Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

Notulen  gemeenteraad

do 28/12/2023 - 21:00 de raadzaal van het gemeentehuis, Sint-Rijkersstraat 19 te 8690 Alveringem
Aanwezig: Dries Decorte, voorzitter gemeenteraad
Gerard Liefooghe, burgemeester
Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, schepenen
Karolien Avonture, voorzitter BCSD
Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, gemeenteraadsleden
Wouter Accou, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sylvie Thieren, schepen
Astrid Dewilde, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Organisatie

      • Financiën

        • Meerjarenplan 2020-2026 - aanpassing 6 - vaststelling deel gemeente

          Voorwerp en motivering

          Gemeente en OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar stellen elk hun deel van het plan vast.

          Deze meerjarenplanaanpassing is noodzakelijk omdat de kredieten van het lopende boekjaar 2023 moeten worden aangepast en de kredieten voor het boekjaar 2024 moeten worden vastgesteld. Er zijn aanpassingen op de exploitatiebudgetten, investeringsbudgetten en de financieringsbudgetten ten opzichte van de vorige meerjarenplanaanpassing. Ook de ramingen voor het jaar 2025 worden bijgestuurd en de ramingen voor 2026 zijn toegevoegd gezien de meerjarenplanning altijd 3 jaar dient te omvatten (i.c. 2024, 2025 en 2026).

          Na deze aanpassing is het meerjarenplan nog steeds financieel in evenwicht:

          • het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief
          • de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

          De meerjarenplanaanpassing omvat de strategische nota, de financiële nota en de toelichting.

          De bijkomende documentatie bij het meerjarenplan kan worden geraadpleegd op www.alveringem.be/bestuur/beleidsdocumenten.

          Het managementteam gaf positief advies aan het ontwerp 'meerjarenplanaanpassing 6 - 2020-2026' op 06.12.2023.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

          Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente van de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2026, de aangepaste kredieten voor het boekjaar 2023 en de kredieten voor boekjaar 2024 vast.

        • Meerjarenplan 2020-2026 gemeente en OCMW - aanpassing 6 - goedkeuring

          Voorwerp en motivering

          De raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad hebben elk hun deel van de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2026, de gewijzigde kredieten voor het boekjaar 2023 en de kredieten voor boekjaar 2024 vastgesteld.

          De voorgelegde meerjarenplanaanpassing is financieel in evenwicht:

          • het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief
          • de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

          Het meerjarenplan omvat de strategische nota, de financiële nota en de toelichting.

          De bijkomende documentatie bij het meerjarenplan kan worden geraadpleegd op www.alveringem.be/bestuur/beleidsdocumenten.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

          Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Ignace Decroos, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe
          Onthouders: Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Ann Dewaele
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad keurt het door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde deel van de meerjarenplanaanpassing goed, waardoor de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2026 definitief en in zijn geheel is vastgesteld met volgende saldi:

           

          2023

          2024

          2025

          2026

          Budgettair resultaat van het boekjaar

          -1.988.083

          -5.721.898

          -967.664

          -229.883

          Gecumuleerd budgettair resultaat

          7.289.536

          1.567.638

          599.974

          370.091

          Beschikbaar budgettair resultaat

          7.289.536

          1.567.638

          599.974

          370.091

          Autofinancieringsmarge

          1.800.564

          1.074.174

          1.023.899

          889.850

           

           

        • Hulpverleningszone Westhoek - begroting 2024 - dotatie 2024 - kennisname besluit gouverneur

          Voorwerp en motivering

          De dotaties van de gemeenten van de hulpverleningszone worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Bij gebrek aan dergelijk akkoord, moet de dotatie van elke gemeente van de hulpverleningszone worden vastgesteld door de provinciegouverneur.

          De begroting 2024 van brandweer Westhoek werd goedgekeurd in de zoneraad van 21 september 2023. Er is geen verdeelsleutel goedgekeurd. Bij gebrek aan een formeel akkoord binnen de hulpverleningszone over de gemeentelijke dotatie stelt de gouverneur de dotatie vast.

          De hoogte van de gemeentelijke dotaties, die voortvloeit uit de goedkeuring van de zonale begroting, wordt ter kennisgeving geagendeerd op elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone.

          Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de begroting op 18 december 2023.

          De gouverneur legt de dotatie 2024 voor Alveringem vast op € 228.172,90. Dit bedrag wordt ingeschreven in de zonale begroting van 2024, uitgesplitst over gewone en buitengewone dienst.

          Regelgeving

          De gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2014 over goedkeuring van de instap in de hulpverleningszone Westhoek (West-Vlaanderen 4) vanaf 1 januari 2015.

          De wet van 15 mei 2007 over de civiele veiligheid, in het bijzonder artikel 68.

          De bepaling in voormeld besluit dat de verdeelsleutel geëvalueerd werd in 2015 en dat, na onderhandelingen hierover binnen de zoneraad, een nieuwe verdeelsleutel werd opgesteld waarin een geleidelijke overgang over een periode van 10 jaar werd voorzien van een actuele bijdragevoet naar een toekomstige onderhandelde bijdragevoet, waarbij de actuele bijdragevoet eerst gecorrigeerd wordt op het vlak van meerkosten, die niet in de berekeningsbasis van de verdeelsleutel voor 2015 werden opgenomen, hetgeen door de overdragende gemeente buiten de verdeelsleutel aan de hulpverleningszone Westhoek dient betaald te worden.

          De beslissing van de zoneraad van 3 september 2015 om bij de bepaling van de toekomstige gemeentelijke bijdragen een uitsplitsing te maken tussen enerzijds de ambulance- en anderzijds de brandweerwerking, waarbij de overgangsperiode van een gecorrigeerde naar een toekomstige onderhandelde bijdragevoet beperkt wordt tot 8 jaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de gemeentelijke dotatie voor Alveringem aan de hulpverleningszone voor 2024 van € 228.172,90, zoals vastgesteld door de gouverneur.

          Als er in de zoneraad alsnog een consensus is over de hoogte van individuele dotatie van elke gemeente voor het jaar 2024, dan primeert deze consensus boven het besluit van de gouverneur en zal de zonale begroting aangepast worden via een begrotingswijziging.

      • Personeel

        • Vaststelling van een waarnemer bij afwezigheid van de algemeen directeur

          Voorwerp en motivering

          Op 25.05.2023 werd Kjell Declercq door de gemeenteraad aangesteld als waarnemend financieel directeur gezien het ontslag van de financieel directeur vanaf 01.08.2023.

          Met ingang van 01.11.2023 werd Julie Saubain aangesteld als voltijds stafmedewerker, ter vervanging van Kjell Declercq, voor de duur van zijn aanstelling als waarnemend financieel directeur.

          Tine Vandenbroucke neemt sinds 01.03.2022 halftijds zorgkrediet op wat haar beschikbaarheid vermindert. Voor de vlotte werking van de dienst is het raadzaam over meerdere waarnemers te beschikken zodat een afwezigheid van de algemeen directeur opgevangen kan worden.

          Artikel 166 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur regelt.

          Voorstel om Julie Saubain, voltijds stafmedewerker, te erkennen als waarnemer voor de algemeen directeur zodat zij kan ingeschakeld worden bij afwezigheid van de algemeen directeur. Beide stafmedewerkers kunnen de eventuele afwezigheid van de algemeen directeur samen voldoende opvangen.

          De volgorde voor aanduiding van de waarnemer voor de algemeen directeur wordt:

          1. Julie Saubain
          2. Tine Vandenbroucke.
          Regelgeving

          Het decreet lokaal bestuur, meerbepaald art. 166 dat bepaalt dat de bevoegdheid voor het regelen van de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering bij de gemeenteraad ligt.

          Beslissing van de gemeenteraad van 26.11.2015 over de erkenning van waarnemers bij afwezigheid van de gemeentesecretaris.

          Beslissing van de gemeenteraad van 28.04.2022 over de erkenning van waarnemers bij de afwezigheid van de algemeen directeur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad erkent Julie Saubain, stafmedewerker bij gemeente Alveringem, als waarnemer voor de algemeen directeur bij zijn afwezigheid.

          De volgorde voor aanduiding van de waarnemer van de algemeen directeur is:

          1. Julie Saubain
          2. Tine Vandenbroucke.
        • Vacantverklaring van de functie van voltijds financieel directeur - FDO130 - bevordering

          Voorwerp en motivering

          Na het vrijwillige ontslag van de financieel directeur met ingang van 01.08.2023, werd Kjell Declercq, voltijds stafmedewerker, aangesteld als waarnemend financieel directeur.

          Het is aangewezen deze functie vacant te verklaren via bevordering.

          Het examen bestaat uit een mondelinge proef en een assessment. Pregunta staat in voor het afnemen van het assessment.

          De personeelsleden die voor deze bevordering in aanmerking komen overeenkomstig de goedgekeurde RPR zullen schriftelijk uitgenodigd worden tot het bevorderingsexamen.

          Regelgeving

          De goedgekeurde RPR en het PBP.

          Het decreet lokaal bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Verklaart de voltijdse functie van financieel directeur vacant via bevordering.

          Alle interne personeelsleden die voldoen aan de bevorderingsvoorwaarden worden via gewone brief uitgenodigd tot het bevorderingsexamen.

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Intergemeentelijke archiefdienst - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst en verwerkersovereenkomst

          Voorwerp en motivering

          Op 2 mei 2023 keurde het CBS de samenwerking goed voor de intergemeentelijke archiefdienst. De samenwerking kadert binnen de werking van de Dienstverlenende vereniging Westhoek.

          Als bijlage de samenwerkingsovereenkomst met de DVV en verwerkersovereenkomst in het kader van de AVG.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur.

          Decreet intergemeentelijke samenwerking

          Algemene verordening gegevensverwerking (GDPR)

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Keurt de samenwerkingsovereenkomst met de dienstverlenende vereniging Westhoek over de intergemeentelijke archiefdienst goed.

          Keurt de verwerkersovereenkomst goed.

          De samenwerkingsovereenkomst en verwerkersovereenkomst gaan in op 01.01.2024.

      • Fiscaliteit

        • Belasting op de afgifte van administratieve documenten en op administratieve verrichtingen - wijziging

          Voorwerp en motivering

          De financiële toestand van de gemeente vergt de heffing van belastingen om het financiële evenwicht te verzekeren.

          Het gemeentebestuur betaalt aan de federale overheid een vergoeding voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen. Het bestuur maakt ook zelf kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en naar aanleiding van andere documenten zoals trouwboekjes en stedenbouwkundige inlichtingen.

          Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten.

          De tarieven die de FOD Binnenlandse Zaken aanrekent worden vanaf 1 januari 2020, op 1 januari van elk jaar, automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex. De tarieven die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2024 werden bekendgemaakt en worden overgenomen in dit belastingreglement en voor sommige documenten verhoogd met € 5.

          De verblijfsdocumenten voor vreemdelingen van twaalf jaar en ouder werden al enkele keren gemoderniseerd, onder andere om de namaak en de vervalsing ervan te bestrijden. In haar omzendbrief van 6 november 2023 liet de Dienst Vreemdelingenzaken weten dat ook de verblijfstitels en -documenten die afgegeven worden aan vreemdelingen onder de twaalf jaar moeten gemoderniseerd worden. Net als de Belgen onder twaalf jaar zullen vreemdelingen onder de twaalf jaar, die legaal in het land verblijven, binnenkort een elektronische kaart kunnen krijgen.

