De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de gemeentelijke administratieve sancties.
Overzicht als bijlage.
De wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties, en de bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Het gemeenteraadsbesluit van 23.06.2016 tot vaststelling van het algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemeen directeur over de gemeentelijke administratieve sancties.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen gemeente Alveringem (zoals bepaald in ons gemeentelijk reglement en in het decreet lokaal bestuur).
Sinds de vorige rapportage aan de gemeenteraad werden 2 klachten ontvangen, beide klachten waren niet ontvankelijk:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 302 en 303 over klachtenbehandeling.
Het gemeenteraadsbesluit van 30 september 2021, over de vaststelling van een reglement op de klachtenbehandeling voor gemeente en OCMW, meer in het bijzonder art. 5 dat een jaarlijkse rapportering over deze materie aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voorschrijft.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemeen directeur over de klachtenbehandeling.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over organisatiebeheersing aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau door bespreking van de verbeteractiefiche (als bijlage).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 217 tot en met 220 over organisatiebeheersing.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2019, over de goedkeuring van een algemeen kader voor organisatiebeheersing.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemeen directeur over organisatiebeheersing.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de informatieveiligheid.
Sinds de vorige rapportage aan de gemeenteraad zijn volgende stappen gezet op het gebied van informatieveiligheid en gegevensbescherming:
Als bijlage het jaarverslag voor 2023, opgemaakt door de DPO, met daarin een algemeen overzicht van de uitgevoerde taken en stand van zaken m.b.t. informatieveiligheid binnen het bestuur.
Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (privacywet).
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 27 april 2016.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 november 2018 over de functionarissen voor gegevensbescherming.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemeen directeur over de informatieveiligheid.
Nominatieve subsidies zijn werkings- of investeringstoelagen die niet worden toegekend op basis van een subsidiereglement, maar louter op basis van een raadsbeslissing. Tot en met het budgetjaar 2019 maakte de lijst van nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget. In het nieuwe BVR BBC wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. De raad moet dus afzonderlijk besluit nemen tot nominatieve toekenning van de subsidies.
De nodige kredieten voor de uitbetaling van deze subsidies werden voorzien in het meerjarenplan.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, §2, 23° dat bepaalt dat de gemeenteraad het vaststellen van de subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies niet kan delegeren.
Art. 27, §1, 1° decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad kent de nominatieve subsidies 2024 toe volgens bijgevoegde lijst. Deze mogen uitbetaald worden in de loop van het jaar 2024.
De actualisatie van het schoolreglement werd door alle leden van de schoolraad op 15.05.2024 goedgekeurd.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld, op papier of elektronisch, aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs, inclusief de infobrochure, goedgekeurd in juli 2023 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens...).
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten is de basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs. Het schoolreglement is als bijlage bij dit besluit gevoegd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 40, §3 en artikel 41, tweede lid, 2°.
Het decreet van het basisonderwijs van 25 februari 1997; artikelen 8,12/1,14/ 0,14/ 1,27 bis, 44quater tem 44 septies.
Het decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16.
De gemeenteraad heft het bestaande schoolreglement 2023-2024 op.
De gemeenteraad keurt het nieuwe schoolreglement goed vanaf 1 september 2024.
Elke school moet sinds 1 juli 2003 een arbeidsreglement hebben voor haar personeel. Dit arbeidsreglement legt de relatie tussen de inrichtende macht en het personeel vast. Zowel de werkgever als de werknemer zijn gehouden door de bepalingen van het arbeidsreglement.
Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Alveringem is gewijzigd. Het bestaande en gewijzigde arbeidsreglement is als bijlage toegevoegd.
De aanpassingen situeren zich onder andere in volgende hoofdstukken:
De gewijzigde wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Het decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 augustus 2008 over het nieuw arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen.
De gemeenteraad keurt het gewijzigde arbeidsreglement met bijlagen voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool Alveringem, Nieuwstraat 50, 8690 Alveringem en in de wijkafdeling Ijzerstraat 6, 8691 Stavele goed. Dit arbeidsreglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement ter kennisgeving bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, tsw.brugge@werk.belgie.be, aan de directeur en aan alle personeelsleden van de gemeenteschool Alveringem en de wijkafdeling in Stavele.
Dat het neerslagpatroon de laatste jaren verandert, wordt stilaan voor iedereen duidelijk. De winters worden natter, de zomers droger. De neerslag valt voornamelijk in de zomer onder de vorm van grote plensbuien, afgewisseld met periodes van aanhoudende droogte. Dit heeft tot gevolg dat er in de zomer enerzijds watertekort dreigt (droogte), maar anderzijds ook dat het watersysteem moeilijk alle neerslag kan slikken die op een korte tijd valt (wateroverlast). Het veranderende neerslagpatroon is een gevolg van de klimaatverandering. De gevolgen van klimaatverandering tot een minimum beperken is eenieders verantwoordelijkheid. We moeten samenwerken om de uitstoot van broeikasgassen te beperken en het vermogen van het aardoppervlak om broeikasgassen uit de atmosfeer te absorberen te vergroten. Daarnaast dienen maatregelen te worden genomen om onze omgeving klimaatbestendig te maken zodat de impact van het veranderende neerslagpatroon beperkt blijft.
In opdracht van Aquaduin heeft studiebureau IMDC een hemelwater- en droogteplan (HWDP) voor het volledige werkingsgebied van Aquaduin omvattende de gemeenten Alveringem, De Panne, Koksijde, Nieuwpoort en Veurne opgemaakt.
Hemelwater- en droogteplannen (HWDP) vormen een belangrijke en noodzakelijk schakel in de strategie om in Vlaanderen te komen tot een duurzaam watersysteem. Het is één van de vele acties van de Blue Deal, hét plan waarmee de Vlaamse Overheid de droogteproblematiek en waterschaarste in Vlaanderen wil aanpakken. Het HWDP geeft inzicht in de toekomstige manier van omgaan met hemelwater. Het biedt een visie in functie van het bereiken van een duurzaam watersysteem om periodes met te veel en tekort aan water beter te doorstaan.
De ambities van het hemelwater- en droogteplan worden vertaald in 8 operationele doelstellingen:
Het hemelwater- en droogteplan werd vertaald in een eindrapport als bijlage.
Het plan bestaat uit een aantal grote onderdelen:
De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan (HWDP) voor de gemeente Alveringem goed.
Het gemeentebestuur Alveringem wenst een fietspad aan te leggen langsheen de Beverenstraat. In de gemeenteraadszitting van 29.07.2021 werd de overeenkomst tussen de provincie West-Vlaanderen en het lokaal bestuur Alveringem goedgekeurd.
De aanleg van dit fietspad tussen Leisele en Beveren komt overeen met het globale inrichtingsconcept van het gehele Zandleemplateau van Izenberge, dat als concept en maatregel vermeldt “veilig functioneel fietsverkeer tussen dorpen onderling” en “gescheiden afwikkeling van het functioneel fietsverkeer”.
Voor het regelen van de aankoop van de gronden die nodig zijn voor de realisatie van dit fietspad doet de gemeente Alveringem een beroep op de expertise van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). Zij bezorgden ons de goedkeuring van OCMW Vleteren voor de aankoop van het perceel gelegen te Alveringem, 5de afdeling, sectie D, 623B, bouwland, 77a84ca groot (als bijlage).
Het OCMW van Vleteren baseerde zich op de prijsbepaling van VLM: aankoopprijs van € 8,5 /m² + wederbelegging (24,5 %) + wachtinteresten (1,4375 %).
Het CBS ging op 01.07.2024 akkoord met de aankoop van het perceel gelegen te Alveringem, 5de afdeling, sectie D, 623B.
Het decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij, het laatst gewijzigd bij het decreet van 2 april 2021 (B.S. 28 april 2021).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1988, (B.S. 2 maart 1990), het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 (bijlagen B.S. 25 mei 2021), houdende goedkeuring van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij.
Het besluit van de Vlaamse regering van 11 juni 2004 voor de oprichting van het agentschap Vlaamse belastingdienst, meer specifiek dienst vastgoedtransacties en de afdeling schatting en waardering en dat krachtens het decreet van 19 december 2014 over de goedkeuring van de Vlaamse Vastgoedcodex.
Het decreet van 22 december 2006 over de inrichting van een gemeenschappelijke identificatie van landbouwers, exploitaties en landbouwgrond in het kader van het meststoffenbeleid en het landbouwbeleid, meer bepaald artikel 2,14°.
Het decreet lokaal besluit van 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 293.
Het ministerieel besluit van 10 juli 2009 over het ruilverkavelingsplan Sint-Rijkers.
Het provincieraadsbesluit van 22 maart 2018 over de financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk in het kader van het Fietsfonds.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 juli 2021 over de goedkeuring overeenkomst tussen provincie- en lokaal bestuur voor het aanleggen van het fietspad langs de Beverenstraat.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt de aankoop van het perceel gelegen te Alveringem, 5de afdeling, sectie D, 623B goed.
Het CBS is belast met de uitvoering van dit besluit.
Over het algemeen baseerden gemeentes zich voorheen op wetten van 1975 en 1983 voor het afhandelen van verloren en achtergelaten voorwerpen.
Sinds 1 september 2021 paste de wetgever het Burgerlijk Wetboek aan. Dit heeft tot gevolg dat de gemeente de procedure over verloren en gevonden voorwerpen moest herzien.
Het kader en termijnen van behandeling worden vastgelegd in een reglement. De praktische organisatie van de procedure mag door de gemeente zelf bepaald worden, bijvoorbeeld het recupereren van kosten van bewaring.
In onze gemeente is er op dit moment geen gedetailleerd reglement of procedure uitgewerkt, ondanks het feit dat er toch verschillende goederen ter bewaring zijn genomen door de technische dienst.
In grote lijnen wordt het volgende voorgesteld voor de gemeente Alveringem:
Na verstrijken van de termijn kan de gemeente er economisch over beschikken:
Bij verkoop blijft de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of rechtverkrijgenden, de gemeente wordt pas eigenaar 5 jaar na opname in het register.
De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.
Deze kosten worden mede opgenomen in het reglement:
Takelen van voertuigen: de kosten die worden aangerekend door de takeldienst aan de gemeente.
Voor de voorwerpen in bewaring genomen na uitvoering van vonnissen ter uitzetting, alsook de goederen bepaald in art. 1408§1 Gerechtelijk Wetboek
(onbeslagbare goederen) worden geen retributies aangerekend.
Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek, in werking getreden op 1 september 2021
Decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt het reglement 'Bewaring voorwerpen gevonden op openbaar domein' goed.
Het reglement, als bijlage, maakt integraal deel uit van deze beslissing.
In de Burgmolenstraat, gelegen naast huisnummer 20, ligt een strook openbaar domein die vroeger een toegangsweg was naar een perceel landbouwgrond (plan als bijlage).
Via de ruilverkaveling werd dit perceel landbouwgrond deel van een groter perceel waardoor de toegang niet meer langs deze strook openbaar domein moet verlopen.
In zitting van 6 mei 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen het voorstel om dit stuk openbaar domein te verkopen aan de aanpalende eigenaar principieel goed. Na opmaak opmetingsplan en schattingsverslag moet de verkoop ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Als bijlage het schattingsverslag.
Volgende opsplitsing wordt gemaakt:
De geïnteresseerde koper is de aanpalende eigenaar van Burgmolenstraat 20.
Een onderhandse verkoop is verantwoord aangezien dit perceel slechts een voordeel kan opleveren voor de eigenaar van de aanpalende woning.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Het perceel wordt verkocht tegen het bedrag van het schattingsverslag aan de aanpalende eigenaar (Burgmolenstraat 20).
De opmaak en het verlijden van de akte zal gebeuren door de notaris van de koper.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 september 2023 de ontwerpopdracht voor de opdracht 'herstel landbouwwegen in asfalt - dienstjaar 2023' toe te wijzen aan Sweco Belgium.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 22090028 opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium.
Er zijn werken voorzien in volgende straten:
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.665.785,76 incl. btw, waarvan € 1.458.661,85 incl. btw ten laste van gemeente Alveringem, € 162.055,23 ten laste van Aquaduin en € 45.068,68 ten laste van Veurne.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder budgetcode 0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-11 (ACT 98).
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestek met nr. 22090028 en de raming voor de opdracht “herstel landbouwwegen in asfalt - dienstjaar 2023”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.665.785,76 incl. btw, waarvan € 1.458.661,85 incl. btw ten laste van gemeente Alveringem.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Kennisgeving volgens de omzendbrief KB/ABB 2018/4 over het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid moeten altijd ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Mededelingen:
Mededelingen door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 31 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de mededelingen. Er zijn geen mededelingen en mondelinge vragen.
Namens gemeenteraad,
Wouter Accou
algemeen directeur
Dries Decorte
voorzitter gemeenteraad