Terug
Gepubliceerd op 26/05/2025

Notulen  gemeenteraad

do 24/04/2025 - 20:00 de raadzaal van het gemeentehuis, Sint-Rijkersstraat 19 te 8690 Alveringem
Aanwezig: Andries Callebert, voorzitter gemeenteraad
Gerard Liefooghe, burgemeester
Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, schepenen
Karolien Avonture, voorzitter BCSD
Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, gemeenteraadsleden
Wouter Accou, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frank Boussemaere, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Organisatie

      • Creat - algemene vergadering van 17 juni 2025 - vaststelling mandaat gemeentelijk vertegenwoordiger

        Voorwerp en motivering

        Creat Services dv nodigt de vertegenwoordiger van de gemeente Alveringem uit op de algemene vergadering op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

        De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.

        De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers worden in mei 2025 persoonlijk uitgenodigd per e-mail.

        Agenda:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen 
        3. Verslag van de Raad Van Bestuur over het boekjaar 2024
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Aanstelling commissaris
        8. Actualisering presentievergoeding
        9. Statutaire benoemingen
          Varia
        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

        De beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2025 over de aanstelling van Dries Decorte als vertegenwoordiger en Sylvie Thieren als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Creat Services dv.

        De statuten van Creat Services dv.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
        Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis en keurt de agenda goed voor de algemene vergadering van Creat Services dv op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

        De vertegenwoordiger, Dries Decorte en de plaatsvervanger, Sylvie Thieren, van de gemeente Alveringem zijn gemandateerd om de agendapunten goed te keuren. Ze worden opgedragen om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.

        Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
        Afschrift van dit besluit bezorgen aan Creat Services dv via e-mail: 20250617AV@creat.be.

      • Gemeenteraad

        • Reglement voor de delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen - goedkeuring

          Voorwerp en motivering

          Het is aangewezen om de bepalingen inzake delegatie van gemeenteraad aan college van burgemeester en schepenen opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad aangezien er een nieuw bestuur is.

          De volgende delegaties van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen worden voorgesteld:

          • delegatie met betrekking tot het begrip dagelijks bestuur binnen de wetgeving overheidsopdrachten
          • delegatie met betrekking tot overeenkomsten
          • delegatie met betrekking tot personeelsbeheer
          • delegatie met betrekking tot financiële aangelegenheden
          • delegatie met betrekking tot aanvullende verkeersreglementen

          Delegatie met betrekking tot het begrip dagelijks bestuur binnen de wetgeving overheidsopdrachten

          Voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten is volgens het decreet lokaal bestuur (DLB) steeds het college van burgemeester en schepenen bevoegd (artikel 56, §3,4°).
          Voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten is volgens het DLB de gemeenteraad bevoegd (artikel 41, tweede lid, 10°), tenzij:

          • Er sprake is van dwingende en onvoorziene omstandigheden (artikel 56, §4);
          • De gemeenteraad de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de betreffende opdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd (artikel 41, tweede lid, 10°, b en artikel 56, §3, 6°);
          • Het gaat om een opdracht die past binnen het begrip “dagelijks bestuur” (artikel 41, tweede lid, 10°, a en artikel 56, § 3, 5°).

          Het is aan de gemeenteraad om vast te stellen welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

          Voorstel om de bepalingen inzake dagelijks bestuur, laatst goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 december 2021, over te nemen en volgende toe te voegen:

          • delegatie van gemeenteraad naar college van burgemeester en schepenen voor toetreding tot een raamovereenkomst via een aankoopcentrale, ongeacht het geraamde bedrag van de toekomstige afname

          Delegatie met betrekking tot overeenkomsten

          Het DLB (artikel 41, tweede lid, 5°) bepaalt dat het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196 (samenwerking op gebied van personeel), 234 (tussen gemeente en autonoom gemeentebedrijf) en 247 (tussen gemeente en gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting) niet gedelegeerd kunnen worden. Alle andere beheers- en samenwerkingsovereenkomsten kunnen worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

          Voorstel om deze bevoegdheid te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
          Dit laat toe om korter op de bal te spelen en zal de continuïteit van de dienstverlening ten goede komen.

