Op 8 april 2024 ontving de dienst omgeving het voorstel van de WVI om deel te nemen aan de kostendelende Vereniging 'Projectondersteuning Infrastructuur'.
Dit is een een dienstverlening met als doel de administratie en technische dienst te ondersteunen bij:
De kost voor de deelname wordt verdeeld tussen de leden, pro rata de effectief gepresteerde diensten in het afgelopen jaar.
Instappen kan tot 31 mei 2024. Samenwerkingsovereenkomst als bijlage.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 30 (in-house-toezicht).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de WVI voor de deelname aan het project kostendelende vereniging 'Projectondersteuning Infrastructuur' goed.
Op 8 oktober 2023 is het project 'NextGen Lokale besturen: een digitale transformatie voor een efficiëntere regio' goedgekeurd door de EFRO-beheersautoriteit.
Daarna is er een verklaring van cofinanciering goedgekeurd door de gemeente op 04.12.2023 waar zij zich engageert om door personeelsinzet mee te financieren in het EFRO-project.
Om de samenwerking tussen de DVV Westhoek als promotor en de copromotoren, de gemeenten, de POM West-Vlaanderen en WVI, te formaliseren moet er voor de beheersautoriteit een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden op basis van de template van het EFRO-programma. Deze dient om het project in goede banen te leiden volgens de richtlijnen van EFRO, op een correcte manier en tijdig te rapporteren en de EFRO-steun door te storten aan de copromotoren die de kosten hebben gemaakt.
Nadat deze samenwerkingsovereenkomst ingediend is kunnen gepresteerde uren en kosten in het project ingebracht worden en zal zo de steun, na rapportage en controle, ontvangen worden.
Als bijlage:
Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de promotor DVV Westhoek en de gemeente voor het EFRO-project ‘NextGen Lokale Besturen: een digitale transformatie voor een efficiëntere regio'.
Via de mail van 11 april 2024 nodigt DVV Westhoek de vertegenwoordiger van de gemeente Alveringem uit voor de jaarvergadering op 26 juni 2024 om 18 u. in het Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te Diksmuide.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 13 december 2023 - verslag
2. Vaststelling van de jaarrekening 2023 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
a. Ontwerp jaarrekening 2023
b. Toelichting jaarrekening 2023
c. Ontwerp jaarverslag 2023
3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten)
4. Varia
De gemeenteraad duidde in zitting van 24.01.2019 Jacques Blanckaert aan als vertegenwoordiger voor de gemeente Alveringem op de algemene vergaderingen van DVV Westhoek. Als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd Ignace Decroos aangeduid. De aanduiding gebeurde voor beiden tot het einde van de legislatuur in 2024.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking, waaronder in uitvoering artikel 432, waardoor de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering.
De statuten van DVV Westhoek, meer bepaald artikel 18 inzake bijeenkomsten algemene vergadering.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 voor de aanstelling van vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van DVV Westhoek tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda van de jaarvergadering van DVV Westhoek op 26 juni 2024 om 18 u. in het Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100 te Diksmuide.
De vertegenwoordiger Jacques Blanckaert of plaatsvervangend vertegenwoordiger Ignace Decroos is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad over de goedkeuring van de agendapunten bezorgen aan DVV Westhoek en dit vóór de algemene vergadering plaatsvindt.
Via aangetekend schrijven en per mail nodigt IVVO Alveringem uit op de algemene vergadering van dinsdag 18 juni 2024 om 18 u. in het administratief centrum Seylsteen, Sint Denisplaats 16 te Veurne.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 inzake de aanstelling van Sylvie Thieren als vertegenwoordiger, en Johan Albrecht als plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de IVVO voor de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de algemene vergadering op dinsdag 18 juni 2024 om 18 u. in het administratief centrum Seylsteen, Sint Denisplaats 16 te Veurne.
De vertegenwoordiger Sylvie Thieren of plaatsvervangend vertegenwoordiger Johan Albrecht is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een uittreksel van dit besluit bezorgen aan IVVO via info@ivvo.be.
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 maart 2024 een aanpassing goed van het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen om één parkeerplaats te voorzien voor kortparkeren ter hoogte van Beverenstraat 7.
Bij nazicht blijkt dat dit ter hoogte van Beverenstraat 9 is, in plaats van Beverenstraat 7. Vandaar deze aanpassing.
Als bijlage het gecoördineerd aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen.
De wet inzake de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, in het bijzonder de artikelen 2 en 10, op artikel 12, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 30 december 1982 en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.
De nieuwe Gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, in het bijzonder artikel 135 par 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40§3, art. 286 §1 en 287 en 288.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in bijzonderheid op titel III gewijzigd bij de KB van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 22 mei 1989, 20 juli 1990, 28 januari 1991, 01 februari 1991, 18 maart 1991 en 18 september 1991.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens bepaald worden, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 01 februari 1991, 11 maart 1991, 27 juni 1991 en 19 december 1991.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 april 2020, gewijzigd op 25 juni 2020, 27 augustus 2020, 27 mei 2021, 29 juli 2021, 30 september 2021, 22 december 2021, 24 november 2022, 24 augustus 2023, 28 september 2023 en 28 maart 2024.
Artikel 24 bis van het aanvullend reglement inzake de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen wordt aangepast als volgt:
Artikel 24 bis:
Beperkte parkeertijd maximum 15 minuten, over een afstand van 6 meter, op de voorziene parkeerplaatsen
Artikel 24 bis.1: Deelgemeente Leisele
Artikel 24 bis.2:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E9a, met een blauw onderbord 'max 15 min' en een wit onderbord met zwarte pijl naar boven en opschrift 6 meter.
In zitting van 28 maart 2024 keurde de gemeenteraad de gunningswijze, lastvoorwaarden en raming goed van de opdracht “herstel landbouwwegen in beton dienstjaar 2023”.
Op 26 april 2024 bezorgde Sweco een aangepast aanbestedingsdossier. Bijkomend zal ook de bestaande riolering ter hoogte van het kruispunt Krombekestraat/Hondspootstraat vernieuwd worden. Hierdoor stijgt het aandeel van Aquaduin in de kosten van € 19.939,00 naar € 47.014,00. Het aandeel van Alveringem blijft ongewijzigd.
De uitgave voor deze opdracht wordt nu geraamd op € 200.293,78 incl. btw, waarvan € 153.279,78 incl. btw ten laste van gemeente Alveringem en € 47.014,00 ten laste van Aquaduin.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder budgetcode 2024/ACT-98/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-11.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gewijzigd bestek met nr. 22090029 en de raming voor de opdracht “herstel landbouwwegen in beton dienstjaar 2023”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 200.293,78 incl. btw, waarvan € 153.279,78 incl. btw ten laste van gemeente Alveringem.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Mondelinge vragen:
Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad