De opvolgingsrapportering geeft een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan.
Minstens voor het einde van het derde kwartaal wordt een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.
De opvolgingsrapportering bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De rapportering bevat tevens de uit 2022 overgedragen transactiekredieten voor de investeringen en de bijbehorende financiering.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 263.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het 1ste semester van 2023 van het meerjarenplan 2020-2025.
Op 28.02.2019 ging de raad voor maatschappelijk welzijn principieel akkoord om de percelen van de vroegere bejaardenwoningen te verkavelen en te verkopen onder voorwaarden met toewijzingsreglement. Het toewijzingsreglement werd goedgekeurd op 28.05.2020. Tijdens een eerste procedure werden 4 van de 5 loten bouwgrond verkocht.
Het toewijzingsreglement werd aangepast op 22.12.2021. Hierdoor kon de procedure herhaald worden tot er een kandidaat-koper was voor lot 5. Tijdens de laatste procedure voldeden 2 kandidaat-kopers aan de voorwaarden. De eerste kandidaat-koper bevestigde zijn interesse en ondertekende op 30.08.2023 de aankoopbelofte.
Na goedkeuring van de aankoopbelofte ontvangt de koper een uitnodiging tot betaling van de aktekosten (12% registratiebelasting + € 750 andere kosten) via de Dienst Vastgoedtransacties. Als hij zijn verplichting tot betaling van de provisie niet nakomt of terugkomt op de aankoop voordat de akte verleden wordt, is hij een schadevergoeding van 10% van de koopsom verschuldigd aan OCMW Alveringem.
De afdeling Vastgoedtransacties maakte het ontwerp van de verkoopakte op. Voorstel om de afdeling Vastgoedtransacties de machtiging te geven om de akte te verlijden. Dit is gepland op 13.12.2023.
Het toewijzingsreglement voor de verkoop van de percelen Hoogstraat, goedgekeurd door de raad in zitting van 22.12.2021.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Keurt de aankoopbelofte voor de bouwgrond lot 5 in de Hoogstraat en het ontwerp van de akte goed.
Het vast bureau is belast met de verdere uitvoering van de verkoop.
De afdeling Vastgoedtransacties te machtigen om de verkoopakte te verlijden.
Eerstelijnspsychologische zorg wordt samen met de eerstelijnszone (ELZ) georganiseerd. De betaling verloopt via het RIZIV. Het is de bedoeling om kinderen, jongeren en volwassenen met lichte tot milde emotionele en/of psychische klachten te ondersteunen en opnames in duurtijd te beperken of te vermijden.
Voor de ELZ Westkust/Polder is de psychologe geconventioneerd voor eerstelijnspsychologische zorg. Deze laagdrempelige begeleiding vindt plaats op een locatie in Alveringem, Vleteren of Reninge.
Momenteel is de psychologe tweewekelijks op vrijdag van 15 u. - 18 u. in het gemeentehuis aanwezig. Zij maakt gebruik van de spreekruimte van de sociale dienst. Zij wenst haar zitdag te wijzigen naar donderdagavond van 16 u. - 20 u. Afhankelijk van het aantal aanvragen, zou zij de frequentie naar wekelijks brengen.
Zij wenst ook in Stavele een zitdag te houden.
De samenwerkingsovereenkomst werd vanaf 11.09.2023 aangepast zonder specificaties in tijd. Zitdagen kunnen, na overleg, ingepland worden volgens vraag en beschikbaarheid.
Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.
Goedkeuring van de 'overeenkomst organisatie die een vindplaats ter beschikking stelt en de klinisch psycholoog/orthopedagoog die in het kader van de uitvoering van de conventie psychologische ondersteuning in de eerste lijn gebruik maakt van vermelde vindplaats'.
Mededelingen:
Mededelingen door het vast bureau.
Mondelinge vragen:
Er zijn geen mondelinge vragen van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 31 en 74 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mededelingen.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Wouter Accou
algemeen directeur
Gerard Liefooghe
burgemeester