De raadsleden houden één minuut stilte ter nagedachtenis van Didier Vergucht, vader van Twarre Vergucht, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst van het lokaal bestuur Alveringem.
Naar aanleiding van de lokale verkiezingen op zondag 13 oktober 2024 legde Gerard Liefooghe, tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad van Alveringem op 5 december 2024, de eed af als aangewezen-burgemeester.
De Vlaamse Regering werd van deze eedaflegging in kennis gesteld op 13 december 2024 via het digitaal loket.
Op 10 januari 2025 heeft de procureur-generaal van het Hof van Beroep te Gent een advies uitgebracht. Daaruit blijkt dat er geen belemmering is voor de benoeming van Gerard Liefooghe.
Op 21 januari 2025 heeft de provinciegouverneur van West-Vlaanderen een gunstig advies uitgebracht met betrekking tot de benoeming van Gerard Liefooghe tot burgemeester van de gemeente Alveringem.
Op 31 januari 2025 heeft Gerard Liefooghe de eed afgelegd als burgemeester van gemeente Alveringem in handen van de provinciegouverneur van West-Vlaanderen.
Als bijlage:
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Ministerieel besluit van 28.01.2025 waarbij Gerard Liefooghe tot burgemeester van de gemeente Alveringem wordt benoemd.
De gemeenteraad neemt kennis van het benoemingsbesluit en van de eedaflegging van de benoemde burgemeester.
Als instelling die onderhevig is aan de wetgeving op overheidsopdrachten wordt de gemeente steeds geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en het feit dat er meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis. Om hier een antwoord op te bieden wil de gemeente toetreden tot Creat Services dv, een dienstverlenende vereniging opgericht in 2017. Creat bundelt hun expertise rond aankoop en de wetgeving op overheidsopdrachten met interessante aankoopvolumes. Het aanbod omvat standaard leveringen, diensten en werken eveneens als maatwerk.
De dienstverlening van Creat Services dv wordt enkel aangeboden voor de deelnemers van Creat Services dv. Het toetredingsdossier is als bijlage toegevoegd. Hieruit blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd. Hierin staat ook de verplichte kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten beschreven.
Voor gemeenten wordt gevraagd om 1 aandeel aan te kopen per 5000 inwoners. De waarde van 1 aandeel is € 1.000 en dient voor ¼ volstort te worden.
Er zijn jaarlijks 2 algemene vergaderingen: de ‘gewone’ wordt gehouden op de derde dinsdag van juni en de ‘buitengewone’ valt in het laatste kwartaal van het jaar.
Worden voorgedragen als kandidaat vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen:
Worden voorgedragen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen:
Na geheime stemming behaalt Decorte Dries 11 ja-stemmen en Niville Bart 6 ja-stemmen als vertegenwoordiger.
Na geheime stemming behaalt Thieren Sylvie 11 ja-stemmen en Huyghe Jean-Pierre 6 ja-stemmen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 56 en 57.
Wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Wet van 29.07.1991 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Bestuursdecreet van 07.12.2018, titel II, hoofdstuk 3.
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten.
KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017.
KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd.
Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd.
De gemeenteraad beslist om toe te treden tot Creat Services dv, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Creat Services dv en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan dit besluit wordt toegevoegd.
De gemeenteraad beslist tot de aankoop van 1 aandeel met een nominale waarde van € 1.000, voor ¼ te volstorten.
De gemeenteraad beslist om Decorte Dries, Lindemolenstraat 4/b, 8690 Alveringem, dries.decorte@alveringem.be, aan te duiden als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Creat Services dv; en Thieren Sylvie, Kallestraat 33, 8691 Beveren, sylvie.thieren@alveringem.be, als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Beide personen worden aangesteld om zowel de gemeente als het OCMW te vertegenwoordigen. Deze aanstelling wordt ter goedkeuring voorgelegd op de raad van maatschappelijk welzijn.
Deze beslissing samen met het ingevulde instapformulier bezorgen aan Creat Services dv.
Op 8 januari 2025 is de vraag per e-mail gesteld aan het college van burgemeester en schepenen om te overwegen Harry Cogge het ereburgerschap van de gemeente Alveringem toe te kennen, omwille van volgende motivatie:
"We steunen de aanvraag voor het ereburgerschap van Harry Cogge voor zijn grote muziekverdiensten. Daarvoor kreeg jij in 2011 reeds de Cultuurprijs van Alveringem.
Hij leerde jong en oud muziek en heeft een unieke accordeon- en draaiorgelkennis. Hij speelt en schrijft muziek en dirigeerde jarenlang o.a. de Harmonie van Leisele.
Met zijn orkest “De Nachtvlinders” bracht hij overal leute en plezier en in “De Molenwal” heeft menigeen zijn eerste danspasjes geplaatst op Harry’s muziek.
Ook was hij de oprichter en dirigent van het Alveringemse mannenkoor, “cHarrysma”.
Tevens was hij de ontdekker en eerste leermeester van Will Tura."
De vereiste handtekeningen zijn verzameld, de nodige stukken zijn bezorgd.
Bewijsstukken als bijlage.
Harry Cogge wordt op 3 mei 2025 100 jaar.
De aanvragers willen op 3 mei 2025 het ereburgerschap toekennen bij de jarige thuis. Als passend geschenk, zoals voorzien in het reglement stelt het CBS een Alverbon met het symbolisch bedrag van € 100 voor.
Reglement ereburgerschap.
De gemeenteraad beslist om op 3 mei 2025 het ereburgerschap van de gemeente Alveringem toe te kennen aan Harry Cogge bij de jarige thuis.
De gemeenteraad bezorgt het passend geschenk.
Voor de goede werking van de administratie is het in bepaalde situaties aangewezen om een provisie ter beschikking te stellen aan medewerkers voor het betalen van geringe exploitatie-uitgaven die voor de goede werking van dienst onmiddellijk moeten worden gedaan.
Artikel 272 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 maakt dit mogelijk op voorwaarde dat het organisatiebeheersingssysteem hiervoor een regeling bevat.
De financieel directeur maakte een voorstel op van reglement over de terbeschikkingstelling van provisies voor geringe exploitatie-uitgaven (als bijlage). Dit reglement regelt hoe er binnen gemeente Alveringem met provisies wordt omgegaan: omvang en gebruik van de provisie, aanduiding van de provisiebeheerder en zijn verantwoordelijkheid, procedure bij vaststelling van verschil, bij diefstal of verlies, controlemechanisme enz...
Dit reglement is gelijklopend met het voorstel van reglement over de terbeschikkingstelling van provisies voor geringe exploitatie-uitgaven voor het OCMW Alveringem zodat er binnen het ganse lokaal bestuur op dezelfde manier met provisies wordt omgegaan.
Dit reglement vervangt alle voorgaande reglementen over het ter beschikking stellen van provisies.
Art. 272 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het 'reglement over terbeschikkingstelling van provisies voor geringe exploitatie-uitgaven' goed. Het reglement als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit reglement gaat in op 01.03.2025 en heft alle voorgaande gemeentelijke reglementen inzake het ter beschikking stellen van provisies op.
Voor de goede werking van de administratie is het aangewezen om een provisie ter beschikking te stellen aan de algemeen directeur voor kleine aankopen en internetaankopen.
Op 05.09.2017 stelde de raad voor maatschappelijk welzijn een provisie van € 1.000 ter beschikking aan Wouter Accou, algemeen directeur, voor kleine aankopen en internetaankopen onder de vorm van een vooraf opgeladen kredietkaart (MasterCard Prepaid).
In de praktijk merken we dat de meeste betalingen via de provisie van de algemeen directeur transacties zijn in naam van de gemeente. Boekhoudkundig moeten deze transacties vanuit het OCMW telkens doorgefactureerd worden aan de gemeente. Het lijkt dan ook efficiënter en correcter om de provisie van de algemeen directeur bij het OCMW stop te zetten en te vervangen door een provisie ter beschikking gesteld door de gemeente.
In de weinige gevallen wanneer een betaling in naam van het OCMW nodig is vanuit de provisie, kan deze vervolgens vanuit de gemeente doorgefactureerd worden aan het OCMW.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 februari 2025 ligt het voorstel ter goedkeuring voor om de provisie van de algemeen directeur op te heffen vanaf het moment waarop de algemeen directeur een provisie van de gemeente ter beschikking is gesteld. Deze opheffing kan ten vroegste ingaan op 01.03.2025.
Het bedrag van de provisie van het OCMW (€ 1.000) ligt vast sinds 2017. Producten en diensten werden duurder in de voorbije jaren, en steeds meer diensten en ondernemingen duwen hun klanten richting (onmiddellijke) online betaling. We merken dat het bedrag van de huidige provisie hierdoor ontoereikend is.
De financieel directeur stelt bijgevolg voor om vanuit de gemeente een provisie van € 2.000 ter beschikking te stellen aan Wouter Accou, algemeen directeur, voor kleine aankopen en internetaankopen onder de vorm van een vooraf opgeladen kredietkaart (MasterCard Prepaid).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 272 §1 over het ter beschikking stellen van provisies.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2025 over het reglement over terbeschikkingstelling van provisies voor geringe exploitatie-uitgaven - goedkeuring.
De gemeenteraad stelt vanaf 01.03.2025 en voor onbepaalde duur een provisie voor de geringe exploitatie-uitgaven ter beschikking aan Wouter Accou, algemeen directeur, onder de vorm van een vooraf opgeladen kredietkaart (MasterCard Prepaid).
Algemeen directeur Wouter Accou wordt aangeduid als provisiebeheerder.
De provisie van de algemeen directeur bedraagt € 2.000.
Per brief van 6 februari 2025 nodigt Zuidijzerpolder de vertegenwoordiger van gemeente Alveringem uit op de algemene vergadering (AV) van vrijdag 7 maart 2025 om 13.30 u. in het OC Stationshuis te Merkem (9e Linieplein, 8650 Houthulst).
Dagorde:
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
Het huishoudelijk reglement van de Zuidijzerpolder, meer bepaald art. 9 - art. 10 - art. 14 - art. 19.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 inzake de aanstelling van Jacques Blanckaert als vertegenwoordiger en Ignace Decroos als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor gemeentebestuur Alveringem op de algemene vergaderingen van de Zuidijzerpolder vanaf nu tot en met 31.12.2030.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de agenda voor de algemene vergadering van 7 maart 2025 om 13.30 u. in het OC Stationshuis te Merkem (9e Linieplein, 8650 Houthulst).
De vertegenwoordiger Jacques Blanckaert of plaatsvervangend vertegenwoordiger Ignace Decroos is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een uittreksel van dit besluit bezorgen aan Zuidijzerpolder via info@zuidijzerpolder.be.
Via aangetekend schrijven en per mail nodigt IVVO Alveringem uit op de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 25 maart 2025 om 18 u. in de vergaderzaal Hoeve, Kleine Poezelstraat 6 te Ieper.
Agenda:
Deze vergadering wordt gevolgd door een installatievergadering van de nieuwe raad van bestuur om 18.30 u. met de verkiezing van de voorzitter en 2 ondervoorzitters.
Deze vergaderingen zullen doorgaan onder voorbehoud van het respecteren van het gendercriterium zoals decretaal bepaald. Tot zolang de voordrachten hieraan niet voldoen, blijft de huidige raad van bestuur in functie.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 388 tem 473 over de intergemeentelijke samenwerking.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2025 inzake de aanstelling van Robbie Barra als vertegenwoordiger, en Ignace Decroos als plaatsvervangend vertegenwoordiger, op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de IVVO vanaf 25.03.2025 t.e.m. 31.12.2030.
De statuten van IVVO.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda en beslist elk punt goed te keuren op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 25 maart 2025 om 18 u. in de vergaderzaal Hoeve, Kleine Poezelstraat 6 te Ieper.
De vertegenwoordiger Robbie Barra of plaatsvervangend vertegenwoordiger Ignace Decroos is gemandateerd om de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing.
Een uittreksel van dit besluit bezorgen aan IVVO via info@ivvo.be.
VVSG stuurde op 04.02.2025 een mail met de vraag om de nieuwe afgevaardigde en plaatsvervanger in de algemene vergadering van de VVSG uiterlijk 31 maart 2025 aan hen te bezorgen.
Worden voorgedragen als kandidaat-vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen:
Worden voorgedragen als kandidaat-plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen:
Na geheime stemming behaalt Denuwelaere Carine 11 ja-stemmen en Wackenier Marc 6 ja- stemmen als vertegenwoordiger.
Na geheime stemming behaalt Barra Robbie 11 ja-stemmen en Mouton Jean-Pierre 6 ja-stemmen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
VVSG vraagt om eventuele kandidaturen voor het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies uiterlijk 31 maart 2025 aan hen te bezorgen.
Worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
Na geheime stemming behaalt Denuwelaere Carine 11 ja-stemmen en Mouton Jean-Pierre 6 ja-stemmen als kandidaat-bestuurder.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad draagt de onderstaande raadsleden voor:
Denuwelaere Carine, Beverenstraat 80, 8691 Leisele, carine.denuwelaere@hotmail.com, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in VVSG voor de periode vanaf heden t.e.m. 31.12.2030
Barra Robbie, Zavel 5, 8690 Alveringem, robbie.barra@hotmail.com, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in VVSG voor de periode vanaf heden t.e.m. 31.12.2030
Denuwelaere Carine wordt aangeduid als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur vanaf heden t.e.m. 31.12.2030.
Beslissing bezorgen via mail aan ingrid.vankelecom@vvsg.be.
In het bekkenbestuur, dat wordt voorgezeten door de gouverneur, zetelen ook de vertegenwoordigers van gemeente- en provinciebesturen. Vlaanderen is voor het Integraal Waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Alveringem maakt deel uit van het IJzerbekken. Alveringem moet een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden voor het bekkenbestuur. Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid.
De gouverneur vraagt via het schrijven van 23.01.2025 om de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger aan te duiden.
Op vrijdagvoormiddag 25 april is er een infosessie gepland waarop zowel de lokale vertegenwoordigers in het bekkenbestuur als de ambtelijke contactpersonen worden uitgenodigd. De eerstvolgende vergaderingen van het bekkenbestuur van het IJzerbekken gaan door op 13 juni 2025 (9.30 u. in het Esenkasteel te Diksmuide) en 8 december 2025 (9.30 u., locatie nog te bepalen).
Worden voorgedragen als kandidaat-vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen:
Worden voorgedragen als kandidaat-plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen:
Na geheime stemming behaalt Liefooghe Gerard 11 ja-stemmen en Warreyn Leen 6 ja-stemmen als vertegenwoordiger.
Na geheime stemming behaalt Blanckaert Jacques 11 ja-stemmen en Demaecker Petra 6 ja-stemmen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 18 juli 2003 over het integraal waterbeleid.
De gemeenteraad gaat akkoord met de deelname van de gemeente Alveringem in het IJzerbekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid vanaf heden t.e.m. 31.12.2030:
Effectief lid: Gerard Liefooghe, Oerenstraat 8, 8690 Alveringem, burgemeester@alveringem.be.
Plaatsvervanger: Jacques Blanckaert, Izenbergestraat 64, 8691 Leisele, jacques.blanckaert@alveringem.be.
Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link: https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.
In 2018 werd het platform Westhoek Vredeshoek opgericht met als doel de Westhoek als Vredesregio te activeren. Het provinciebestuur van West-Vlaanderen werd een bevoorrechte partner en droeg de voorbije legislatuur ook bij aan de financiering van de initiatieven die het platform nam. In mei 2019 werd het platform geïnstalleerd en engageerden de Westhoekgemeenten zich om het platform waar mogelijk te ondersteunen en mee te werken. De vertegenwoordigers van de Westhoekgemeenten ondertekenden op dat moment ook de engagementsverklaring. De afgelopen jaren bouwde het platform haar werking op: een inleefreis voor jongeren, het magazine van de Vredesambassadeurs, het Vredeslicht, het steunen van projecten in Westhoekgemeenten ...
Westhoek Vredeshoek vraagt bij het begin van deze legislatuur aan de Westhoekgemeenten om dit engagement te vernieuwen en voor te leggen aan de gemeenteraad. In de verklaring engageert het platform Westhoek Vredeshoek zich om ook deze legislatuur verder werk te maken van de Vredeswerking. Het platform heeft Europese middelen verworven via een LEADER-programma en gaat een partnerschap aan met AVANSA. Dit vergroot de personeels- en financiële capaciteit van het platform. Aan de Westhoekgemeenten wordt gevraagd om hier opnieuw aan mee te werken: promotioneel, logistiek ...
Daarnaast wordt gevraagd om in de gemeentelijke administratie een personeelslid aan te duiden die als contactpersoon dient binnen het lokaal bestuur voor het platform Westhoek Vredeshoek. Het college van burgemeester en schepenen duidt hiervoor Thea Marchand, medewerker dienst Mens - vrije tijd, aan.
De engagementsverklaring voor de periode 2025-2030 zit als bijlage bij dit agendapunt. Deze wordt op vrijdag 28 februari 2025 ondertekend door de 18 burgemeesters van de Westhoekgemeenten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad neemt kennis van de engagementsverklaring voor het platform Westhoek Vredeshoek.
De gemeenteraad keurt de vernieuwing van de engagementsverklaring goed.
Het college van burgemeester en schepenen verleende op 28 maart 2019 vergunning aan Ruilverkavelingscomité Sint-Rijkers voor het aanleggen van een fietsverbinding tussen Izenberge en Leisele. De werken werden ondertussen volledig beëindigd en het fietspad is in gebruik.
De benodigde gronden voor de aanleg van het fietspad werden verworven door de Ruilverkaveling. Na aanleg fietspad werden de percelen overgedragen naar het openbaar domein. De akte van de ruilverkaveling werd verleden op 29 november 2021. Een klein perceel gelegen buiten het ruilverkavelingsblok werd omwille van een administratieve vergissing niet opgenomen in de toebedeling. Het gaat om het perceel gelegen Alveringem 5de afdeling Leisele, sectie A nummer 827E met een oppervlakte van 38 ca.