          Delegatie met betrekking tot personeelsbeheer

          Volgens DLB artikel 41, tweede lid, 2° kan de raad de bevoegdheid met betrekking tot het vaststellen van reglementen over personeelsaangelegenheden delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.

          In zitting van 23 november 2017 besliste de gemeenteraad om de bevoegdheid voor de lokale rechtspositieregeling en het organogram te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.  Voorstel om dit zo te behouden en ook de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.

          Delegatie met betrekking tot financiële aangelegenheden

          De bevoegdheid voor het aangaan van leningen en beleggingen wordt niet geregeld in het decreet lokaal bestuur.  Voor onderwerpen waarvoor de bevoegdheid decretaal niet is vastgelegd, geldt dat de gemeenteraad bevoegd is.

          Voorstel om te delegeren van gemeenteraad naar college van burgemeester en schepenen:

          • het aangaan van leningen voor een periode langer dan 1 jaar en voor het goedkeuren van de voorwaarden waaronder een lening in de markt moet worden geplaatst
          • het aangaan van beleggingen van kapitaal voor een periode langer dan 1 jaar

          Delegatie met betrekking tot aanvullende verkeersreglementen

          Het Decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens regelt de bevoegdheid over het uitvaardigen van aanvullende verkeersreglementen. Artikels 4 en 5 van het decreet bepalen de voorwaarden waaronder een gemeente aanvullende verkeersreglementen kan vaststellen en laten de gemeenteraad toe om die bevoegdheid over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen.

          Voorstel om deze bevoegdheid over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen.

          Het managementteam gaf op 31.03.2025 positief advies over dit voorstel.

          Regelgeving

          Decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40, 41, en 56.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

          Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017 inzake delegatie bevoegdheid personeelsformatie, organogram en rechtspositieregeling.

          Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019, gewijzigd op 26 december 2019 en 22 december 2021, inzake vaststelling begrip 'dagelijks bestuur' en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Ignace Decroos, Robbie Barra, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis
          Tegenstanders: Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Bart Niville, Leen Warreyn, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 stemmen tegen
          Besluit

          De gemeenteraad keurt het reglement voor de delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen goed als volgt:

          Delegatie met betrekking tot het begrip dagelijks bestuur binnen de wetgeving overheidsopdrachten

          Onder dagelijks bestuur wordt verstaan:

          • Alle exploitatie-uitgaven en alle investeringsuitgaven die lager zijn dan het drempelbedrag waaronder het lokaal bestuur gebruik kan maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals bedoeld in de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten en het koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten (nb: per 01.01.2024 = € 143.000 excl. btw).
          • Alle opdrachten die de raming door de gemeenteraad niet overschrijden met meer dan 15 % voor zover de door de gemeenteraad goedgekeurde kredieten dit toelaten, behoudens de mogelijkheid van de gemeenteraad om een ander percentage te bepalen op basis van een dossiergebonden motivering, maar altijd binnen de grenzen van de wetgeving overheidsopdrachten.

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om het dagelijks bestuur binnen de grenzen van dit gemeenteraadsbesluit te delegeren.

          De bevoegdheden om wijzigingen goed te keuren tijdens de uitvoering van de opdracht worden als volgt geregeld:

          • Wijzigingen aan de administratieve en technische bepalingen die enkel slaan op de uitvoering van de opdracht worden steeds goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
          • Essentiële wijzigingen en voorwaarden worden goedgekeurd door de gemeenteraad indien de raad de voorwaarden van het bestek heeft vastgelegd en door het college van burgemeester en schepenen indien het bestek door het college werd vastgesteld.
          • Het overschrijden van het oorspronkelijk gunningsbedrag wordt in volgende gevallen door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd op voorwaarde dat het door de gemeenteraad gebudgetteerd krediet toereikend is:
            • indien de overschrijding het gevolg is van herzieningen of van gewijzigde hoeveelheden of aantallen, noodzakelijk gebleken tijdens de uitvoering
            • of indien de overschrijding beperkt is tot 15 % van de oorspronkelijke gunning.
          Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om toe te treden tot een raamovereenkomst via een aankoopcentrale, ongeacht het geraamde bedrag van de toekomstige afname.

          Delegatie met betrekking tot overeenkomsten

          De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten, met uitzondering van die overeenkomsten die uitdrukkelijk zijn toegewezen aan de gemeenteraad of deze bedoeld in artikel 41, tweede lid, 5° van het decreet lokaal bestuur.

          Delegatie met betrekking tot personeelsbeheer

          De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake het vaststellen van:

          • de lokale rechtspositieregeling 
          • het organogram 
          • het begrip 'dagelijks personeelsbeheer'

          Delegatie met betrekking tot financiële aangelegenheden

          De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake:

          • het aangaan van leningen voor een periode langer dan 1 jaar en voor het goedkeuren van de voorwaarden waaronder een lening in de markt moet worden geplaatst
          • het aangaan van beleggingen van kapitaal voor een periode langer dan 1 jaar

          Delegatie met betrekking tot aanvullende verkeersreglementen

          De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid inzake het vaststellen van:

          • aanvullende verkeersreglementen op gemeentewegen
          • aanvullende verkeersreglementen op gewestwegen

          Dit besluit treedt in werking vanaf 01.05.2025 en vervangt vanaf deze datum alle voorgaande gemeenteraadsbesluiten over dagelijks bestuur en delegatie van bevoegdheden.

      • Financiën

        • Vaststellen van verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting

          Voorwerp en motivering

          Artikel 266 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
          De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht en verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt.

          De gemeenteraad kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting (DLB artikel 266).

          Het is aangewezen om deze bepalingen opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad aangezien er een nieuw bestuur is.

          Er zijn een aantal wijzigingen opgenomen:

          • In plaats van te verwijzen naar het drempelbedrag van € 30.000 wordt verwezen naar de wetgeving waarin dit drempelbedrag wordt bepaald. Zo willen we vermijden om dit besluit te moeten hernemen telkens de wetgeving dit drempelbedrag aangepast.
          • Worden ook uitgesloten van visumverplichting:
            • werkingsbijdragen betaald aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, de verbonden politiezone, de verbonden hulpverleningszone, de kerkfabrieken
            • alle verbintenissen over de aanstelling van personeel waarvan de duur niet meer bedraagt dan één jaar

          Het managementteam gaf op 31 maart 2025 positief advies over dit voorstel.

          Regelgeving

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40, 41, 176, 177 en 266.

          Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, in het bijzonder artikel 99 over de categorieën van verrichtingen die niet kunnen uitgesloten worden van de visumverplichting.

          Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019, gewijzigd op 26 december 2019 en 22 december 2021, inzake vaststelling begrip 'dagelijks bestuur' en verrichtingen die uitgesloten zijn van visumverplichting.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Ignace Decroos, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Onthouders: Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Bart Niville
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad stelt volgende bepalingen vast met betrekking tot het voorafgaand visum van de voorgenomen financiële verbintenissen:

          Volgende verrichtingen worden uitgesloten van de visumverplichting:

          • de exploitatie- en investeringsverrichtingen tot een bedrag dat zonder btw niet hoger is dan het drempelbedrag waaronder het lokaal bestuur gebruik kan maken van de overheidsopdrachten van beperkte waarde, zoals bedoeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten (op heden is dit € 30.000 excl. btw)
          • de exploitatie-uitgaven die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag niet hoger is dan € 20.000 (exclusief btw)
          • werkingsbijdragen betaald aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, de verbonden politiezone, de verbonden hulpverleningszone, de kerkfabrieken
          • alle verbintenissen over de aanstelling van personeel waarvan de duur niet meer bedraagt dan één jaar

          Volgende verrichtingen zijn onderworpen aan de visumverplichting:

          • de aanstelling van statutaire personeelsleden
          • de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur
          • de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer. Bij opeenvolgende contracten moet de totale duur in aanmerking worden genomen.
          • de verbintenissen waarvan het bedrag gelijk is aan of hoger dan het drempelbedrag waaronder het lokaal bestuur gebruik kan maken van de overheidsopdrachten van beperkte waarde, zoals bedoeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten (op heden is dit € 30.000 excl. btw)
          • de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan € 20.000 (exclusief btw)
          • de investeringssubsidies.

          De financieel directeur kan bij elke verbintenis, zelfs als deze niet aan het visum onderworpen is, naast het eventueel verplichte visum een financieel advies afleveren. In voorkomend geval wordt er een onderscheid gemaakt tussen:

          • Het voorafgaand visum dat bindend is binnen de grenzen van artikel 266 DLB en dat bij weigering gemotiveerd is.
          • Het adviesgedeelte dat beheersmatig of beleidsadviserend is, maar niet bindend is.

          Dit besluit treedt in werking vanaf 01.05.2025 en vervangt vanaf deze datum alle voorgaande gemeenteraadsbesluiten over visum.

        • Hulpverleningszone Westhoek - begroting 2025 - dotatie 2025 - kennisname besluit gouverneur

          Voorwerp en motivering

          De dotaties van de gemeenten van de hulpverleningszone worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, moet de dotatie van elke gemeente van de hulpverleningszone worden vastgesteld door de provinciegouverneur.

          De begroting 2025 van brandweer Westhoek werd goedgekeurd in de zoneraad van 26 september 2024. Er is geen verdeelsleutel goedgekeurd. Bij gebrek aan een formeel akkoord binnen de hulpverleningszone over de gemeentelijke dotatie stelt de gouverneur de dotatie vast.

          De hoogte van de gemeentelijke dotaties, die voortvloeit uit de goedkeuring van de zonale begroting, wordt ter kennisgeving geagendeerd op elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.

          Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de begroting op 31 maart 2025.

          De gouverneur legt de dotatie 2025 voor Alveringem vast op € 227.273,44. Dit bedrag wordt ingeschreven in de zonale begroting van 2025, uitgesplitst over gewone en buitengewone dienst.

          Regelgeving

          De gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2014 over goedkeuring van de instap in de hulpverleningszone Westhoek (West-Vlaanderen 4) vanaf 1 januari 2015.

          De wet van 15 mei 2007 over de civiele veiligheid, in het bijzonder artikel 68.

          De bepaling in voormeld besluit dat de verdeelsleutel geëvalueerd werd in 2015 en dat, na onderhandelingen hierover binnen de zoneraad, een nieuwe verdeelsleutel werd opgesteld waarin een geleidelijke overgang over een periode van 10 jaar werd voorzien van een actuele bijdragevoet naar een toekomstige onderhandelde bijdragevoet, waarbij de actuele bijdragevoet eerst gecorrigeerd wordt op het vlak van meerkosten, die niet in de berekeningsbasis van de verdeelsleutel voor 2015 werden opgenomen, hetgeen door de overdragende gemeente buiten de verdeelsleutel aan de hulpverleningszone Westhoek dient betaald te worden.

          De beslissing van de zoneraad van 3 september 2015 om bij de bepaling van de toekomstige gemeentelijke bijdragen een uitsplitsing te maken tussen enerzijds de ambulance- en anderzijds de brandweerwerking, waarbij de overgangsperiode van een gecorrigeerde naar een toekomstige onderhandelde bijdragevoet beperkt wordt tot 8 jaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de gemeentelijke dotatie voor Alveringem aan de hulpverleningszone voor 2025 van € 227.273,44, zoals vastgesteld door de gouverneur.

          Als er in de zoneraad alsnog een consensus is over de hoogte van individuele dotatie van elke gemeente voor het jaar 2025, dan primeert deze consensus boven het besluit van de gouverneur en zal de zonale begroting aangepast worden via een begrotingswijziging.

