Terug
Gepubliceerd op 03/10/2023

Notulen  gemeenteraad

do 24/08/2023 - 20:00 de raadzaal van het gemeentehuis, Sint-Rijkersstraat 19 te 8690 Alveringem
Aanwezig: Dries Decorte, voorzitter gemeenteraad
Gerard Liefooghe, burgemeester
Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, schepenen
Karolien Avonture, voorzitter BCSD
Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, gemeenteraadsleden
Wouter Accou, algemeen directeur

Een minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van voormalig raadslid Daniël Bruynoghe.

  • Openbaar

    • Organisatie

      • Fiscaliteit

        • Belasting op de afgifte van administratieve documenten en op administratieve verrichtingen - wijziging

          Voorwerp en motivering

          De financiële toestand van de gemeente vergt de heffing van belastingen om het financiële evenwicht te verzekeren.

          Het gemeentebestuur betaalt aan de federale overheid een vergoeding voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen. Het bestuur maakt ook zelf kosten naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en naar aanleiding van andere documenten zoals trouwboekjes en stedenbouwkundige inlichtingen.

          Het is aangewezen om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten.

          De tarieven die de FOD Binnenlandse Zaken aanrekent worden vanaf 1 januari 2020, op 1 januari van elk jaar, automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex. De tarieven die van toepassing zijn vanaf 1 januari 2023 werden bekendgemaakt en worden overgenomen in dit belastingreglement en voor sommige documenten verhoogd met € 5.

          Er werden in juli nieuwe trouwboekjes besteld. De aankoopprijs hiervan is gestegen van zo'n € 10 naar € 17,15. Voorstel om de prijs voor afgifte van een trouwboekje aan te passen van € 12,40 naar € 18.

          Regelgeving

          Artikel 170, § 4, Grondwet.

          Artikel 40, § 3, decreet lokaal bestuur.

          Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

          Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 over het rijbewijs, met talrijke wijzigingen.

          Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarvan de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 27 maart 2013 (BS 21 maart en 29 maart 2013).

          Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad heft het belastingreglement van 24 november 2022 op met ingang van 1 september 2023.

          De gemeenteraad stelt vanaf 1 september 2023 het belastingreglement als volgt vast:

          Artikel 1

          Er wordt voor een termijn startend op 1 september 2023 en eindigend op 31 december 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve documenten. Dit belastingreglement vervangt de vorige versie zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 november 2022.

          Artikel 2

          De belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het document door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.

          Artikel 3

          De belasting wordt vastgesteld als volgt (incl. vergoeding verschuldigd aan Belgische Staat):

          1. voor de afgifte van identiteitsbewijzen:

          a. elektronische identiteitskaart en vreemdelingenkaart:

          • gewone procedure: € 23,30
          • spoedprocedure: € 116,80
          • spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel: € 152,10

          b. biometrische kaarten en verblijfstitels voor vreemde onderdanen: € 23,80

          c. elektronisch identiteitsbewijs voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID)

          • gewone procedure: € 7,30
          • spoedprocedure: € 100,80
          • spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel: € 136,20

          2. voor de afgifte van rijbewijzen (inclusief vergoeding verschuldigd aan Belgische Staat):

          • Belgisch rijbewijs: € 25
          • internationaal rijbewijs: € 21

                De belasting blijft dezelfde ongeacht of het om een gewoon of voorlopig rijbewijs gaat of om een duplicaat.

          3. voor de afgifte van paspoorten (reispassen) (inclusief vergoeding verschuldigd aan Belgische Staat):

          a. Onder 18 jaar:

          • Gewone procedure: € 35
          • Dringende procedure: € 210
          • Superdringende procedure: € 270

          b. Vanaf 18 jaar:

          • Gewone procedure: € 73
          • Dringende procedure: € 248
          • Superdringende procedure: € 308

          4. voor de afgifte van een trouwboekje: € 18

          5. procedure voornaamswijziging: gratis

          6. voor het nemen van kopieën op de gemeentelijke diensten of voor het afleveren van kopieën van administratieve stukken door de gemeentelijke diensten:

          • per A4 blad zwart-wit enkelzijdig: € 0,30
          • per A4 blad kleur enkelzijdig: € 0,60

                De prijs per kopie wordt verdubbeld indien dubbelzijdig gekopieerd wordt.

          7. voor de afgifte van kopieën van akten gebruikt voor stamboomopzoekingen: per blad zwart-wit enkelzijdig: € 0,50.
          De prijs per kopie wordt verdubbeld indien dubbelzijdig gekopieerd wordt.

          Artikel 4

          Zijn van de belasting vrijgesteld: de documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.

          Artikel 5

          De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het document contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

          Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

          Artikel 6

          De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

          Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.

          Het bezwaarschrift kan via een duurzame drager worden ingediend indien het college van burgemeester en schepenen in deze mogelijkheid voorziet.

          Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning van de belasting of, wanneer de belasting een kohierbelasting wordt, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

          Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

      • Hulpdiensten en veiligheid

        • Aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen - herindeling kruispunt Krombekestraat - Hondspootstraat

          Voorwerp en motivering

          Inspecteur Dirk D'Hooghe doet een voorstel om het kruispunt Krombekestraat-Hondspootstraat her in te delen om zo de verkeersveiligheid te verhogen.
          De voorrangsregeling verandert en het kruispunt wordt breder en veiliger gemaakt.

          Als bijlage:

          • plan van de verkeerssituatie
          • gecoördineerd aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen
          Regelgeving

          De wet inzake de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, in het bijzonder de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 30 december 1982 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.

          De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, in het bijzonder artikel 135 par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989.

          De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

          Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40§3, art. 286 §1 en 287 en 288.

          Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in bijzonderheid op titel III gewijzigd bij de KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 22 mei 1989, 20 juli 1990, 28 januari 1991, 01 februari 1991, 18 maart 1991 en 18 september 1991.

          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaald worden, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 01 februari 1991, 11 maart 1991, 27 juni 1991 en 19 december 1991.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

          Het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 april 2020, gewijzigd op 25 juni 2020, 27 augustus 2020, 27 mei 2021, 29 juli 2021, 30 september 2021, 22 december 2021 en 24 november 2022.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt aangepast als volgt:

          Artikel 1.1 van het reglement wordt aangepast als volgt:

          Deze maatregel zal worden ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden B15 of B9 op de hoofdwegen en B1 op alle erop uitkomende wegen, behalve op volgende plaatsen waar het verkeersbord B5 wordt opgesteld:

          • kruispunt Veurnestraat met Lostraat (zijde Leisele)
          • kruispunt Ijzerstraat met Lindestraat (beide zijden)
          • het kruispunt van de Lostraat met de Beverenstraat (beide zijden)
          • het kruispunt Eikhoek - Eikhoek (doodlopend stuk)
          • het kruispunt Oude Molenstraat – Izenbergestraat (einde fietspad Oude Molenstraat)
          • Krombekestraat (komende van Stavele centrum) ter hoogte van de Hondspootstraat (huisnummer 70)

          Aan de verkeersborden B1 en B5 worden respectievelijk omgekeerde driehoeken en stopstrepen op het wegdek aangebracht zoals voorzien in artikel 76-2 en 76-1 van het algemeen verkeersreglement. Waar nodig wordt onder het verkeersbord B15 of B9 een onderbord aangebracht dat het tracé van de hoofdweg aanduidt.

          Artikel 2.3 wordt geschrapt uit het reglement.

          Artikel 11.2 bis (Deelgemeente Stavele) wordt toegevoegd aan het reglement:

          Op onderstaande wegen of gedeelten van wegen is de snelheid beperkt tot 50 kilometer per uur.

          • Hondspootstraat: komende van de Hoekjesstraat - vanaf 100 meter voor de Krombekestraat en dit tot aan de Krombekestraat
          • Krombekestraat: vanaf woning nummer 93 tot aan het tweede kruispunt met de Hondspootstraat (nummer 97)
    • Omgeving

      • Gemeentelijk patrimonium

        • Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking - Heraanleg speelplaats GBS spelenderwijs Alveringem - omgevingsaanleg - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - KDQ/2023/02

          Voorwerp en motivering

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 augustus 2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Heraanleg speelplaats GBS spelenderwijs Alveringem - omgevingsaanleg” toe te wijzen aan Buro Bossaert, Lolliestraat 15 te 8890 Moorslede.

          In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. KDQ/2023/02 opgesteld door de ontwerper, Buro Bossaert, Lolliestraat 15 te 8890 Moorslede.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 134.740,00 excl. btw of € 142.824,40 incl. 6% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0800-00/2220000/GEM/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).
          Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging
          .

          Het agentschap natuur en bos kende een subsidie van € 105.508,79 toe.

          Regelgeving

          De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

          De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele, Wouter Accou
          Voorstanders: Dries Decorte, Gerard Liefooghe, Jacques Blanckaert, Sylvie Thieren, Johan Albrecht, Karolien Avonture, Philip Ameloot, Jean-Pierre Mouton, Ignace Decroos, Bart Coppein, Emma Breyne, Bart Niville, Astrid Dewilde, Charlotte Vereecke, Gerda Gheeraert, Martine Huyghe, Ann Dewaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Het bestek met nr. KDQ/2023/02 en de raming voor de opdracht “Heraanleg speelplaats GBS spelenderwijs Alveringem - omgevingsaanleg”, opgesteld door de ontwerper, Buro Bossaert, Lolliestraat 15 te 8890 Moorslede worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 134.740,00 excl. btw of  142.824,40 incl. 6% btw.

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Varia

      • Mededelingen en mondelinge vragen

        Voorwerp en motivering

        Mededelingen:
        Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.

        Mondelinge vragen:

        • gewestweg Gijverinkhove: (antwoord door Gerard Liefooghe)
          "hoe evolueert het dossier gewestweg Gijverinkhove, graag update"
        • opmaak stratenplan: (antwoord door Jacques Blanckaert)
          "CBS 01-08: opmaken van een stratenplan, er bestaat reeds lang een stratenplan van Alveringem.
          Wat is de bedoeling van het nieuwe stratenplan? Worden wandelwegen opgenomen in dit plan?"
        • Uitpas - vertegenwoordiger stuurgroep: (antwoord door Wouter Accou)
          "CBS 07-08: Uitpas: Sylvie Thieren wordt door het schepencollege aangesteld als vertegenwoordiger voor de stuurgroepen. Is dit de bevoegdheid van het schepencollege of van de gemeenteraad?"
        Regelgeving

        Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

        Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

        Besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.

Namens gemeenteraad,

Wouter Accou
algemeen directeur

Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad