Per brief, ontvangen op 14 februari 2025, nodigt Westkustpolder de vertegenwoordiger van gemeente Alveringem uit om deel te nemen aan de algemene vergadering op vrijdag 14 maart om 10 u. stipt (deuren open om 9.30 u.). De vergadering vindt plaats in de zaal 't Spaans Kwartier, Groenestraat 14, 8691 Izenberge.
Agenda:
Via volgende link kan je het verslag van de vorige algemene vergadering en de stukken betreffende de dagorde van de algemene vergadering 2025 raadplegen: www.westkustpolder.com/AV.
De algemene vergadering van de Westkustpolder op 14 maart 2025 heeft een besloten karakter, je moet je aanmelden met de genummerde identificatiestrook en je identiteitskaart om toegang te krijgen.
Door de laattijdige uitnodiging werd het besluit tot goedkeuren van de agenda en het bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers met hoogdringendheid opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 24 februari 2025. Dit besluit wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Polderwet 3 juni 1957 en latere wijzigingen.
Westkustpolder Huishoudelijk Reglement.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 inzake de aanstelling van de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Westkustpolder tot en met 31 december 2030.
De gemeenteraad bekrachtigt volgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen, genomen bij hoogdringendheid op 24 februari 2025:
Het CBS gaat akkoord met de diverse agendapunten op de dagorde van de algemene vergadering op 14 maart 2025 om 10 u. stipt (deuren open om 9.30 u.). De vergadering vindt plaats in de zaal 't Spaans Kwartier te Groenestraat 14 te Izenberge.
De vertegenwoordiger Robbie Barra of plaatsvervangend vertegenwoordiger Carine Denuwelaere is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Besluit bezorgen aan info@westkustpolder.be.
De Lijn roept op, per brief van 11 maart 2025, tot aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van De Lijn, vanaf nu tot en met 31 december 2030.
Jaarlijks houdt De Lijn haar algemene vergadering op de laatste dinsdag van de maand mei.
De uitnodiging wordt begin mei bezorgd.
Meer informatie over de algemene vergadering van De Lijn en haar aandeelhouders vind je via volgende link: https://www.delijn.be/nl/content/organisatie/algemene-vergadering/
Over het aanwijzen van de vertegenwoordigers van de gemeente in de organen van andere rechtspersonen wordt geheim gestemd. Voor elke voordracht wordt tot een afzonderlijke stemming overgegaan.
Fractie GemeentebelangenCD&V draagt Sylvie Thieren voor als kandidaat-vertegenwoordiger en Robbie Barra als kandidaat-plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Fractie Stem draagt Petra Demaecker voor als kandidaat-vertegenwoordiger en Leen Warreyn als kandidaat-plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Kandidaat-vertegenwoordiger Sylvie Thieren met kandidaat-plaatsvervangend vertegenwoordiger Robbie Barra behaalt na geheime stemming 11 stemmen.
Kandidaat-vertegenwoordiger Petra Demaecker met kandidaat-plaatsvervangend vertegenwoordiger Leen Warreyn behaalt na geheime stemming 6 stemmen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd in zitting 23.01.2025.
De statuten van De Lijn.
Sylvie Thieren, Kallestraat 33, 8691 Alveringem, sylvie.thieren@alveringem.be, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor gemeente Alveringem op de algemene vergaderingen van De Lijn, vanaf nu tot en met 31.12.2030.
Robbie Barra, Zavel 5, 8690 Alveringem, robbie.barra@hotmail.com, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor gemeente Alveringem op de algemene vergaderingen van De Lijn, vanaf nu tot en met 31.12.2030.
50-, 60-, 70- en 75-jarige huwelijksjubilarissen, 100-jarigen en 100-plussers worden door de Koning en de gemeente Alveringem gevierd. Hiervoor is er geen gemeentelijk reglement.
De geschenken die worden aangeboden door Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin zijn:
De geschenken die in het verleden zijn aangeboden door de gemeente Alveringem waren:
Aangezien er door de Koning geen geschenk wordt aangeboden voor 100-jarigen, wordt er voorgesteld om een wijziging te doen. Zo zal de gemeente aan hen een gelijkwaardig geschenk aanbieden zoals de Koning aanbiedt aan de 100-plussers, namelijk een korf fruit, of bloemen, een assortiment koekjes of een plant,... voor maximaal € 35.
Artikel 40 en 41 van Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad stelt het reglement over de vieringen als volgt vast:
Artikel 1
Echtparen die hun 50ste, 60ste, 65ste, 70ste en 75ste huwelijksverjaardag vieren en inwoners die hun 100ste of 100+ verjaardag vieren, worden door de gemeente Alveringem en Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin gevierd.
Artikel 2
Naast de geschenken aangeboden door Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin, biedt de gemeente Alveringem volgende geschenken aan:
Echtparen die hun 50ste, 60ste, 65ste, 70ste en 75ste huwelijksverjaardag vieren, krijgen een diploma van de gemeente Alveringem en een ‘Alverbon’ ter waarde van € 120.
Inwoners die hun 100ste verjaardag vieren, krijgen een korf fruit of bloemen, een assortiment koekjes of een plant,... voor maximaal € 35.
Artikel 3
In alle gevallen is er de mogelijkheid dat de leden van het college van burgemeester en schepenen op bezoek gaan en er een vermelding komt in het Gulden Boek.
De huidige vierjarige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de pedagogische raad.
Er bestaat momenteel geen pedagogische raad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 24 februari 2025 is de mogelijkheid geboden aan het personeel om de oprichting van een pedagogische raad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van het personeel in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet). OVSG heeft hiervoor een model van verkiezingsreglement ter beschikking gesteld.
De mail van de gemeentelijke basisschool 'Spelenderwijs' Alveringem van 27 februari 2025 en het nieuwe verkiezingsreglement zijn toegevoegd als bijlage.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (hierna Participatiedecreet), artikel 12.
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement voor de verkiezing van de geleding van het personeel in de schoolraad, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
De huidige mandaten van de schoolraad lopen in principe af op 31 maart 2025.
De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld, hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de ouderraad.
Er bestaat momenteel geen ouderraad binnen het gemeentelijk basisonderwijs.
Uiterlijk tot 24 februari 2025 is de mogelijkheid geboden aan de ouders om de oprichting van een ouderraad te vragen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van de ouders in de schoolraad samen te stellen.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde bepaalt de verdere uitwerking van de verkiezingsprocedure en waarborgt daarbij dat iedereen die verkiesbaar is zich kandidaat kan stellen en dat iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen (art. 12 Participatiedecreet). OVSG heeft hiervoor een model van verkiezingsreglement ter beschikking gesteld.
De mail van de gemeentelijke basisschool 'Spelenderwijs' Alveringem van 27 februari 2025 en het nieuwe verkiezingsreglement zijn toegevoegd als bijlage.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §3.
Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 12.
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement voor de verkiezing van de geleding van de ouders in de schoolraad, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Het verkiezingsreglement wordt bekendgemaakt via mail aan de ouders.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 28 maart 2019 vergunning aan Ruilverkavelingscomité Sint-Rijkers voor het aanleggen van een fietsverbinding tussen Izenberge en Leisele. De werken werden ondertussen volledig beëindigd en het fietspad is in gebruik.
De benodigde gronden voor de aanleg van het fietspad werden verworven door Ruilverkavelingscomité Sint-Rijkers.
Na de aanleg van het fietspad worden de percelen nu kosteloos overgedragen aan de gemeente om opgenomen te worden in het openbaar domein.
De Vlaamse Landmaatschappij heeft aan de afdeling Vastgoedtransacties opdracht gegeven tot het verlijden van de akte.
De aktekosten (met inbegrip van de kosten die verbonden zijn aan de leveringsplicht van de verkoper) vallen ten laste van de gemeente.
Het over te dragen goed is vrij van pacht en gebruik.
Op 25 oktober 2024 bezorgde de dienst Vastgoedtransacties de ontwerpakte ter nazicht aan VLM en gemeente Alveringem.
Als bijlage de ontwerpakte.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht door ruilverkavelingscomité Sint-Rijkers aan gemeente Alveringem van volgende percelen: