Met een aangetekend schrijven van 25 september 2024, nodigt Aquaduin de gemeente Alveringem uit op de bijzondere algemene vergadering van de deelnemers van Aquaduin (IWVA ov) op woensdag 18 december 2024 om 19 u. in het gemeentehuis van Koksijde, Zeelaan 303. Op 5 november liet Aquaduin via e-mail weten dat de vergadering verplaatst is naar donderdag 19 december 2024. De uitnodiging en de latere e-mail werden als bijlage toegevoegd.
Dagorde:
Het besluit tot goedkeuren van de agenda en het bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers werd met hoogdringendheid opgemaakt en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 december 2024. Deze beslissing wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 inzake de aanstelling van Karolien Avonture als vertegenwoordiger, en Sylvie Thieren als tweede vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de IWVA voor de legislatuur 2019-2024
De gemeenteraad bekrachtigt volgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen, genomen bij hoogdringendheid op 9 december 2024:
Het CBS neemt kennis van de dagorde en keurt de agendapunten op de bijzondere algemene vergadering op donderdag 19 december 2024 om 19 u. in het gemeentehuis van Koksijde, Zeelaan 303 goed.
Voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Aquaduin (IWVA) is Karolien Avonture vertegenwoordiger en is Sylvie Thieren tweede vertegenwoordiger.
De aangeduide vertegenwoordigers worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit besluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de bijzondere algemene vergadering van deelnemers van Aquaduin van donderdag 19 december 2024 om 19 u., waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Een afschrift van dit besluit bezorgen aan info@aquaduin.be.
Via aangetekend schrijven en per mail nodigt IVVO Alveringem uit op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 17 december 2024 om 18 u. in vergaderzaal Hoeve Klein Zwaanhof, Kleine Poezelstraat 6 te Ieper.
Agenda:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraad bekrachtigt volgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen, genomen bij hoogdringendheid op 9 december 2024:
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 17 december 2024 om 18 u. in de vergaderzaal Hoeve Klein Zwaanhof, Kleine Poezelstraat 6 te Ieper.
De vertegenwoordiger Sylvie Thieren of plaatsvervangend vertegenwoordiger Johan Albrecht is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een uittreksel van dit besluit bezorgen aan IVVO via info@ivvo.be.
De dienst mens maakte een reglement op voor de kadervormingstoelage. Dit is een toelage die jongeren tussen 15 en 25 jaar, die hebben deelgenomen aan een cursus (hoofd)animator of instructor, kunnen aanvragen bij het lokaal bestuur.
Het reglement als bijlage.
Decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis en keurt goed.
Het reglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Vanaf 1 maart 2025 zal er voor de aanvraag van een inname openbaar domein gewerkt worden via het Eaglebe-platform.
Vanaf die datum zal de behandeling van alle betreffende aanvragen gebeuren door de dienst omgeving.
De configuratie van het platform en de daaraan gekoppelde aanpassingen aan de website, zijn lopende.
In dat kader is het opportuun om een algemeen reglement op te maken voor het verkrijgen van een vergunning tot inname van het openbaar domein.
1) De standaard termijn voor het behandelen van een aanvraag tot het verlenen van de vergunning wordt op 10 werkdagen gebracht, zo is er altijd tijd genoeg om elke vergunning op het CBS te agenderen.
De mogelijkheid wordt geboden om deze termijn te herleiden tot 3 werkdagen via een spoedprocedure. In dat geval wordt een retributie aangerekend.
2) De plaatsing van de signalisatieborden wordt nu altijd gedaan door de gemeentelijke diensten, dit neemt zeer veel tijd in beslag, terwijl dit gemakkelijk ook door de aanvrager zelf kan worden geplaatst.
In het reglement worden beide opties gelaten voor de aanvrager: ofwel kan hij de borden afhalen op de technische dienst en deze zelf plaatsen, ofwel kunnen de borden geplaatst worden door de gemeentelijke diensten, mits het betalen van een retributie.
Volgende retributies worden aangerekend:
Twee partijen zijn vrijgesteld van de retributies:
Voorstel om dit reglement in werking te laten treden met de opstart van het Eaglebe-platform, voorzien op 1 maart 2025.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement.
Het reglement als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het gemeentebestuur Alveringem wenst een fietspad aan te leggen langsheen de Beverenstraat. In de gemeenteraadszitting van 29.07.2021 werd de overeenkomst tussen de provincie West-Vlaanderen en het lokaal bestuur Alveringem goedgekeurd.
De aanleg van dit fietspad tussen Leisele en Beveren komt overeen met het globale inrichtingsconcept van het gehele Zandleemplateau van Izenberge, dat als concept en maatregel vermeldt “veilig functioneel fietsverkeer tussen dorpen onderling” en “gescheiden afwikkeling van het functioneel fietsverkeer”.
Voor het regelen van de aankoop van de gronden die nodig zijn voor de realisatie van dit fietspad deed de gemeente Alveringem een beroep op de expertise van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). De VLM bezorgde ons de eenzijdige verkoopbeloften voor de percelen. (als bijlage)
Aankoopprijs vast te stellen zoals omschreven in de eenzijdige belofte van verkoop + wederbeleggingsvergoeding + wachtinteresten.
Het decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij, het laatst gewijzigd bij het decreet van 2 april 2021 (B.S. 28 april 2021).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1988, (B.S. 2 maart 1990), het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 (bijlagen B.S. 25 mei 2021), houdende goedkeuring van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij.
Het besluit van de Vlaamse regering van 11 juni 2004 voor de oprichting van het agentschap Vlaamse belastingdienst, meer specifiek dienst vastgoedtransacties en de afdeling schatting en waardering en dat krachtens het decreet van 19 december 2014 over de goedkeuring van de Vlaamse Vastgoedcodex.
Het decreet van 22 december 2006 over de inrichting van een gemeenschappelijke identificatie van landbouwers, exploitaties en landbouwgrond in het kader van het meststoffenbeleid en het landbouwbeleid, meer bepaald artikel 2,14°.
Het decreet lokaal besluit van 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 293.
Het ministerieel besluit van 10 juli 2009 over het ruilverkavelingsplan Sint-Rijkers.
Het provincieraadsbesluit van 22 maart 2018 over de financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk in het kader van het Fietsfonds.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 juli 2021 over de goedkeuring overeenkomst tussen provincie- en lokaal bestuur voor het aanleggen van het fietspad langs de Beverenstraat.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt de aankoop goed van de percelen gelegen te
Lokaal bestuur Alveringem neemt alle aktekosten ten laste, inclusief de kosten verbonden aan de leveringsplicht van de verkoper.
Voor het opstellen van de authentieke akten, wordt de dienst Vastgoedtransacties aangewezen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Betrokkenen via aangetekend schrijven informeren over deze beslissing.
Gemeente Alveringem krijgt het projectbeheer van de renovatie van de Haezepoelbrug, via de Communauté de Communes des Hauts de Flandre (CCHF).
In dat kader wordt een overeenkomst tussen beide partijen opgemaakt die de technische, administratieve en financiële voorwaarden van de werken en de voorwaarden voor de betaling van een intercommunale bijdrage vastlegt.
Volgende taken zijn de verantwoordelijkheid van de gemeente Alveringem:
Duur van de overeenkomst:
De overeenkomst gaat in werking vanaf datum van ondertekening, en neemt einde na voltooiing van de werken, en na betaling van de vergoeding.
Elke wijziging van de overeenkomst is pas rechtsgeldig na ondertekening door elke partij.
Indien één van de partijen zijn verplichtingen niet nakomt kan de andere partij deze overeenkomst opzeggen, met een opzegtermijn van 1 maand na betekening, dit via aangetekende ingebrekestelling zonder gevolge, tegen ontvangstbewijs.
Indien de overeenkomst wordt opgezegd, wordt er een gezamenlijk verslag opgesteld tussen de partijen die door de opzegging worden getroffen om vast te stellen welke werkzaamheden werden uitgevoerd.
Als bijlage de overeenkomst.
Decreet lokaal bestuur.
Wet op de overheidsopdrachten.
De GR is akkoord met de overeenkomst over de renovatie van de Haezepoelbrug.
De overeenkomst wordt ondertekend door de voorzitter van de GR.
In kader van de aanleg van een fietspad tussen Leisele en Beveren, keurde de gemeenteraad in zitting van 25 juli 2024 de aankoop van het perceel gelegen te Alveringem, 5de afdeling, sectie D, 623B goed.
Afdeling vastgoedtransacties liet weten dat het niet gaat om sectie D maar sectie C. De benaming wordt correct opgenomen in de ontwerpaktes.
Afdeling vastgoedtransacties bezorgt een ontwerpakte voor de aankoop en een ontwerpakte voor pachtbeëindiging, als bijlage.
Het decreet lokaal besluit van 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 293.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt volgende ontwerpakten, toegevoegd als bijlage, goed:
De algemene administratie van patrimoniumdocumentatie wordt uitdrukkelijk ontslagen een ambtshalve inschrijving te nemen, en dit om welke reden ook.
De Vlaams commissaris van de afdeling vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt gemachtigd om de akten namens de gemeente Alveringem te ondertekenen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 september 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht 'inperken overstromingsrisico's Stavele' toe te wijzen aan Sweco Belgium binnen het lopende raamcontract 'ontwerper voor infrastructuur- en rioleringswerken, veiligheidscoördinatie en grondverzetregeling 2018-2022'.
Voor de opdracht 'Beperken overstromingsrisico's te Stavele' maakt Sweco Belgium een bestek op met nummer 22090023.
De werken worden geraamd op € 2.049.535,81 incl. btw.
Er wordt voorgesteld om de opdracht tot stand te brengen via een openbare procedure.
Budget is voorzien onder GBB/0319-00/2289000/Gemeente/CBS/IP-36.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestek met nummer 22090023 en de raming voor de opdracht 'Beperken overstromingsrisico's te Stavele', opgesteld door Sweco Belgium wordt goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt € 2.049.535,81 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een openbare procedure.
Kennisgeving volgens de omzendbrief KB/ABB 2018/4 over het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid moeten altijd ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Andries Callebert
voorzitter gemeenteraad