Nominatieve subsidies zijn werkings- of investeringstoelagen die niet worden toegekend op basis van een subsidiereglement, maar louter op basis van een raadsbeslissing. Tot en met het budgetjaar 2019 maakte de lijst van nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget. In het nieuwe BVR BBC wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. De raad moet dus een afzonderlijk besluit nemen tot nominatieve toekenning van de subsidies.
De nodige kredieten voor de uitbetaling van deze subsidies werden voorzien in het meerjarenplan.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 78, 17° dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies niet kan delegeren.
De raad voor maatschappelijk welzijn kent een nominatieve subsidie 2023 toe aan de vriendenkring van € 2.500.
Ze mag uitbetaald worden in de loop van 2023.
De Europese verordening 2016/679 van 27 april 2016, gekend als AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), legt organisaties maatregelen op om de gegevens van natuurlijke personen te beschermen en de verwerking van deze persoonsgegevens te reguleren.
In het verleden ging het lokaal bestuur een samenwerking aan met de firma Secure Data om het informatieveiligheids- en gegevensbeschermingsbeleid van het bestuur te ondersteunen en te operationaliseren. Deze firma stopte met haar werkzaamheden. Gezien de omvang van dit domein en nodige specifieke kennis wil het bestuur zich in de toekomst verder laten ondersteunen door een externe partner op dit gebied.
De kostendelende vereniging intergemeentelijk informatiebeheer (KDV IGIB), opgericht in de schoot van WVI, heeft tot doel voor haar leden een gezamenlijke dienstverlening uit te bouwen, specifiek gericht op het ondersteunen van de leden bij de uitoefening van hun taken op het vlak van informatiebeheer. Zij zet hiertoe het nodige gekwalificeerde personeel in. Samenwerkingsovereenkomst als bijlage.
KDV-IGIB heeft o.a. een intergemeentelijke DPO in dienst. De intergemeentelijke DPO wordt nominatief aangesteld als de functionaris gegevensbescherming in de lokale besturen die een beroep op hem doen. Hij neemt alle wettelijke taken van de functionaris gegevensbescherming op zich binnen het lokaal bestuur waar hij aangesteld is.
Er is momenteel ruimte in het takenpakket van deze intergemeentelijke DPO om één lokaal bestuur er bij te nemen met een inzet van 4 u. per week. De aanwezigheid van een externe DPO in het bestuur aan 4 u. per week zal een duurzame werking mogelijk maken op het vlak van informatieveiligheid en gegevensbescherming door een medewerker die het lokaal bestuur kent dankzij de fysieke en frequente systematische aanwezigheid.
De kostprijs wordt jaarlijks binnen de stuurgroep van KDV-IGIB vastgelegd. Deze bestaat hoofdzakelijk uit de salariskost van de intergemeentelijke DPO die verdeeld wordt over de leden die er beroep op doen. De stuurgroep van de KDV-IGIB is samengesteld uit 1 vertegenwoordiger van elk deelnemend lokaal bestuur, i.c. de algemeen directeur.
De kostprijs voor 4 u. per week wordt momenteel geraamd op € 9.500 per jaar.
Om als lokaal bestuur Alveringem toe te kunnen treden tot de KDV-IGIB is de goedkeuring nodig van de raad voor maatschappelijk welzijn en van de gemeenteraad zodat de intergemeentelijke DPO voor beide entiteiten kan werken.
De opdracht kan in toepassing van artikel 30 'in-house-toezicht' van de wet op overheidsopdrachten van 17.06.2012 (B.S. 14.07.2016) worden toevertrouwd aan WVI zonder toepassing van de aanbestedingsregels in de relatie tussen WVI en het lokaal bestuur:
Algemene Verordening Gegevensbescherming (2016/679/EU) van 27 april 2016 over de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en over het vrije verkeer van die gegevens.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 30 (in-house-toezicht).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Besluit van het vast bureau van 24.04.2023 over 'Functionaris gegevensbescherming (DPO) OCMW Alveringem - aanstelling'.
Besluit van het vast bureau van 19.06.2023 over 'Functionaris gegevensbescherming (DPO) OCMW Alveringem - voorstel externe ondersteuning'.
De statuten van WVI.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om als OCMW Alveringem toe te treden tot de kostendelende vereniging intergemeentelijk informatiebeheer volgens de samenwerkingsafspraken zoals opgenomen in de overeenkomst als bijlage.
Dit gebeurt, in toepassing van artikel 30 in-house-toezicht van de wet op overheidsopdrachten, zonder toepassing van de aanbestedingsregels in de relatie tussen WVI en het lokaal bestuur.
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 26.01.2023 om het perceel kadastraal gekend als Alveringem, 6de afdeling Gijverinkhove, Sectie A nr. 80/X2 (lot 1b op het opmetingsplan als bijlage) kosteloos over te dragen aan de gemeente Alveringem met het oog dit perceel in het openbaar domein op te nemen.
De dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid stelde de akte van kosteloze grondafstand (als bijlage) op.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 293.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26.01.2023 tot 'Kosteloze overdracht - perceel akkerland - Bellestraat Gijverinkhove'.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de akte van kosteloze grondafstand van het perceel kadastraal gekend als Alveringem, 6de afdeling Gijverinkhove, Sectie A nr. 80/X2 goed. De akte als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Op 29.05.2009 is een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen een private uitbater, OLV Gasthuis Poperinge, Familiehulp, de provincie West-Vlaanderen en OCMW Alveringem.
Carpe Diem is een privaat project, een alternatieve vorm van samenwonen in Beveren aan de Ijzer.
De afspraken in de overeenkomst zijn taken die het OCMW toehoren, met uitzondering van het begeleiden van de bewonersraad en de impliciete veronderstelling dat het OCMW de samenwerking tussen de diensten coördineert.
Het vast bureau adviseert om de samenwerkingsovereenkomst op te zeggen.
Decreet lokaal bestuur.
Organieke wet van 8 juli 1976.
De raad voor maatschappelijk welzijn zegt de samenwerkingsovereenkomst op volgens de contractuele bepalingen.
De engagementen naar de individuele bewoners naar ondersteuning en sociale bijstand blijven behouden.
Kennisgeving volgens de omzendbrief KB/ABB 2018/4 over het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid moeten altijd ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de OCMW-raad.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis.
Mededelingen:
Mededelingen door het vast bureau.
Mondelinge vragen:
Er zijn geen mondelinge vragen van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 31 en 74 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mededelingen.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Wouter Accou
algemeen directeur
Dries Decorte
voorzitter OCMW-raad