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Aquaduin - jaarvergadering op 21 mei 2025 - vaststelling mandaat gemeentelijk vertegenwoordiger

          Voorwerp en motivering

          Per aangetekend schrijven van 27 maart 2025 nodigt Aquaduin Alveringem uit op de jaarvergadering van woensdag 21 mei 2025 om 19.00 u. in het gemeentehuis van Koksijde, Zeelaan 303.

          Op de agenda van de jaarvergadering staan volgende punten:

          1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 19 december 2024;
          2. Verslag van de Raad van Bestuur;
          3. Verslag van de commissaris-revisor;
          4. Goedkeuring van jaarrekening en sociale balans 2024;
          5. Kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor;
          6. Evaluatierapport 2019-2024 en ondernemingsplan 2025-2030;
          7. Benoeming commissaris-revisor;
          8. Benoeming bestuurder.
          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

          De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Karolien Avonture en Frank Boussemaere als vertegenwoordigers op de algemene vergaderingen van Aquaduin voor de legislatuur 2025-2030.

          De statuten van Aquaduin.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de jaarvergadering van Aquaduin op woensdag 21 mei 2025 om 19.00 u. in het gemeentehuis van Koksijde.

          De vertegenwoordigers, Karolien Avonture en Frank Boussemaere, te mandateren om de agendapunten goed te keuren

          Het stemmenaantal, waarover het gemeentebestuur van Alveringem binnen de algemene vergadering van Aquaduin beschikt, te verdelen over het aantal effectief op de algemene vergadering van 21 mei 2025 aanwezige vertegenwoordigers van het gemeentebestuur.

          Een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan Aquaduin en dit vóór de vergadering plaatsvindt.

        • WVI - algemene vergadering van 11 juni 2025 - vaststelling mandaat gemeentelijk vertegenwoordiger

          Voorwerp en motivering

          Per brief op 3 april 2025 nodigt de WVI Alveringem uit op de algemene vergadering van de deelnemers op woensdag 11 juni 2025 om 18.30 u. in het Provinciaal Hof, Markt 3, 8000 Brugge.

          Agenda:

          1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26 februari 2025
          2. Kennisneming ontslag één bestuurder: mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem
          3. Benoeming één bestuurder
          4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024)
          5. Verslag van de commissaris
          6. Jaarrekening 2024
          7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          8. Evaluatierapport 2019-2024
          9. Mededelingen
          Regelgeving

          De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking en artikel 447 van het DLB dat melding maakt van een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van een van de andere organen en de onverenigbaarheden van artikel 436 van het decreet lokaal bestuur.

          De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Sylvie Thieren als vertegenwoordiger en Dries Decorte als plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de WVI voor de legislatuur 2025-2030.

          Statuten van WVI, artikel 12 en 13.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering van de WVI op woensdag 11 juni 2025 om 18.30 u. in het Provinciaal Hof, Markt 3, 8000 Brugge.

          De vertegenwoordiger, Sylvie Thieren, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, Dries Decorte, is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.

          Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.

          Een beslissing over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan info@wvi.be en r.calleeuw@wvi.be vóór de algemene vergadering plaatsvindt.

        • Zefier - algemene vergadering van 12 juni 2025 - vaststelling mandaat gemeentelijk vertegenwoordiger

          Voorwerp en motivering

          Zefier nodigt per mail op 4 april 2025 gemeente Alveringem uit voor de algemene vergadering, ook de jaarvergadering, op donderdag 12 juni 2025 om 14.00 u. in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.

          Een inschrijvingsformulier wordt begin mei eerstkomende via e-mail rechtstreeks aan de (plaatsvervangende) volmachtdrager bezorgd.

          Agenda:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
          4. Terugbetaling van 'andere beschikbare inbreng buiten kapitaal';
          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
          6. Statutaire benoemingen.

          Het digitaal jaarverslag is te raadplegen via https://www.jaarverslag.zefier.be.

          Regelgeving

          De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          De wet van 21 december 1994 over sociale en diverse bepalingen, meer bepaald artikel 180.

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41.

          De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Frank Boussemaere als volmachtdrager en Carine Denuwelaere als plaatsvervangend volmachtdrager, op de algemene vergaderingen van Zefier voor de legislatuur 2025-2030.

          De statuten van de cv Zefier, meer bepaald artikelen 26, 27 en 28.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering, ook de jaarvergadering, van Zefier op donderdag 12 juni 2025 om 14.00 u. in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.

          De vertegenwoordiger van de gemeente, Frank Boussemaere, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, Carine Denuwelaere, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Zefier van donderdag 12 juni 2025 om 14.00 u., wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.

          Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.

          Afschrift van dit besluit bezorgen aan Zefier via info@zefier.be.

        • DVV Westhoek - jaarvergadering op 25 juni 2025 - vaststelling mandaat gemeentelijk vertegenwoordiger

          Voorwerp en motivering

          Via mail van 4 april 2025 nodigt de dienstverlenende vereniging Westhoek Alveringem uit op de jaarvergadering van woensdag 25 juni 2025 om 18.00 u. in het Streekhuis Westhoek te Diksmuide.

          Agenda:

          1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 12 maart 2025
          2. Akteneming vertegenwoordiger Algemene Vergadering voor Heuvelland
          3. Akteneming voordracht leden van de raad van bestuur
          4. Benoeming leden raad van bestuur
          5. Vaststelling van de jaarrekening 2024 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
            a. Ontwerp jaarrekening 2024
            b. Ontwerp werkingsverslag 2024
          6. Goedkeuring evaluatierapport (art. 23 statuten)
          7. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten)
          8. Varia
          Regelgeving

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.

          De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van An-Sofie Goderis als vertegenwoordiger en Carine Denuwelaere als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van DVV Westhoek voor de legislatuur 2025-2030.

          De statuten van DVV Westhoek, meer bepaald artikel 18 inzake bijeenkomsten algemene vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering op woensdag 25 juni 2025 om 18.00 u. in Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te Diksmuide.

          De vertegenwoordiger, An-Sofie Goderis, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, Carine Denuwelaere, is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.

          Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.

          Een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan DVV Westhoek en dit vóór de algemene vergadering plaatsvindt.

        • Fluvius West - algemene vergadering van 26 juni 2025 - vaststelling mandaat gemeentelijk vertegenwoordiger

          Voorwerp en motivering

          Het lokaal bestuur Alveringem is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          Per aangetekend schrijven van 3 april 2025 is het bestuur uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius West op donderdag 26 juni 2025 om 18.00 u. in feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.

          De agenda werd door de Raad van Bestuur op 18 maart 2025 als volgt samengesteld:

          1. a) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.
            b) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024. 
          2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
            b) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels). 
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV. 
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024. 
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten. 
          6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030. 
          7. Statutaire benoemingen. 
          8. Benoeming van een commissaris. 
          9. Statutaire mededelingen.

          De documentatiestukken werden toegevoegd als bijlage van dit agendapunt.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

          De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 over de aanstelling van Robbie Barra als vertegenwoordiger en Dries Decorte als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius West voor de legislatuur 2025-2030.

          De statuten van Fluvius West.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op donderdag 26 juni 2025 om 18 u. in feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.

          De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, Robbie Barra, of de plaatsvervangende vertegenwoordiger, Dries Decorte, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.

          Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
          Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius West via het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Politiezone Spoorkin - kennisname eedaflegging politieraadsleden

          Voorwerp en motivering

          De politiezone Spoorkin bezorgt ons via mail de 'akte van eedaflegging van een werkend lid van de politieraad' van Frank Boussemaere, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis en Leen Warreyn.

          Regelgeving

          Provinciedecreet, art. 57 §2.

          Wet van 7 december 1998 over de organisatie van een geïntegreerde politiedienst.

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          KB van 20 december 2000 over de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.

          Omzendbrief van de minister van binnenlandse zaken van 29 oktober 2024 over de verkiezing en installatie van de politieraadsleden van een meergemeentenzone.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de 'akte van eedaflegging van een werkend lid van de politieraad' van Frank Boussemaere, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis en Leen Warreyn.

      • Erediensten

        • Comptabiliteit kerkfabrieken - dienstjaarrekening 2024

          Voorwerp en motivering

          Het centraal kerkbestuur diende op 12 maart 2025 de dienstjaarrekeningen 2024 met bijhorende stukken in, goedgekeurd in de zittingen van:

          • de kerkraad van Sint-Audomarus te Alveringem dd. 21.01.2025
          • de kerkraad van Sint-Audomarus te Beveren IJzer dd. 28.01.2025
          • de kerkraad van Sint-Petrus te Gijverinkhove dd. 07.01.2025
          • de kerkraad van Sint-Martinus te Leisele dd. 20.02.2025
          • de kerkraad van Sint-Lambertus te Hoogstade dd. 20.01.2025
          • de kerkraad van Sint-Jan-Onthoofding te Stavele dd. 13.01.2025
          • de kerkraad van Sint-Mildreda te Izenberge dd. 29.01.2025

          om voor te leggen voor advies aan de gemeenteraad.

          Regelgeving

          Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikels 54 tot 56.

          Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, etc. in het bijzonder de artikels 23 1e lid.

          De omzendbrief BB.2007/01 dd. 12.01.2007 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.

          Het gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 over de goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren aan de Ijzer, Sint-Petrus Gijverinkhove, Sint-Lambertus Hoogstade, Sint-Mildreda Izenberge, Sint-Martinus Leisele, Sint-Jan Onthoofding Stavele en Sint-Martinus Roesbrugge, en latere wijzigingen.

          De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          Art. 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de dienstjaarrekeningen 2024 met de bijhorende bewijsstukken van de kerkfabrieken Sint-Audomarus te Alveringem, Sint-Audomarus te Beveren aan de IJzer, Sint-Petrus te Gijverinkhove, Sint-Martinus te Leisele, Sint-Lambertus te Hoogstade, Sint-Jan-Onthoofding te Stavele en Sint-Mildreda te Izenberge, die telkens sluiten met een batig saldo.

          Dit besluit bezorgen aan de betrokken kerkbesturen, het provinciebestuur en het representatief orgaan van de eredienst.

        • Diverse kerkfabrieken - budget 2025 - aktename

          Voorwerp en motivering

          Het gecoördineerd en gelijktijdig indienen door het centraal kerkbestuur van de federatie Alveringem van de budgetten 2025 op 25.03.2025, goedgekeurd in de zittingen van de kerkraad van:

          • Sint-Audomarus Alveringem: 12 maart 2024
          • Sint-Audomarus Beveren-IJzer: 26 maart 2024
          • Sint-Petrus Gijverinkhove: 25 maart 2024
          • Sint-Lambertus Hoogstade: 10 oktober 2024
          • Sint-Mildreda Izenberge: 6 maart 2024
          • Sint-Martinus Leisele: 26 maart 2024
          • Sint-Jan Onthoofding Stavele: 9 december 2024

          samen met de toegevoegde samenvattende tabel van de hierin voorziene gemeentelijke toelage met het oog op goedkeuring door de gemeenteraad.

          Deze budgetten werden gunstig geadviseerd door het bisdom op 20.01.2025.

          Regelgeving

          De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

          Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 23 1e lid.

          De omzendbrief BB. 2013/01 dd. 01.03.2013 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Akte te nemen van de budgetten 2025 van de kerkfabrieken Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren-IJzer, Sint-Petrus Gijverinkhove, Sint-Lambertus Hoogstade, Sint-Mildreda Izenberge, Sint-Martinus Leisele en Sint-Jan Onthoofding Stavele.

          Afschrift van dit besluit bezorgen aan het provinciebestuur en het representatief orgaan van de eredienst.

    • Omgeving

      • Gemeentelijk patrimonium

        • Kosteloze overdracht - strook van perceel Oude Fortemstraat - goedkeuring ontwerpakte

          Voorwerp en motivering

          Het perceel Alveringem 1ste afdeling sectie D nummer 227 Y3, gelegen Oude Fortemstraat naast de gemeentelijke loodsen heeft geen rechthoekige vorm (aan de noordzijde).

          Het is wenselijk om een strookje over te dragen aan de eigenaar van het aangrenzend perceel voor optimalisatie van de vorm van het perceel, wat de ontwikkeling, aanleg, onderhoud of herstel in de toekomst ten goede komt.
          De eigenaars van het aangrenzend perceel gaan hiermee akkoord.

          De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid stelde de akte van kosteloze grondafstand (als bijlage) op.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

          Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht van volgend onroerend goed aan de eigenaars van het aangrenzend perceel: deel van perceel gelegen Alveringem 1ste afdeling sectie D nummer 227 Y3, met gereserveerd kadastraal nummer Alveringem 1ste afdeling sectie D nummer 227K4 P0000 en met een oppervlakte van 27,6 m².

          De ontwerpakte als bijlage goed te keuren.

          De Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de authentieke akte te verlijden, en de gemeente hierin te vertegenwoordigen.

          De partijen verklaren van oordeel te zijn dat er geen noodzaak bestaat tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van deze akte. Zij ontslaan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie bij deze dan ook uitdrukkelijk tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij overschrijving van deze akte.

      • Nutsvoorzieningen

        • Riolen langs gewestwegen - overeenkomst inzake basisprincipes

          Voorwerp en motivering

          Langs gewestwegen zijn rioolbeheerders/gemeenten en AWV partners bij de aanleg en beheer van regenwater- en afvalwaterleidingen.

          In de loop der tijden groeiden hierover afspraken die van plaats tot plaats verschillen.
          Dit zorgt voor veel onduidelijkheden inzake beheer en onderhoud van deze infrastructuur langs de gewestwegen.

          AWV, VVSG, meerdere gemeenten en de diverse rioolbeheerders in Vlaanderen, onderhandelden de voorbije jaren over basisprincipes inzake het beheer en onderhoud van de regen- en afvalwaterleidingen en grachten langs wegen in beheer van AWV die uniform in het Vlaamse Gewest kunnen toegepast worden.

          Volgende is opgenomen:

          • Basisprincipes rond riolering en regenwaterleidingen
          • basisprincipes rond langsgrachten en ingebuisde langsgrachten

          Het resultaat betreft een nota basisprincipes, die nog formeel in een overeenkomst tussen de diverse partijen moet worden vervat, waarin onder meer duidelijkheid wordt verschaft over de verbintenissen en verantwoordelijkheden van partijen, alsook omtrent het eigendomsstatuut. 

          De vraag tot goedkeuring wordt door Aquaduin aan zijn leden, waaronder Alveringem, gevraagd.

          Nota als bijlage.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker, Wouter Accou
          Voorstanders: Andries Callebert, Gerard Liefooghe, Sylvie Thieren, Jacques Blanckaert, Dries Decorte, Karolien Avonture, Marc Wackenier, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Niville, Robbie Barra, Leen Warreyn, Carine Denuwelaere, An-Sofie Goderis, Jean-Pierre Huyghe, Petra Demaecker
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad keurt de afsprakennota, toegevoegd als bijlage, goed.

          Na goedkeuring wordt deze bezorgd aan Aquaduin.

    • Varia

      • Mededelingen en mondelinge vragen

        Voorwerp en motivering

        Mededelingen:
        Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.

        Mondelinge vragen:

        • Landbouwraad:
          "waarom nog niet samengesteld? Wie daarvoor gecontacteerd ondertussen? "
        • Pastorie Alveringem:
        • "toekomstplan?"
        • Brandveiligheid:
          "Brandveiligheid jeugdlokalen: stand van zaken? "
        • Kerkenbeleidsplan:
          "Hoe zit het rond het kerkplan? Inderdaad het kerkplanbeleid, hoe ver staat het met de opmaak van de bestemmingen"
        • Be-Alert: "Hoe zit het rond wanneer wie geïnformeerd zou worden"
        Regelgeving

        Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

        Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.

Namens gemeenteraad,

Wouter Accou
algemeen directeur

Andries Callebert
voorzitter gemeenteraad