Voor de goede werking van de administratie is het in bepaalde situaties aangewezen om een provisie ter beschikking te stellen aan medewerkers voor het betalen van geringe exploitatie-uitgaven die voor de goede werking van dienst onmiddellijk moeten worden gedaan.
Artikel 272 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 maakt dit mogelijk op voorwaarde dat het organisatiebeheersingssysteem hiervoor een regeling bevat.
De financieel directeur maakte een voorstel op van reglement over de terbeschikkingstelling van provisies voor geringe exploitatie-uitgaven (als bijlage). Dit reglement regelt hoe er binnen gemeente Alveringem met provisies wordt omgegaan: omvang en gebruik van de provisie, aanduiding van de provisiebeheerder en zijn verantwoordelijkheid, procedure bij vaststelling van verschil, bij diefstal of verlies, controlemechanisme enz...
Dit reglement is gelijklopend met het voorstel van reglement over de terbeschikkingstelling van provisies voor geringe exploitatie-uitgaven voor het OCMW Alveringem zodat er binnen het ganse lokaal bestuur op dezelfde manier met provisies wordt omgegaan.
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen over het ter beschikking stellen van provisies.
Art. 272 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het 'reglement over terbeschikkingstelling van provisies voor geringe exploitatie-uitgaven' goed. Het reglement als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit reglement gaat in op 01.03.2025 en heft alle voorgaande gemeentelijke reglementen inzake het ter beschikking stellen van provisies op.