De Vlaamse Landmaatschappij wenst het betreffende perceel alsnog kosteloos over te dragen aan het gemeentebestuur. De Vlaamse Landmaatschappij heeft aan de afdeling Vastgoedtransacties opdracht gegeven tot het verlijden van de akte. De aktekosten (met inbegrip van de kosten die verbonden zijn aan de leveringsplicht van de verkoper) vallen ten laste van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen ging hier op 18.11.2024 mee akkoord.
Het over te dragen goed is vrij van pacht en gebruik en dient na de overdracht te worden opgenomen in het openbaar domein.
Op 14.01.2025 bezorgde de dienst Vastgoedtransacties de ontwerpakte ter nazicht aan VLM en Alveringem. VLM vraagt gemeente Alveringem om de kost van het bodemattest (€ 64) terug te betalen aan de VLM, betaalbaar bij verlijden van de akte.
Als bijlage:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze overdracht door de Vlaamse Landmaatschappij aan gemeente Alveringem van volgend onroerend goed: perceel gelegen Alveringem 5de afdeling Leisele, sectie A nummer 827E met een oppervlakte van 38 ca.
De ontwerpakte, in bijlage, wordt goedgekeurd.
Het perceel zal na de overdracht worden opgenomen in het openbaar domein.
De aktekosten (met inbegrip van de kosten die verbonden zijn aan de leveringsplicht van de verkoper) vallen ten laste van de gemeente.
De Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de authentieke akte te verlijden, en de gemeente hierin te vertegenwoordigen.
In kader van het dossier ruilverkaveling Sint-Rijkers is door de universiteit van Gent archeologisch onderzoek uitgevoerd ter hoogte van de kern van het verdwenen dorp Sint-Rijkers. Besluit is dat er nog archeologische sporen in de ondergrond aanwezig zijn.
Ter behoud van deze waarden en realisatie van een kunstwerk (landmark), werden twee percelen binnen de ruilverkaveling uit landbouw genomen en gratis aan de gemeente toebedeeld (zoals terug te vinden in de akte van ruilverkaveling Sint-Rijkers).
Op 12 juni 2024 is vastgesteld dat een smalle strook samen met het aangrenzende akkerland ingezaaid werd met een akkerbouwgewas.
Dit is niet in overeenstemming met de afspraken ter uitvoering van het ruilverkavelingsplan, waartoe deze percelen kosteloos waren toebedeeld aan de gemeente.
Indien de gemeente de inrichting en het beheer van deze strook loskoppelt van de rest van de site en deze strook kadastraal wenst af te splitsen en te vervreemden, dient de opbrengst vereffend te worden met het Vlaamse Gewest. Eventuele kosten van deze afsplitsing zijn ten laste van de gemeente.
Er werd een opmetingsplan en schattingsverslag voor dit perceel opgemaakt door landmeter Jan Maes uit Veurne (als bijlage).
Het perceel heeft een oppervlakte van 1.921 m² en is geschat op € 16.750,00.
In zitting van 21 november 2024 ging de gemeenteraad akkoord met de verkoop van het perceel tegen het bedrag van het schattingsverslag.
De verkoop gebeurt met mededinging.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Gemeente Alveringem gaat over tot verkoop van volgend onroerend goed: perceel gelegen Dolfijnhoek (oppervlakte van 19 a 21 ca) met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 38022 A 788 C P0000.
De minimale verkoopprijs werd bepaald op € 16.750.
De verkoop gebeurt met mededinging.
Het voorgelegde ontwerp van verkoopakte wordt goedgekeurd.
De Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de authentieke akte te verlijden, en de gemeente hierin te vertegenwoordigen.
Dit alles onder voorbehoud van het niet-uitoefenen van het recht van voorkeur van de VLM. Ingeval het recht van voorkeur wordt uitgeoefend treedt de VLM in de rechten en verplichtingen voortvloeiend uit voormelde akte.
De financieel directeur wordt gemachtigd om ontslag van ambtshalve inschrijving te geven na betaling van de koopsom.
De opbrengst van de verkoop van dit perceel, dat de gemeente Alveringem via maatregel voor landinrichting had verkregen, wordt teruggestort aan het Vlaams Gewest.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Mondelinge vragen:
Mondelinge vragen van de gemeenteraadsleden.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen, de vragen en antwoorden.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Andries Callebert
voorzitter gemeenteraad