          De Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken communiceerde in haar omzendbrief van 7 december 2023 dat het aanvragen van deze kaarten mogelijk zal zijn vanaf 15 januari 2024. Daarbij gaf ze ook de tarieven van deze elektronische kaarten door. Net als voor de Belgen onder twaalf jaar wordt geen extra gemeentebelasting gerekend bovenop de vergoeding die het gemeentebestuur zelf betaalt aan de federale overheid voor de aanmaak en levering van de uit te reiken verblijfsdocumenten.

          Regelgeving

          Artikel 170, § 4, Grondwet.

          Artikel 40, § 3, decreet lokaal bestuur.

          Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

          Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 over het rijbewijs, met talrijke wijzigingen.

          Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013 (BS 21 maart en 29 maart 2013).

          Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad stelt het belastingreglement als volgt vast:

          Artikel 1

          Er wordt voor een termijn startend op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve documenten. Dit belastingreglement vervangt de vorige versie zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 augustus 2023.

          Artikel 2

          De belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het document door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.

          Artikel 3

          De belasting wordt vastgesteld als volgt (incl. vergoeding verschuldigd aan Belgische Staat):

          1. voor de afgifte van identiteitsbewijzen:

          a. elektronische identiteitskaart en vreemdelingenkaart:

          • gewone procedure: € 24,10
          • spoedprocedure: € 121,40
          • spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel: € 158,30

          b. biometrische kaarten en verblijfstitels voor vreemde onderdanen:

          • gewone procedure: € 24,60
          • spoedprocedure: € 121,40

          c. elektronisch identiteitsbewijs voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID):

          • gewone procedure: € 7,70
          • spoedprocedure: € 105
          • spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel: € 141,90

          d. elektronische verblijfsdocumenten voor vreemde onderdanen onder de 12 jaar:

          • gewone procedure: € 7,70
          • spoedprocedure: € 105

          e. biometrische kaarten en verblijfstitels voor vreemde onderdanen onder de 12 jaar:

          • gewone procedure: € 10,70
          • spoedprocedure: € 116,40

          2. voor de afgifte van rijbewijzen (inclusief vergoeding verschuldigd aan Belgische Staat):

          • Belgisch rijbewijs: € 25
          • internationaal rijbewijs: € 21

                De belasting blijft dezelfde ongeacht of het om een gewoon of voorlopig rijbewijs gaat of om een duplicaat.

          3. voor de afgifte van paspoorten (reispassen) (inclusief vergoeding verschuldigd aan Belgische Staat):

          a. Onder 18 jaar:

          • Gewone procedure: € 35
          • Dringende procedure: € 210
          • Superdringende procedure: € 270

          b. Vanaf 18 jaar:

          • Gewone procedure: € 73
          • Dringende procedure: € 248
          • Superdringende procedure: € 308

          4. voor de afgifte van een trouwboekje: € 18

          5. procedure voornaamswijziging: gratis

          6. voor het nemen van kopieën op de gemeentelijke diensten of voor het afleveren van kopieën van administratieve stukken door de gemeentelijke diensten:

          • per A4 blad zwart-wit enkelzijdig: € 0,30
          • per A4 blad kleur enkelzijdig: € 0,60

                De prijs per kopie wordt verdubbeld indien dubbelzijdig gekopieerd wordt.

          7. voor de afgifte van kopieën van akten gebruikt voor stamboomopzoekingen: per blad zwart-wit enkelzijdig: € 0,50.
          De prijs per kopie wordt verdubbeld indien dubbelzijdig gekopieerd wordt.

          Artikel 4

          Zijn van de belasting vrijgesteld: de documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.

          Artikel 5

          De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het document contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

          Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

          Artikel 6

          De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

          Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.

          Het bezwaarschrift kan via een duurzame drager worden ingediend indien het college van burgemeester en schepenen in deze mogelijkheid voorziet.

          Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning van de belasting of, wanneer de belasting een kohierbelasting wordt, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

          Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

    • Mens & vrije tijd

      • Jeugd

        • Techniekacademie - nieuwe samenwerkingsovereenkomst

          Voorwerp en motivering

          Ieder najaar organiseren we een Tiener Techniekacademie en ieder voorjaar een Junior Techniekacademie. De huidige samenwerkingsovereenkomst met organisator Vives loopt tot en met 2025. Door grote wijzigingen in de subsidies kan Vives dit contract niet meer naleven en willen ze een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opleggen met een duur van 1 jaar. 

          Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:

          • Voor de Tiener Techniekacademie betaalden we jaarlijks € 1.000, in het nieuw contract zal dit € 1.200 zijn.
          • Voor de Junior Techniekacademie betaalden we jaarlijks € 850, in het nieuw contract zal dit € 1.200 zijn.
          • Bij minder dan 12 deelnemers 1 week voor de start, kan Vives het traject annuleren, tenzij de gemeente het saldo van het aantal inschrijvingen tot 12 deelnemers op zich neemt.
          • De gemeente kan annuleren mits volgende voorwaarden:
          1. Gratis annulering tot 1 maand voor de start van de inschrijvingen.
          2. Annulering meer dan 6 weken voor de start van de reeks: 25% van de kostprijs (€ 1.200) van het traject wordt aangerekend.
          3. Annulering minder dan 3 weken voor de start van de reeks: 90% van de kostprijs (€ 1.200) van het traject wordt aangerekend.
          Als bijlage de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Vives voor de organisatie van de techniekacademie.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis en keurt goed.

      • Welzijn

        • UiTPAS Westhoek - goedkeuring addendum samenwerkingsovereenkomst

          Voorwerp en motivering

          De raad van bestuur van de DVV Westhoek besliste op 25.10.2023 om voor de werking van de UiTPAS een bijdrage te vragen aan de deelnemende gemeentes. Deze vaste bijdrage is € 1.500, aangevuld met een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners. Als bijlage het goedgekeurde addendum door de Raad van Bestuur.

          De werking van de UiTPAS start in januari 2024.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur en latere aanpassingen.

          Decreet intergemeentelijke samenwerking en latere aanpassingen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis en keurt het addendum goed.

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Gebruikersovereenkomst voor het gebruik van de toepassingen voor het inventariseren van bouwkundig en landschappelijk erfgoed - goedkeuring

          Voorwerp en motivering

          In het voorjaar van 2023 keurde de minister de erkenningsaanvraag van IOED HYDRA goed. Op 19 september 2023 werd de meerjarenbegroting goedgekeurd. Vanaf 1 januari 2024 zal de werking van IOED HYDRA opstarten.

          De Visienota Lokaal Onroerenderfgoedbeleid, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 26 februari 2021, bepaalt dat alles wat de inventaris van het bouwkundig erfgoed betreft niet langer de bevoegdheid van het Agentschap is. Als deze inventaris aangepast moet worden, rekent het Agentschap op de gemeenten. Als bijlage de samenwerkingsovereenkomst die hiervoor moet afgesloten worden.

          De IOED HYDRA heeft de bevoegdheid om deze inventaris bij te houden in plaats van de gemeente. Daarom wordt deze samenwerkingsovereenkomst voorgelegd aan de gemeenteraad met tegelijkertijd het voorstel om deze bevoegdheid over te dragen aan de IOED HYDRA.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur artikel 56.

          Onroerend Erfgoeddecreet van 12 juli 2013.

          Onroerend Erfgoedbesluit van 16 mei 2014.

          Ministerieel schrijven van 20 maart 2023 betreffende de erkenning van IOED HYDRA.

          Ministerieel schrijven van 19 september 2023 betreffende de toekenning van een werkingssubsidie aan IOED HYDRA.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Onroerend Erfgoed voor het gebruik van de toepassingen voor het inventariseren van het bouwkundig en landschappelijk erfgoed goed en draagt deze taak over aan de IOED HYDRA.

      • Wonen

        • Bindend sociaal objectief (BSO) - samenwerkingsovereenkomst met woonmaatschappij Ijzer & Zee

          Voorwerp en motivering

          Om de doelstellingen van het bindend sociaal objectief te behalen werd de gemeente door Wonen in Vlaanderen ingedeeld in cat. 2b. Dit houdt in dat de gemeente op uiterlijk 30 november 2023 een ondertekende samenwerkingsovereenkomst moet bezorgen aan Wonen in Vlaanderen. Dit kan een nieuwe overeenkomst of een evaluatie van een eerdere overeenkomst zijn.

          Woonmaatschappij Ijzer & Zee ondertekent de samenwerkingsovereenkomst omdat er lidgeld betaald wordt. Het lidgeld bedraagt € 1,90 per inwoner.

          Regelgeving

          Vlaamse codex Wonen.

          Besluit CBS van 27 november 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad gaat akkoord met het betalen van het lidgeld aan woonmaatschappij Ijzer en Zee.

          De gemeenteraad bekrachtigt het akkoord over het behalen van het BSO.

    • Varia

      • Kennisgeving van een tussenkomst van de toezichthoudende overheid

        Voorwerp en motivering

        Kennisgeving volgens de omzendbrief KB/ABB 2018/4 over het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.

        Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid moeten altijd ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.

        • Brief van 17 november 2023 over 'goedkeuring jaarrekening 2022 kerkfabriek Sint-Audomarus Alveringem'
      • Mededelingen en mondelinge vragen

        Voorwerp en motivering

        Mededelingen:
        Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.

        Mondelinge vragen:
        Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden:

        • problematiek overstroming IJzer (antwoord door Gerard Liefooghe)
          • "hoe verloopt het dossier
          • wie verwijderde de zandzakken, gemeente, brandweer of de inwoners zelf
          • vergadering taskforce in stadhuis Diksmuide, aantal inwoners van Stavele werden uitgenodigd, waarom gemeenteraadsleden niet op de hoogte brengen
          • graag kort verslag van deze vergadering aub"
        • verkoop perceel Lovoetweg (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "is het perceel achter de oude pastorij in Alveringem verkocht, waren er meerdere gegadigden, is er per opbod verkocht?"
        • dorpshuis Gijverinkhove (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "hoe ver staat het dossier dorpshuis in Gijverinkhove , wanneer starten de werken"
        • aanpassingen personeelsbehoeftenplan (antwoord door Wouter Accou)
          "graag uitleg ivm alle aanpassingen in het personeelsbehoeften plan en de bevorderingen die daaruit volgen"
        • vergoeding verenigingen voor hulp bij de zomer van Alveringem (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "de zomer van Alveringem was een geslaagd initiatief, de dienst vrije tijd heeft uitzonderlijk goed werk geleverd. De verenigingen zijn blij dat ze een centje mee konden verdienen en dat ze de gemeente in hun initiatieven konden ondersteunen. Nochtans is er ook foute communicatie geweest naar de jeugdverenigingen. Er werd beloofd om de winst te verdelen over alle verenigingen; er is slechts 15 % van de winst die wordt verdeeld. Dit komt erop neer dat ze ongeveer 10.00€ per uur per man kregen. Ik stel dan ook voor dat er volgend seizoen een betere vergoeding komt. Je hebt de jeugd- of en andere verenigingen nodig om zulke initiatieven te kunnen uitvoeren."
        • broodautomaat Gijverinkhove (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "Gijverinkhove mist een broodautomaat met brood, kan de gemeente actie nemen"
        • Mout- en brouwhuis de Snoek (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "hoe evolueert het dossier Brouwerij de Snoek: we willen dat deze vraag na de raden in geheime zitting beantwoord wordt"
        Regelgeving

        Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

        Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.

Namens gemeenteraad,

Wouter Accou
algemeen directeur

Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad