Zefier nodigt per mail op 12 maart 2024 de volmachtdrager van de gemeente Alveringem uit voor de algemene vergadering, ook de jaarvergadering, op donderdag 13 juni 2024 om 14 u. in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
Een inschrijvingsformulier wordt begin mei eerstkomende via e-mail rechtstreeks aan de volmachtdrager bezorgd.
Agenda:
Het digitaal jaarverslag is te raadplegen via https://www.jaarverslag.zefier.be/2023.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 over de aanstelling van Ignace Decroos als volmachtdrager en Johan Albrecht als plaatsvervangend volmachtdrager, op de algemene vergaderingen van Zefier voor de legislatuur 2019-2024.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
De wet van 21 december 1994 over sociale en diverse bepalingen, meer bepaald artikel 180.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41.
De statuten van de cvba Zefier, meer bepaald artikelen 26, 27 en 28.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 over de aanstelling van de vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van cvba Zefier en dit tot einde legislatuur 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de algemene vergadering, ook de jaarvergadering, op donderdag 13 juni 2024 om 14 u. in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
De vertegenwoordiger van de gemeente Ignace Decroos of plaatsvervangend vertegenwoordiger Johan Albrecht, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Zefier van donderdag 13 juni 2024 om 14 u., wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Afschrift van dit besluit bezorgen aan Zefier via het e-mailadres info@zefier.be en dit tegen 10 juni 2023.
Met een aangetekend schrijven van 25 maart 2024, nodigt Aquaduin de gemeente Alveringem uit op de jaarvergadering van de deelnemers van Aquaduin (IWVA ov) op vrijdag 31 mei 2024 om 18.30 u. in het gemeentehuis van Koksijde, Zeelaan 303.
Dagorde:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 inzake de aanstelling van Karolien Avonture als vertegenwoordiger, en Sylvie Thieren als tweede vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de IWVA voor de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de dagorde en keurt de agendapunten op de algemene vergadering op vrijdag 31 mei 2023 om 18.30 u. in het gemeentehuis van Koksijde, Zeelaan 303 goed.
De aangeduide vertegenwoordigers worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de bijzondere algemene vergadering van deelnemers van Aquaduin van vrijdag 31 mei 2023 om 18.30 u., waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een afschrift van dit besluit bezorgen aan info@aquaduin.be.
Per mail en met de aangetekende zending van 29 maart 2024, nodigt WVI de vertegenwoordiger van de gemeente Alveringem uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van WVI op woensdag 12 juni 2024 om 18.30 u. in OC De Kleine Beer, C. Marichalstraat 5, 8730 Beernem.
Na afloop van de algemene vergadering start het jaarlijks inspiratie- en netwerkmoment WVI BOOST, met als centrale gast Reinout Van Zandycke, expert in politieke communicatie, die de trends in politieke communicatie zal toelichten.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking en artikel 447 van het DLB dat melding maakt van een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van een van de andere organen en de onverenigbaarheden van artikel 436 van het decreet lokaal bestuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 1 januari 2023 voor de aanstelling van de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de WVI voor de duur van de legislatuur eind 2024.
Statuten van WVI, artikel 12 en 13.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de algemene vergadering op woensdag 12 juni 2024 om 18.30 u. in OC De Kleine Beer, C. Marichalstraat 5, 8730 Beernem.
De vertegenwoordiger Dries Decorte, of plaatsvervangend vertegenwoordiger Jacques Blanckaert, is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan info@wvi.be voor 12 juni 2024.
Per mail en met aangetekende brief van 29 maart 2024, nodigt Gaselwest de vertegenwoordiger van de gemeente Alveringem uit voor de algemene vergadering, ook de jaarvergadering, op dinsdag 18 juni 2024 om 18 u. in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, 9690 Kluisbergen.
De agenda met documentatiestukken, als bijlage, werd opgesteld door de raad van bestuur op 19 maart 2024.
Gelet op het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de opdrachthoudende vereniging Imewo.
Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor om een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Voor onder meer de opdrachthoudende verenigingen die zijn aangewezen als distributienetbeheerder, is uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de raad van bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 18 juni 2024.
De beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon moet genomen worden door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de raad van bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De raad van bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de algemene vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Energiedecreet van 8 mei 2009.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 t.e.m. 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
Statuten Gaselwest, artikel 24.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 voor de aanstelling van vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Gaselwest voor de legislatuur 2019-2024.
Artikel 1 AGENDA
Goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering, ook jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 18 juni 2024 om 18 u. in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, 9690 Kluisbergen:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
i.De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii.De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii.De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE NAZARETH
Goedkeuring van het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3 VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS
Goedkeuring van het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van gemeente Alveringem, Dries Decorte of plaatsvervangend vertegenwoordiger Johan Albrecht, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering, ook jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen. Uiterlijk op 7 juni 2024 moet een afschrift bezorgd worden aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het centraal kerkbestuur diende op 31 maart 2024 de dienstjaarrekeningen 2023 met bijhorende stukken in, goedgekeurd in de zittingen van:
om voor te leggen voor advies aan de gemeenteraad.
Het decreet van 07.05.2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikels 54 tot 56.
Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 13.10.2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, etc. in het bijzonder de artikels 23 1e lid.
De omzendbrief BB.2007/01 dd. 12.01.2007 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur over de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 over de goedkeuring meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Audomarus Alveringem, Sint-Audomarus Beveren aan de Ijzer, Sint-Petrus Gijverinkhove, Sint-Lambertus Hoogstade, Sint-Mildreda Izenberge, Sint-Martinus Leisele, Sint-Jan Onthoofding Stavele en Sint-Martinus Roesbrugge, en latere wijzigingen.
De wet van 29.07.1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Art. 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de dienstjaarrekeningen 2023 met de bijhorende bewijsstukken van de kerkfabrieken Sint-Audomarus te Alveringem, Sint-Audomarus te Beveren aan de IJzer, Sint-Petrus te Gijverinkhove, Sint-Martinus te Leisele, Sint-Lambertus te Hoogstade, Sint-Jan-Onthoofding te Stavele, Sint-Mildreda te Izenberge, die telkens sluiten met een batig saldo.
Dit besluit bezorgen aan de betrokken kerkbesturen, het provinciebestuur en het representatief orgaan van de eredienst.
Op 06.03.2024 vond het schepenoverleg van Westhoek Sportoverleg (WSO) plaats. Westhoek Sportoverleg is een intergemeentelijke samenwerking tussen Alveringem, Heuvelland, Ieper, Lo-Reninge, Poperinge, Veurne, Zonnebeke, Vleteren, Mesen en Langemark-Poelkapelle.
Als bijlage het jaarverslag en het financieel verslag van het WSO van 2023.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meerbepaald de art. 392 tot en met 395 over interlokale verenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2003 over de goedkeuring van de oprichtingsovereenkomst van de interlokale vereniging 'Westhoek SportOverleg'.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 over de verlenging van de interlokale vereniging 'Westhoek SportOverleg' voor de periode 2019-2024.
De gemeenteraad neemt kennis en keurt goed.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad