van eedaflegging van een werkend lid van de politieraad' van Frank Boussemaere, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis en Leen Warreyn.
Het centraal kerkbestuur diende op 12 maart 2025 de dienstjaarrekeningen 2024 met bijhorende stukken in, goedgekeurd in de zittingen van:
om voor te leggen voor advies aan de gemeenteraad.
Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikels 54 tot 56.
Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, etc. in het bijzonder de artikels 23 1e lid.
De omzendbrief BB.2007/01 dd. 12.01.2007 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 over de goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren aan de Ijzer, Sint-Petrus Gijverinkhove, Sint-Lambertus Hoogstade, Sint-Mildreda Izenberge, Sint-Martinus Leisele, Sint-Jan Onthoofding Stavele en Sint-Martinus Roesbrugge, en latere wijzigingen.
De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Art. 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de dienstjaarrekeningen 2024 met de bijhorende bewijsstukken van de kerkfabrieken Sint-Audomarus te Alveringem, Sint-Audomarus te Beveren aan de IJzer, Sint-Petrus te Gijverinkhove, Sint-Martinus te Leisele, Sint-Lambertus te Hoogstade, Sint-Jan-Onthoofding te Stavele en Sint-Mildreda te Izenberge, die telkens sluiten met een batig saldo.
Dit besluit bezorgen aan de betrokken kerkbesturen, het provinciebestuur en het representatief orgaan van de eredienst.
Het gecoördineerd en gelijktijdig indienen door het centraal kerkbestuur van de federatie Alveringem van de budgetten 2025 op 25.03.2025, goedgekeurd in de zittingen van de kerkraad van:
samen met de toegevoegde samenvattende tabel van de hierin voorziene gemeentelijke toelage met het oog op goedkeuring door de gemeenteraad.
Deze budgetten werden gunstig geadviseerd door het bisdom op 20.01.2025.
De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 23 1e lid.
De omzendbrief BB. 2013/01 dd. 01.03.2013 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Akte te nemen van de budgetten 2025 van de kerkfabrieken Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren-IJzer, Sint-Petrus Gijverinkhove, Sint-Lambertus Hoogstade, Sint-Mildreda Izenberge, Sint-Martinus Leisele en Sint-Jan Onthoofding Stavele.
Afschrift van dit besluit bezorgen aan het provinciebestuur en het representatief orgaan van de eredienst.
Het perceel Alveringem 1ste afdeling sectie D nummer 227 Y3, gelegen Oude Fortemstraat naast de gemeentelijke loodsen heeft geen rechthoekige vorm (aan de noordzijde).
Het is wenselijk om een strookje over te dragen aan de eigenaar van het aangrenzend perceel voor optimalisatie van de vorm van het perceel, wat de ontwikkeling, aanleg, onderhoud of herstel in de toekomst ten goede komt.
De eigenaars van het aangrenzend perceel gaan hiermee akkoord.
De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid stelde de akte van kosteloze grondafstand (als bijlage) op.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht van volgend onroerend goed aan de eigenaars van het aangrenzend perceel: deel van perceel gelegen Alveringem 1ste afdeling sectie D nummer 227 Y3, met gereserveerd kadastraal nummer Alveringem 1ste afdeling sectie D nummer 227K4 P0000 en met een oppervlakte van 27,6 m².
De ontwerpakte als bijlage goed te keuren.
De Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de authentieke akte te verlijden, en de gemeente hierin te vertegenwoordigen.
De partijen verklaren van oordeel te zijn dat er geen noodzaak bestaat tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van deze akte. Zij ontslaan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie bij deze dan ook uitdrukkelijk tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij overschrijving van deze akte.
Langs gewestwegen zijn rioolbeheerders/gemeenten en AWV partners bij de aanleg en beheer van regenwater- en afvalwaterleidingen.
In de loop der tijden groeiden hierover afspraken die van plaats tot plaats verschillen.
Dit zorgt voor veel onduidelijkheden inzake beheer en onderhoud van deze infrastructuur langs de gewestwegen.
AWV, VVSG, meerdere gemeenten en de diverse rioolbeheerders in Vlaanderen, onderhandelden de voorbije jaren over basisprincipes inzake het beheer en onderhoud van de regen- en afvalwaterleidingen en grachten langs wegen in beheer van AWV die uniform in het Vlaamse Gewest kunnen toegepast worden.
Volgende is opgenomen:
Het resultaat betreft een nota basisprincipes, die nog formeel in een overeenkomst tussen de diverse partijen moet worden vervat, waarin onder meer duidelijkheid wordt verschaft over de verbintenissen en verantwoordelijkheden van partijen, alsook omtrent het eigendomsstatuut.
De vraag tot goedkeuring wordt door Aquaduin aan zijn leden, waaronder Alveringem, gevraagd.
Nota als bijlage.
De gemeenteraad keurt de afsprakennota, toegevoegd als bijlage, goed.
Na goedkeuring wordt deze bezorgd aan Aquaduin.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Mondelinge vragen:
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Andries Callebert
voorzitter gemeenteraad